Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om duglig hårdvara på en G5.


FranZer

Rekommendera Poster

Hej min vän är i köptankarna på en begagnad G5.

Dock vill han inte betala mycket, så jag kollade på denna.

 

PowerMac G5 7,3

Dual 2 Ghz

1 GB RAM

150 GB hårddisk

Busshastighet 1 Ghz

 

Är inte duktig på hårdvara, så ställer frågan till er.

Räcker detta för vardaglig användning, Mail, Webbläsare, flash, Spotify, iTunes och sådana enkla saker.

 

 

Ungefär vad är en sådan dator värd? Och vad får man betala för nya Ram, cirka 4 GB?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den duger nätt och jämnt. Men den är ganska bullrig och minnen är dyra till en såpass gammal dator. Värde allra högst 2000kr.

 

Bättre är då att försöka hitta en begagnad Mini med Core Duo eller hellre Core 2 Duo. Den är kraftfullare än G5:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duger gott och väl, har en likadan maskin jag använder till detta samt en del annat, ingen slö maskin som många tror dock inget man lirar blueray filmer el dylikt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"Slö" är väl ett relativt begrepp. Jag orkar fortfarande använda min G5 2x2 GHz men den är med få undantag långsammare på allt jämfört med en korrekt utrustad Core2Duo-maskin. Till och med Macbook Air är snabbare när det kommer till uppgifter som att ladda webbsidor och köra Flash.

 

Som exempel tar http://senorgif.memebase.com/ 50 sekunder att ladda på min PMG5. Att försöka rulla i webbläsaren efteråt lägger fram badbollen i cirka 5 till 10 sekunder. Ingen av gif:arna spelas upp med flyt utan de är ryckiga. Cirka 80 procent per processor används. Fläktarna går igång rejält.

 

Macbook Air 13-tum (1,83 GHz C2D) laddar sidan på cirka 35 sekunder. Webbläsaren är endast småryckig vid rullning, inga badbollar och gif:arna flyter på rätt sätt. Cirka 20 procent av vardera kärna används. Inga fläktar som går igång.

 

Samma resultat med alla nyare Intel-Macar. En iMac i3 plockar den där sidan som vilken som helst.

 

Slö? Tja, nej. Men man måste vara selektiv om man ska orka med en G5:a. Man får räkna med att mycket inte fungerar som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...