Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Operatörerna förbjuder IP-telefoni


Jontboy

Rekommendera Poster

http://www.metro.se/2011/01/14/19306/du-far-inte-anvanda-iptelefoni-i-mobi/

 

Hittade detta på metro teknik, vad kan operatörerna göra om dom "upptäcker" att man kör ip tele?

Stänger dom av ens abonemang? eller tar dom extra betalt för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att de inte kan göra ett p*ss.

Egentligen.. Varför skulle man inte kunna gå över till Skype helt? Överallt där man har telefontäckning kan man ju ringa med Skype eller skicka SMS.

Hmm, detta kanske är framtiden? Eller vad talar emot det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken på påståendet. Har nu läst igenom Telias allmänna villkor samt särskilda villkor för Halebop, då jag råkar ha detta. Kan inte se att någonstans finns referens till IP-telefoni antingen implicit eller explicit. Måste fundera på varför de säger "Telia, Tele2 och Telenor har alla avtal där det i det finstilta står att IP-telefoni inte är tillåtet." Var har de rimligtvis hittat detta?Är det någon som har sett svart på vitt ett förbud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ser till kostnaderna för att producera data trafik jämfört med kostnaden för telefonsamtal så är det en enorm skillnad. Du kan själv räkna ut hur många minuter du skulle kunna ringa för på 1 GB data trafik i månaden om du jämför med att ett GSM samtal som förbrukar 9,6 kbit/s. Det finns då helt enkelt två alternativ för operatörerna, antingen så höjer man priset kraftigt på data trafik så att intäkterna blir lika stora i slutändan och låter röstsamtalen vara gratis (dvs. låt alla använda skype så mycket de vill) eller så kan man välja att blockera VOIP tjänster och låter data trafiken bli billigare.

 

I GSM näten löste man datatrafiken lite snyggt med GPRS, dvs. du låter data trafiken ta den plats som blir över efter telefonsamtalen fått sitt och "REAr ut den trafiken billigt". Numera tjänar man nog mer på att sälja den trafiken till andra operatörer som Halebop mfl. men grund principen är fortfarande den samma. Röstsamtalen har företräde och data trafiken får det som blir över efter som mobiltelefonnäten är just det TELEFONER primärt även om de flesta idag är mer datorer än något annat och används för det mesta utom rösttrafik.

 

Nu har jag inte provat att köra skype över något annat än min WiFi hemma så jag vet inte om det går över mitt abonnemang. Däremot är det inte något större problem att i operatörens router blockera tjänster så som VOIP genom att helt enkelt blockera all trafik på de TCP portarna för mobiltelefon abonnemang och öppna upp dem för data abonnemang (USB donglar). Sådan filtrering är ganska enkel och funktioner för det finns alla brandväggar hemma hos er, det enda är att ni använder den funktionen för att blockera trafik på TCP portar som potentiellt sett skulle kunna användas för att hacka sig in i era datorer och komma åt innehållet, installera trojaner, lagra information man vill undvika att ha på sin egen dator (dvs. barnporr mm.) eller liknande saker som någon illvillig person skulle kunna tänkas vilja göra.

 

mrEmilK du kanske inte är medveten om detta men varje gång du skickar ett SMS utför din mobiltelefon exakt samma transaktioner mot mobiltelefonnätet som när du försöker koppla upp ett telefonsamtal. Det är helt enkelt så att när du kopplar upp samtalet så kommer din mobiltelefon att skicka en hel del information till mobiltelefonnätet, inklusive det telefonnummer du vill nå, ditt IMEI nummer mm. och bland allt detta finns det ett textfällt med valfri information (som då används till SMS text). Skulle du ha en telefon som vräker ut SMS så skulle du helt kunna blockera alla andras möjlighet att ringa telefonsamtal eftersom nätet är upptaget med dina SMS.

 

Självklar skulle man kunna gå över helt till VOIP trafik så som Skype om man ville i mobiltelefonnäten, eller rättare sagt, det är så alla telefonsamtal går idag, både mobiltelefon och fasta telefonsamtal. Din fasta telefon har bara en enda dedikerad lina från ditt uttag i väggen fram till telefonväxeln därefter går all trafik genom switchade nätverk. Skillnaden mellan dessa nät och internet är att man där ställer högre krav på samtalskvalite, dvs. timing är högt prioriterat, på ett sätt som inte sker med data trafik på internet (dvs. skype) och man använder också en betydligt större del av bandbredden i näten med denna bibehållna timing än vad som är möjligt med internet baserad trafik. När samtalet är gratis (via skype) så kan du kanske acceptera att du har dålig kvalité på samtalet eller att du behöver betala för en 100 Mbit lina för att klara bra kvalité på ett samtal som bara kräver 50 kbit/s men det gör du inte när du köper telefonsamtal då vill du få bra kvalité utan att behöva betala för overhead. På de flesta håll går idag allt trafik inklusive internet trafiken genom samma nät, men då går inte data trafiken prioriterad information utan får den bandbredd som blir över efter det att kabelTV, samtalstrafik, kontrolltrafik etc. har fått sitt.

 

För att få funktioner som samtalstrafik eller TV sändningar att fungera bra måste man på något sätt prioritera trafiken, internet i sin grunduppbyggnad är inte avsett för den typen av trafik, det är byggt för att vara ett robust nät som ser till att data kommer fram oavsett i vilken ordning eller med vilken fördröjning det sker (dvs. säkerställa att USA kunde avfyra sina kärnvapen mot Soviet unionen även om de själva blivit träffade). I de nya 4G näten, som kommer att bli enbart data trafik, så finns det säkerligen funktioner inbyggda för att kunna prioritera trafik och därmed kunna få både samtalstrafik och "kabelTV" via dessa tjänster utan att det blir irriterande frysningar i bilden eller uppehåll med efterföljande snabbspolning av telefonsamtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken genomkörare :) Tror jag förstår lite bättre nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har då inga spärrar. Jag pratar Skype på 3G. Nema problema. Videochat också.

Slutligen så blir nog även mobil kommunikation bara data - GSM fasas ut. Som datorer och bredband - inte har man två olika signaler i trådarna; en för snack och annat för allt annat. Lurarna är handdatorer och allt blir IP-baserat. Allt. Mobiloperatörerna blir 100% bredbandsleverantörer. Inget annat.

10-20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om operatörerna begränsar och användarna försöker kringgå begränsningarna, kanske det kan bli aktuellt att telefonerna går förbi uppkoppling mot basstationerna? Se t.ex. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3067666.ece -- som i och för sig har ett annat syfte, hjälp vid katastrofer där basstationer inte finns tillgängliga etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om operatörerna begränsar och användarna försöker kringgå begränsningarna, kanske det kan bli aktuellt att telefonerna går förbi uppkoppling mot basstationerna? Se t.ex. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3067666.ece -- som i och för sig har ett annat syfte, hjälp vid katastrofer där basstationer inte finns tillgängliga etc.

Ja! Det där gillar vi! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well kapitalisternas stora mardröm att de förlora lite intäkter.

Undrar om staten inte ska inför något i still med media skatt för idag tittar många på tv,ringer via bredbandet m.m.

Jag vet att det har varit uppe på tapeten med att införa mediaskatt. Jag själv tittar i princip aldrig på tv, utan oftast på olika tv kanalers play hemsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om operatörerna begränsar och användarna försöker kringgå begränsningarna, kanske det kan bli aktuellt att telefonerna går förbi uppkoppling mot basstationerna? Se t.ex. http://www.nyteknik....icle3067666.ece -- som i och för sig har ett annat syfte, hjälp vid katastrofer där basstationer inte finns tillgängliga etc.

 

Nja, det där kommer nog inte att bli aktuellt i någon större utsträckning för dina egen trafik i framtiden oavsett hur du gör. Börjar du sända hejvillt på frekvenser som är avsatta för mobilkommunikation så finns det nog en hel del lagar som det hamnar under, dvs. du kan bli dömd för att du använder störsändare otillåtet vilket säkerligen går under diverse sabotage lagstiftningar. Vad du möjligen kan göra är att upplåta din mobiltelefon i någon form av force major tillstånd så att polis, brandkår, sjöräddning, fjällräddning etc. kan få möjlighet att kommunicera med din mobiltelefon som repeater. Sådana lagar fanns tidigare för till exempel PR radio, där det tydligt i licensen för utrustningen står att i händelse av krig kan svenska försvarsmakten komma och kräva att få din sändare/mottagare för att tilldela soldater i behov av kommunikationsutrustning som en del av försvaret av våra territorialgränser.

 

Systemet är allt för komplext för några stora mängder datatrafik via en sådan lösning, möjligen kan du sända enkla meddelanden men vi pratar definitivt inte fildelning här, eftersom du skickar ut meddelande i hundra tals olika riktningar och hoppas på att något av dem ska ge napp. Mobiltelefoner rör på sig och i princip så ska du skicka ett meddelande till grannkvarteret och det visar sig att det inte finns någon som är på väg åt det hållet så kan meddelandet få kopieras till ett par tusen olika enheter innan någon når fram. (Tänk dig scenariot: Du vill skicka ett meddelande till en förort till Stockholm men det är 8 på morgonen och alla pendlare rör sig i riktning mot Stockholms innerstad och dagens arbete det kommer fram på kvällen när alla rör sig i motsatt riktning, dvs är på väg hem från jobbet.) Alternativt ska du ha ett system som försöker upprätta en punkt till punkt förbindelse men då blir over headen (trafik styrnings information) i kommunikationen mycket stor i förhållande till mängden data du överför. Jag tror inte du skulle vilja betala för en 1 Gbit/s fiber in till din lägenhet för att bara få ut 1 Mbit/s om du har tur i din överföringshastighet eller behöva vänta 8 timmar på att din hemsida ska laddas. Att mobiltelefonin fungerar beror på att en mobilmast står där den står och med hjälp av sina grannar kan hålla reda på hur mobiltelefonen rör sig och när det är lämpligt att lämna över kommunikationen till nästa mobilmast som är närmare telefonen. Så ska mobiltelefonerna börja hålla reda på vilka andra mobiltelefoner som finns i närheten, hur de rör sig i förhållande till varandra och försöka räkna ut lämpliga routing vägar för trafiken så krävs en enorm beräkningskraft och väldigt mycket kommunikation mellan olika reläpunkter. Det räcker inte med att du räknar ut detta en gång utan du ska göra det kontinuerligt under hela samtalet eftersom reläpunkter ständigt försvinner i nätet och nya tillkommer.

 

Den typ av system som du tänker på kan möjligen aktiveras i områden där det inte finns någon mobilkommunikation tillgänglig men lär inte gå aktiveras vid andra tillfällen. Möjligen skulle man kunna tänka sig att man i civila sammanhang skulle kunna utnyttja mobil telefoner antingen som repeaters eller som buffrar i glesbyggdsmiljö där det inte finns behov av kontinuerlig uppkoppling. De scenarion man kan tänka sig är:

 

1) Din mobil har inte kontakt med mobilnätet men lyckas nå en telefon som har kontakt med en mobil mast och därmed kan aggera repeater för ditt samtal, dvs. du är ute i skogen som bärplockare och går vilse men du kan ringa efter hjälp via en annan bärplockares mobil några km längre bort som i sin tur har kontakt med en mobilmast.

 

2) Personer som bor ute på fjället kan till exempel skicka ett email, som buffras upp i den lokala repeater enheten som sedan väntar på att leverera vidare det när tillfälle ges, t.ex. som när en räddningshelikopter flyger förbi med en ambulanstransport. Svaret kommer kanske med en kommersiell helikopter som levererar varor till närmaste fjällstation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well kapitalisternas stora mardröm att de förlora lite intäkter.

Undrar om staten inte ska inför något i still med media skatt för idag tittar många på tv,ringer via bredbandet m.m.

Jag vet att det har varit uppe på tapeten med att införa mediaskatt. Jag själv tittar i princip aldrig på tv, utan oftast på olika tv kanalers play hemsidor.

 

Det som vi i Sverige betalar kallat "TV licens" men som i framtiden eventuellt skulle kunna kallas medieskatt (när inte TV sändningarna längre skickas ut via markbasserade sändare till radiomottagare i apparaterna) är tänkt att finansiera en separat granskningsorganisation, som är helt obunden av kommersiella intressen eller politik, i form av radio och TV som skall se till så att politikerna inte hittar på något de inte borde göra. Där handlar det inte om att någon kapitalist skall ha sin lilla slant utan en säkerhetsspärr som vi har byggt in i vårt samhälle för att inte politikerna ska kunna hitta på vilka idiotlagar som helst utan att inte någon talar om det för medborgarna.

 

Tanken att journalister ska kunna granska det som händer i samhället är fin. Till exempel kan jag ärligt säga att nationalekonomi inte är min starka sida och jag behöver hjälp av någon intelligent person som kan området för att gå igenom regeringens budget proposition och tala om för mig om denna är bra eller dålig för mig så att jag vet hur jag ska rösta i nästa val. Tyvärr är det så idag att de flesta journalister har betydligt sämre kunskaper än mig i många områden vilket bara gör dem till tyckare och tänkare utan någon seriös ambition. Journalistiken idag är bara ute efter att få till smaskiga rubriker inte att serva oss medborgare med riktig information. Men det är förstås en helt annan fråga än hur den fria och oberoende granskningen ska fungera och hur den gör det i praktiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anslutningar till trådlösa nätverk och Wifi har 3 inga synpunker på.

– Vi kan bara ha åsikter om trafiken i vårt eget nät."

 

 

Är väl bara ringa via trådlösa nätverk & wifi!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte har mobiltelefon och ringer när du kommer hem eller stöter på en telefonkiosk. :-D :-D

 

"Anslutningar till trådlösa nätverk och Wifi har 3 inga synpunker på.

– Vi kan bara ha åsikter om trafiken i vårt eget nät."

 

 

Är väl bara ringa via trådlösa nätverk & wifi!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ju tvungen att kolla vad Telenors smarta chatt sa när man frågade...

 

 

Kundtjänst: Hej och välkommen till Telenors Kundservice du pratar med xxxxxx. Vad kan jag hjälpa dig med?

 

Jag: Hejsan, jag funderar på att köpa en iPhone, via er (eller någon annan operatör) det jag undrar är om ni har några begränsningar på om man vill installera och köra skypesamtal via 3g?

alltså, då är det ju ett abonnemang med fri surf jag tänkte mig, så frågan är ju egentligen om ni tillåter att man kör skypesamtal över 3G

 

Kundtjänst: I detta ärende får jag be dig vända dig till oss via 020-222 222 där du kommer få prata med vår dedikerade iPhonesupport. De har öppet vardagar 08:00-20:00 och helger 9:30-18:00.

 

Jag: okej, men frågan är ju inte iPhonespecifik, skype finns ju till Nokia, Sonyericsson och alla Androidtelefoner med:)

så om jag omformulerar mig såhär; är det okej för Telenor om man använder 3gnätet till att göra skypesamtal.

 

Kundtjänst: Skypsamtal inom Sverige finns inga begränsningar. Men skypsamtal till utlandet blir man debiterad för datatrafik i utlandet vilket kan bli dyrt.

 

Jag: alltså ringa till utlandet kan man väl, så länge man är i Sverige? för ni kan väl inte veta vart mottagaren befinner sig?=)

Jo, jag funderade på en till sak, iPhone 5, kan man ställa sig i någon kö på den hos er, den borde väl komma i juni typ?

 

Kundtjänst: Systemet känner av vart man ringer.

Vi har i dagsläge ingen information om iPhone 5, så någon kö kan man inte stå på än.

 

 

totaltgalen.gifstjarnsmall.giffundersam.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte har mobiltelefon och ringer när du kommer hem eller stöter på en telefonkiosk. :-D :-D

 

 

Röksignaler kör jag med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

[1.]

 

Nja, det där kommer nog inte att bli aktuellt i någon större utsträckning för dina egen trafik i framtiden oavsett hur du gör. Börjar du sända hejvillt på frekvenser som är avsatta för mobilkommunikation så finns det nog en hel del lagar som det hamnar under, dvs. du kan bli dömd för att du använder störsändare otillåtet vilket säkerligen går under diverse sabotage lagstiftningar. Vad du möjligen kan göra är att upplåta din mobiltelefon i någon form av force major tillstånd så att polis, brandkår, sjöräddning, fjällräddning etc. kan få möjlighet att kommunicera med din mobiltelefon som repeater. Sådana lagar fanns tidigare för till exempel PR radio, där det tydligt i licensen för utrustningen står att i händelse av krig kan svenska försvarsmakten komma och kräva att få din sändare/mottagare för att tilldela soldater i behov av kommunikationsutrustning som en del av försvaret av våra territorialgränser.

 

 

[2.]

Systemet är allt för komplext för några stora mängder datatrafik via en sådan lösning, möjligen kan du sända enkla meddelanden men vi pratar definitivt inte fildelning här, eftersom du skickar ut meddelande i hundra tals olika riktningar och hoppas på att något av dem ska ge napp. Mobiltelefoner rör på sig och i princip så ska du skicka ett meddelande till grannkvarteret och det visar sig att det inte finns någon som är på väg åt det hållet så kan meddelandet få kopieras till ett par tusen olika enheter innan någon når fram. (Tänk dig scenariot: Du vill skicka ett meddelande till en förort till Stockholm men det är 8 på morgonen och alla pendlare rör sig i riktning mot Stockholms innerstad och dagens arbete det kommer fram på kvällen när alla rör sig i motsatt riktning, dvs är på väg hem från jobbet.) Alternativt ska du ha ett system som försöker upprätta en punkt till punkt förbindelse men då blir over headen (trafik styrnings information) i kommunikationen mycket stor i förhållande till mängden data du överför. Jag tror inte du skulle vilja betala för en 1 Gbit/s fiber in till din lägenhet för att bara få ut 1 Mbit/s om du har tur i din överföringshastighet eller behöva vänta 8 timmar på att din hemsida ska laddas. Att mobiltelefonin fungerar beror på att en mobilmast står där den står och med hjälp av sina grannar kan hålla reda på hur mobiltelefonen rör sig och när det är lämpligt att lämna över kommunikationen till nästa mobilmast som är närmare telefonen. Så ska mobiltelefonerna börja hålla reda på vilka andra mobiltelefoner som finns i närheten, hur de rör sig i förhållande till varandra och försöka räkna ut lämpliga routing vägar för trafiken så krävs en enorm beräkningskraft och väldigt mycket kommunikation mellan olika reläpunkter. Det räcker inte med att du räknar ut detta en gång utan du ska göra det kontinuerligt under hela samtalet eftersom reläpunkter ständigt försvinner i nätet och nya tillkommer.

 

 

[3.]

Den typ av system som du tänker på kan möjligen aktiveras i områden där det inte finns någon mobilkommunikation tillgänglig men lär inte gå aktiveras vid andra tillfällen. Möjligen skulle man kunna tänka sig att man i civila sammanhang skulle kunna utnyttja mobil telefoner antingen som repeaters eller som buffrar i glesbyggdsmiljö där det inte finns behov av kontinuerlig uppkoppling. De scenarion man kan tänka sig är:

 

1) Din mobil har inte kontakt med mobilnätet men lyckas nå en telefon som har kontakt med en mobil mast och därmed kan aggera repeater för ditt samtal, dvs. du är ute i skogen som bärplockare och går vilse men du kan ringa efter hjälp via en annan bärplockares mobil några km längre bort som i sin tur har kontakt med en mobilmast.

 

2) Personer som bor ute på fjället kan till exempel skicka ett email, som buffras upp i den lokala repeater enheten som sedan väntar på att leverera vidare det när tillfälle ges, t.ex. som när en räddningshelikopter flyger förbi med en ambulanstransport. Svaret kommer kanske med en kommersiell helikopter som levererar varor till närmaste fjällstation.

 

 

[1.] Jo, jag tror snarare att argumentet stoppas av politiska beslut snarare än tekniska. Det finns så många varianter att jag omöjligen kan tänka på ett sätt att summera det bra. Dessutom om det skulle vara lagligt i ett land skulle det säkert vara förbjudet i ett annat.

 

[2-3.] Nja, jag tänkte ju detta som en möjlig väg. Teknik vad gäller mobil och telefoni är ju så mycket. För några år sedan så kom Motorola ut med en mobil telefon som också var en vanlig telekomradio. Den stoppades snabbt upp dock när operatörer insåg att de ju inte kunde tjäna några pengar genom att låta trafik gå utanför de egna masterna. Ett svenskt företag försökte (försöker?) bygga sin affärsidé på möjligheten att utföra peer-to-peer mobil telefoni för länder med svårigheter att bygga upp liknande infrastruktur som vi har i form av master (afrikanska länder har diskuterats). De har inte för avsikt att göra detta till undatagsfall utan som en reguljär trafikmöjlighet. Peer-to-peer nätverk är också figurerande i andra sammanhang som t.ex. OLPC och trafik av data. Samtal kan nog ses som en form av data. Det är möjligt att det finns fler varianter, som man ännu inte tänkt på. Jo, både sändare och antenner måste naturligtvis växa om det skall bli ett troligt scenario. Men som sagt, politik av olika slag spelar in så inget är omöjligt. För några år sedan hade vi satellit för personlig telefoni, t.o.m. tre större företag försökte sig på detta. Jo de var stora och klumpiga, men i princip gick de ju förbi basstationerna. Har för mig att det också var en operatör (Tele2?) som erbjöd internet via satellit. Man skulle ha en tallrik hemma hos sig, så kunde man få snabbt ned data. Uppdata fick nog ta en annan väg. Osv.

 

Som teknik utvecklas är det sällan en enstaka struktur som byggs upp (längre). I stället byggs flera olika vid ungefär samma tillfälle. Om man på ett smart sätt kan organisera/reorganisera dessa kan man mycket väl tänka sig ett scenario i vilket basstationerna inte spelar lika stor roll som idag. Inklusive politiska styrningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har det funnits tankar på att använda peer-to-peer nätverk för mobil data trafik i den typen av miljöer som du lyfter fram. Denna typ av teknik kan vara användbar om vi pratar om mindre antal enheter som är relativt stationära. Men ska du börja koppla samtal via mobiltelefoner som rör sig längs en motorväg pratar vi om helt andra problem än om vi har en mobiltelefon som rör sig med en fotgängares hastighet.

 

Det finns även andra system för militärt bruk där man utnyttjar denna teknik men det är ganska avancerade sändare/mottagare som då sitter i flygplan och annan fordonsbunden utrustning som mer har egenskapen av en mobiltelefonmast. Här finner man normalt de mest avancerade kommunikationslösningarna eftersom du i dessa fall är beroende av att ta med dig all kommunikationsutrustning och att du dessutom har en ganska begränsad räckvidd på de enskilda enheterna.

 

Just dessa företag som försökte sig på mobiltelefoni via satellit förstår sig på den enorma komplexitet detta innebar och ingen av dessa operatörer är idag kvar. För att kunna få mobiltelefonin att fungera med rimliga handenheter var man tvungen att lägga satelliterna dvs. basstationerna i sk "low earth orbit" vilket betyder att samtliga satelliter ständigt rör sig i förhållande till varandra och jorden där up-link stationerna finns. (De tidigare både militära och kommersiella systemen utnyttjade geostationära satelliter vilket dock kräver betydligt större utrustning med paraboler för att få det att fungera.) Detta är dels ett pussel att räkna ut rätt satellitbanor så att du har ständig täckning och för att räkna ut hur olika samtal skall länkas från satellit till satellit så att inte mer bandbredd mellan satelliter går åt än vad som är nödvändigt. Trots detta är det för dessa system betydligt enklare eftersom satelliterna rör sig i bestämda banor och att du därmed kan räkna ut var de kommer att befinna sig i förväg och ladda upp förutbestämda mönster hur trafiken ska länkas mellan satelliterna och till up-link stationen på marken skall skötas. I det här fallet får dessutom handenheten närmast får samma egenskaper (dvs. är stillastående i förhållande till satelliterna) som dagens mobiltelefon master. I slutändan blev systemet för komplext och för dyrt (ca 30 kr/min för samtal) att det inte gick att få någon ekonomi i systemen och företagen gick i konkurs.

För enheter som rör sig mer slumpmässigt blir allt mycket svårare, samtidigt som bandbredden mellan dessa enheter måste hållas ganska begränsad, för att inte störa varandra. Det här är oerhört komplext, och kräver en massa planering för att täcka en stad med basstationer så att inte dessa stör varandra. Hur komplext blir det inte när du har en halv miljon enheter i Stockholm som ska samsas om frekvenser och routa trafiken samtidigt som de inte stör varandra? Sedan är det en sak att få det att fungera och en helt annan sak att få systemet att fungera stabilt. Dagens kunder är inte nöjda om tekniken fungerar i 95% av fallen, du skall ha 100% täckning 100% av tiden.

 

Visst kan jag hålla med om att mobiltelefonmaster av den typ som finns idag kommer att få allt mindre plats i morgondagens tekniska lösningar för mobil kommunikation. Ju större bandbredd vi behöver desto mer krymper mobilcellerna i storlek, vilket också påverkar basstationernas utseende. Vi kommer att se allt fler mindre diskreta antenner sitta på husfascader och annat i framtiden. Men jag tvivlar på att de kommer att försvinna helt av den enkla anledningen att frekvensutrymmet för radiosändare är ytterst begränsat i förhållande till den mängd trafik som finns idag och den takt den växer med. Fördelen med kablar är helt enkelt den att du kan klämma in massor av kommunikation i en skärmad kabel. Lägger du till en bredvid den existerande så fördubblar du kapaciteten. Gör du samma sak med två mobiltelefoner, så får du totalt sett mindre kapacitet än du hade innan, eftersom det tillkommer massor av over head för att styra trafiken! Med andra ord, data trafiken skall på kortast möjliga väg ner i en kabel för att du ska ha en rimlig chans att upprätthålla någon bandbredd. I princip skulle du kunna skapa ett DECT system (tråd lös fast telefon) där du kunde ta med din telefon hemifrån och utnyttja alla andras "basstation" de har hemma pluggade till telefonuttaget för att vidarebeforda dina samtal.

Fram för allt så det som talar emot att låta trafiken hoppa mellan handenheter är att man inte kan garantera att handenheter finns tillgängliga över allt för att länka trafiken. Du skulle aldrig klara ett samtal från Sverige till Kina med den typen av "hopp teknik" eftersom fördröjningarna skulle bli oacceptabelt långa. Lägg till det problemen med att upprätthålla sekretessen när all trafik ska routas igenom otaliga enheter som du inte har någon som helst kontroll över. Jag skulle då definitivt inte våga lita på det nätet för att skicka ett kontokortsnummer över.

 

Lösningarna med up-link via modem och down-link genom satellit var redan från början dödsdömda och sågs även från de flesta operatörer inkl. Tele2 som en möjlighet för dem som bodde i glesbygd att få en en rimlig hastighet till internet så länge antalet användare inte är allt för stort. Men eftersom satellit kommunikation alltid medför att du lägger ut trafiken till ett "extremt" stort område, i princip halva norden, så är det i det långsiktiga inte någon bra lösning vilket också gjorde att tekniken dog på sin egen orimlighet.

 

Trots att tekniken går framåt så finns det vissa begränsningar vi inte kommer förbi, fysikens lagar sätter till slut stopp. Det finns till exempel en begränsning för hur bra foton du kan ta från omloppsbana, en gräns dit USA nått med sina "key hole" satelliter. Det spelar ingen roll hur bra optik de sätter i satelliten, bästa upplösningen du kan få av ett objekt tagna i infraröda spektrat är ca 1 dm. Bättre än så blir det fysiskt inte.

 

Så länge det finns olika frekvensband avsedda för olika bruk så kommer det alltid att finnas politisk styrning över hur dessa skall användas. Helt enkelt för att det måste finnas en överstatlig samordning mellan olika länder för hur det tillgängliga frekvensutrymmet utnyttjas. Annars skulle det råda anarki och all kommunikation skulle till slut bryta samman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har det funnits tankar på att använda peer-to-peer nätverk för mobil data trafik i den typen av miljöer som du lyfter fram. Denna typ av teknik kan vara användbar om vi pratar om mindre antal enheter som är relativt stationära. Men ska du börja koppla samtal via mobiltelefoner som rör sig längs en motorväg pratar vi om helt andra problem än om vi har en mobiltelefon som rör sig med en fotgängares hastighet.

 

Det finns även andra system för militärt bruk där man utnyttjar denna teknik men det är ganska avancerade sändare/mottagare som då sitter i flygplan och annan fordonsbunden utrustning som mer har egenskapen av en mobiltelefonmast. Här finner man normalt de mest avancerade kommunikationslösningarna eftersom du i dessa fall är beroende av att ta med dig all kommunikationsutrustning och att du dessutom har en ganska begränsad räckvidd på de enskilda enheterna.

 

Just dessa företag som försökte sig på mobiltelefoni via satellit förstår sig på den enorma komplexitet detta innebar och ingen av dessa operatörer är idag kvar. För att kunna få mobiltelefonin att fungera med rimliga handenheter var man tvungen att lägga satelliterna dvs. basstationerna i sk "low earth orbit" vilket betyder att samtliga satelliter ständigt rör sig i förhållande till varandra och jorden där up-link stationerna finns. (De tidigare både militära och kommersiella systemen utnyttjade geostationära satelliter vilket dock kräver betydligt större utrustning med paraboler för att få det att fungera.) Detta är dels ett pussel att räkna ut rätt satellitbanor så att du har ständig täckning och för att räkna ut hur olika samtal skall länkas från satellit till satellit så att inte mer bandbredd mellan satelliter går åt än vad som är nödvändigt. Trots detta är det för dessa system betydligt enklare eftersom satelliterna rör sig i bestämda banor och att du därmed kan räkna ut var de kommer att befinna sig i förväg och ladda upp förutbestämda mönster hur trafiken ska länkas mellan satelliterna och till up-link stationen på marken skall skötas. I det här fallet får dessutom handenheten närmast får samma egenskaper (dvs. är stillastående i förhållande till satelliterna) som dagens mobiltelefon master. I slutändan blev systemet för komplext och för dyrt (ca 30 kr/min för samtal) att det inte gick att få någon ekonomi i systemen och företagen gick i konkurs.

För enheter som rör sig mer slumpmässigt blir allt mycket svårare, samtidigt som bandbredden mellan dessa enheter måste hållas ganska begränsad, för att inte störa varandra. Det här är oerhört komplext, och kräver en massa planering för att täcka en stad med basstationer så att inte dessa stör varandra. Hur komplext blir det inte när du har en halv miljon enheter i Stockholm som ska samsas om frekvenser och routa trafiken samtidigt som de inte stör varandra? Sedan är det en sak att få det att fungera och en helt annan sak att få systemet att fungera stabilt. Dagens kunder är inte nöjda om tekniken fungerar i 95% av fallen, du skall ha 100% täckning 100% av tiden.

 

Visst kan jag hålla med om att mobiltelefonmaster av den typ som finns idag kommer att få allt mindre plats i morgondagens tekniska lösningar för mobil kommunikation. Ju större bandbredd vi behöver desto mer krymper mobilcellerna i storlek, vilket också påverkar basstationernas utseende. Vi kommer att se allt fler mindre diskreta antenner sitta på husfascader och annat i framtiden. Men jag tvivlar på att de kommer att försvinna helt av den enkla anledningen att frekvensutrymmet för radiosändare är ytterst begränsat i förhållande till den mängd trafik som finns idag och den takt den växer med. Fördelen med kablar är helt enkelt den att du kan klämma in massor av kommunikation i en skärmad kabel. Lägger du till en bredvid den existerande så fördubblar du kapaciteten. Gör du samma sak med två mobiltelefoner, så får du totalt sett mindre kapacitet än du hade innan, eftersom det tillkommer massor av over head för att styra trafiken! Med andra ord, data trafiken skall på kortast möjliga väg ner i en kabel för att du ska ha en rimlig chans att upprätthålla någon bandbredd. I princip skulle du kunna skapa ett DECT system (tråd lös fast telefon) där du kunde ta med din telefon hemifrån och utnyttja alla andras "basstation" de har hemma pluggade till telefonuttaget för att vidarebeforda dina samtal.

Fram för allt så det som talar emot att låta trafiken hoppa mellan handenheter är att man inte kan garantera att handenheter finns tillgängliga över allt för att länka trafiken. Du skulle aldrig klara ett samtal från Sverige till Kina med den typen av "hopp teknik" eftersom fördröjningarna skulle bli oacceptabelt långa. Lägg till det problemen med att upprätthålla sekretessen när all trafik ska routas igenom otaliga enheter som du inte har någon som helst kontroll över. Jag skulle då definitivt inte våga lita på det nätet för att skicka ett kontokortsnummer över.

 

Lösningarna med up-link via modem och down-link genom satellit var redan från början dödsdömda och sågs även från de flesta operatörer inkl. Tele2 som en möjlighet för dem som bodde i glesbygd att få en en rimlig hastighet till internet så länge antalet användare inte är allt för stort. Men eftersom satellit kommunikation alltid medför att du lägger ut trafiken till ett "extremt" stort område, i princip halva norden, så är det i det långsiktiga inte någon bra lösning vilket också gjorde att tekniken dog på sin egen orimlighet.

 

Trots att tekniken går framåt så finns det vissa begränsningar vi inte kommer förbi, fysikens lagar sätter till slut stopp. Det finns till exempel en begränsning för hur bra foton du kan ta från omloppsbana, en gräns dit USA nått med sina "key hole" satelliter. Det spelar ingen roll hur bra optik de sätter i satelliten, bästa upplösningen du kan få av ett objekt tagna i infraröda spektrat är ca 1 dm. Bättre än så blir det fysiskt inte.

 

Så länge det finns olika frekvensband avsedda för olika bruk så kommer det alltid att finnas politisk styrning över hur dessa skall användas. Helt enkelt för att det måste finnas en överstatlig samordning mellan olika länder för hur det tillgängliga frekvensutrymmet utnyttjas. Annars skulle det råda anarki och all kommunikation skulle till slut bryta samman.

 

Det är mycket trevligt att läsa dina inlägg!

 

 

 

Jo, de enskilda tekniska lösningarna har visat sig (naturligtvis) ha bristfälligheter. Ingen tvekan om det. Man har haft en överdriven optimism kring exempelvis satellitmobil, vilken nog hade sin höjdpunkt under dot-com. På den tiden var heller knappt något intresse för datatrafik över den typen av förbindelse. Intressant nog finns t.ex. satellitkommunikation när man åker tåg, vilket jag antar beror på just det du hänvisar till: det skulle vara svårt att hinna med omkopplingar i den hastighet tågen rullar i -- kännbart för den som mobilt telefonerar på tåget, när stationerna inte "hinner med". Men så kostar det ju lite att koppla upp sig mot WiFi på SJ.

 

Däremot är jag någon mer teknikoptimistisk om vad man ev. kan åstadkomma i framtiden. Återkommer strax till det. Vad gäller sådant som regleringar kring frekvensområden har ju olika länder olika regleringar, och de är väldigt få "fria" områden att nyttja, som väl vars räckvidd ofta ligger inom korta avstånd. Här kan jag inte se mer än att restriktion gäller före öppenhet, och i vissa fall är det nog motiverat som du skriver kring sådant som måste anses som nödvändigt skyddande av åtminstone statliga skäl. Kanske skyddar staten också inhemska större egna företag.

 

Nå. Så, jag kan tänka mig alla scenarier från yttersta dystopi (hänvisar naturligtvis till vårt teknikområde här) till yttersta utopi. Alla dina kommentarer är ytterst omsorgsfulla och genomtänkta (så till den grad att jag misstänker en ev. avhandlingsskrivade inom området?) men tar upp alla tekniker åtskilda. Ett naturligt sätt att behandla tekniker. Men kanske bortser från det komplexa som uppstår när man flätar de samman. Tänker man sig en kombination mellan olika tekniker där den ena avlöser den andra vid ett elektroniskt samtal, så kan man mycket väl ha ett trevligare landskap att titta på. Speciellt som kretskopplingen minskar och IP:n ökar. Samtal är (snart) inte längre ett specialfack, utan glider mot "allmänna" datatransporter. Även mobilsidan. Även om det kan vara så att man har prioritetslösningar, tjänstekvalitet, på dessa data och de därmed får kosta mer i bandbredd, säkrare pakettransporter osv. så närmar sig samtalen den vanliga datatrafiken.

 

Sådana här nätverk som den fasta telefonin, "världens största maskin" som jag har för mig någon bok tog upp det är inget som man ändrar på i en handvändning naturligtvis. Precis som den fasta telefonin har hjälpt mänskligheten, så har nog mobiltelefonin även gjort likaledes som dess senare kusin. Men. Med den tröghet (självklart) uppbyggnad, utbyggnad, ombyggnad av näten släpar efter nyttjandet är naturligtvis möjligheterna få. Tekniken kommer att förbli en överlappning av äldre konstruktion, med nyare adaptering. Långsam förändring. Idag är det bara de stora aktörerna inom mobiltelefoni som har råd att dra på sig kostnader för byggnationen av mobilnät, och knappt det. De får ofta dela på kostnaderna, såsom masterna. Men med ökad täthet av stationer, högre bandbredd, kan man tänka sig ett nät av kollaborativa operatörer som inte har kanske samma planläggande attityd gentemot varandra, kan mycket väl tjäna på att överbelasta varandras nät. Jag är inte säker på att det kommer att alltid vara samma aktörer som bygger vidare. Men det kan också vara så att även om de gör detta måste vara innovativa nog att hitta lösningar som göra att man inte trampar varandra på tårna, då man annars straffar ur sig ur marknaden. Jag ser det inte alltid nödvändigt att en marknad måste bygga på egocentrerade lösningar, utan kan vara samarbetsvillig så länge det är mer lönsamt att samarbeta. Det är bland annat här jag kan se att teknisk innovation kan hitta lösningar som idag inte är helt intutitiva. Det är också här man kan förmodligen hitta de största besvikelserna.

 

Bara för att nämna en intressant sak till (innan nattlampan släcks) så har man börjat prova trådlös dataöverföring genom LED-belysning. Man sänder helt enkelt högfrekvent binärkodning genom att tända och släcka belysningen. För den trögare mänskliga ögat syns det inte. Tänk om man överförde detta till lyktstolpar i gatubelysningen. Ett moblinät i stolparna! Detta har jag inte sett nämnas någonstans, utan hittade på det just nu. Inte för att jag menar att det är kanske genomförbart, men att jag är optimistisk nog att tro att man kan mycket väl finna nyare lösningar som kanske ännu inte har tänkts ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag: okej, men frågan är ju inte iPhonespecifik, skype finns ju till Nokia, Sonyericsson och alla Androidtelefoner med:)

så om jag omformulerar mig såhär; är det okej för Telenor om man använder 3gnätet till att göra skypesamtal.

 

Kundtjänst: Skypsamtal inom Sverige finns inga begränsningar. Men skypsamtal till utlandet blir man debiterad för datatrafik i utlandet vilket kan bli dyrt.

 

Jag: alltså ringa till utlandet kan man väl, så länge man är i Sverige? för ni kan väl inte veta vart mottagaren befinner sig?=)

Jo, jag funderade på en till sak, iPhone 5, kan man ställa sig i någon kö på den hos er, den borde väl komma i juni typ?

 

Kundtjänst: Systemet känner av vart man ringer.

Vi har i dagsläge ingen information om iPhone 5, så någon kö kan man inte stå på än.

 

 

totaltgalen.gifstjarnsmall.giffundersam.gif

 

 

 

 

Hahaha vilka päron! Snacka om att skrämmas :P Blir det dyrare att kolla på hemsidor utanför Sverige då också? :D åh cheesus!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bara för att nämna en intressant sak till (innan nattlampan släcks) så har man börjat prova trådlös dataöverföring genom LED-belysning. Man sänder helt enkelt högfrekvent binärkodning genom att tända och släcka belysningen. För den trögare mänskliga ögat syns det inte. Tänk om man överförde detta till lyktstolpar i gatubelysningen. Ett moblinät i stolparna! Detta har jag inte sett nämnas någonstans, utan hittade på det just nu. Inte för att jag menar att det är kanske genomförbart, men att jag är optimistisk nog att tro att man kan mycket väl finna nyare lösningar som kanske ännu inte har tänkts ...

 

Nja, är väl inte inne på något avhandlingsskrivande inom området men jag har ett visst intresse för datakommunikation, antennteori mm. och har arbetat med olika överföringslänkar. När man börjar diskutera lösningar som ad-hoc nät så växer komplexiteten och den slumpmässiga faktorn börjar göra sitt intåg vilket gör att man får nästan börja se på systemen ur ett biologiskt perspektiv (jämför till exempel med hur fågelflockar rör sig i luften eller fiskstim i havet). Om du inte kan förutsäga hur nätet ser ut blir det också väldigt mycket svårare att styra trafiken på ett bra sätt. Visst kan man till exempel tänka sig att systemet fungerar bra dagtid när stan är full av folk som sitter på sina caféer och dricker kaffe talar i mobilen eller surfar på datorerna, men hur blir det sent en onsdag kväll när du blir rånad på stan på vägen hem från jobbet? Ska du hoppas på att skurken har med sin mobil så att du kan få en länk till polisen när han springer iväg med din plånbok och alla dina kreditkort?

För närvarande finns det en IEEE 802.11s under utveckling för att kunna skapa nätverk mellan WiFi datorer utan routing eller andra enheter för att styra trafiken. Målet till att börja med är väl främst "One laptop per child" projekt och liknande där man kanske inte kan räkna med att ha tillgång till Internet men där fortfarande nätlösningar kan vara av nytta i undervisning etc. Laptops är för det mesta i princip stationära när du använder dem och det gör allt mycket enklare. Tar du till exempel Terranets mobiltelefon nät så kan du upprätthålla samtal om du inte rör dig snabbare än 30 km/h rör du dig snabbare kopplas samtalet helt enkelt ner. (På landsbygden i Indien eller Afrika kanske det är acceptabelt men säg den användare i Sverige som skulle acceptera att samtalet bröts varje gång tunnelbanan eller bussen rörde sig snabbare än 30 km/h.) Det finns alltid en avvägning mellan prestanda och flexibilitet som man måste ta hänsyn till.

 

Visst har det skett en hel del omstruktureringar inom telefonibranchen. Från början satt telefonister och kopplade fram samtalen manuellt genom att ansluta rätt kontakter med varandra för att ge den länk från telefon till telefon som du önskade. Sedan kom de elektromekaniska växlarna där ditt telefonnummer verkligen var en kopplingsinstruktion och där "knäppen" som genererades av nummerskivan fysiskt stegade omkopplingsreläerna i växlarna för att knyta ihop abonnenterna. Det i sin tur övergick i DTMF signalering (två tons in band signaling) av nummer som avkodades i AXE växeln som sökte i en databas för att se vilken slutabonnenten är för att vidarebefodra samtalet i ett paketswitchat nät (ATM nät). När vi sedan började byta ut abonnentkorten till kort som klarade först 56 kbit modem och senare ADSL tekniker så slutade telefonväxlarna helt att vara telefonväxlar och är idag mer en datacentral än något annat. Visst ser det för oss användare onekligen lite gammaldags ut när vi fortfarande har våra 48 V uttag kvar i väggen och kablarna till växelstationen med dess omkopplingsdosor i källaren, dit det fortfarande går att ansluta en telefon från 70-talet men det är också den enda kvarlevan vi har av det gamla telefonsystemet. Allt annat är i princip all annan utrustning utbytt. De fiberoptiska nät som idag transporterar samtalen transporterar transporterar betydligt mycket mer bredband och kabelTV än telefonsamtal mätt i MB, GB eller vilken enhet man nu vill använda.

 

För att illustrera lite av komplexiteten i dagens system så är IP protokollet vi använder till att skicka information över internet specificerat för att ha data paket i en storlek av upp till 32 kbyte, detta ska skickas över Ethernet som stödjer en paketstorlek på max 1500 byte, 9000 byte i jumbo frame mode eller 2272 byte i WiFi paket, dvs. IP paketet ska hackas upp och överföras i ett stort antal fragment mellan din dator och din router, din router ska i sin tur packa upp och paketera om paketet till protokollet som används över ADSL länken (plus en massa kontroller i brandväggsfunktionen), väl i telefonväxeln ska paketet vidare över ett ATM nät (med 48 byte paket storlek) och så vidare. Risken att något paket eller fragment ska hamna på villovägar och "dö" på vägen fram till mottagaren är så stor att du i TCP protokollet har en numrering av paketen och cheksummor så att du kan begära omsändning av paket som tappats bort eller blir korrupta under överföringen. (Använder du UDP protokollet så får du själv implementera den kontrollen, alternativt om du tappar paket så kanske du helt enkelt skiter i dem. En kort bråkdel av en sekunds tystnad i en mening kan accepteras istället för en fördröjning och snabbspolning av samtalet som uppfattas som mer irriterande. Däremot så kanske du inte vill tappa en subrutin i ett program du laddar hem över internet och använder då TCP protokollet istället.)

 

Hur data paketeras och skickas är bara ett av problemen som du har att göra med i datakommunikation, sedan ska du hitta den effektivaste vägen att överföra paketet (minst antal hopp, över den minst belastade vägen, med kortast möjliga fördröjning osv.), ska paketen gå över en radiolänk så gäller det att länken kan byta frekvens och samsas med alla andra enheter som vill kommunicera utan att kommunikationen bryter ihop för att alla vill använda samma frekvens och så vidare, du ska sända med tillräcklig signalstyrka för att nå fram till nästa enhet i kedjan, samtidigt som mottagningen blir så bra att dina fel kontroller och korrigeringar fungerar men inte tillräckligt starkt för att störa ut dina "vänner" i omgivningen och så vidare. Allt detta ska fungera från landsbygden med få enheter till Roskilde festivalen med folk som står packade som sillar framför scenen och letar efter sina kompisar medan de väntar på att föreställningen ska börja (dvs. systemet ska vara robust).

 

Visst kan man tänka sig överföringslänkar med ljus, kanske inte just i synligt ljus eftersom detta påverkas allt för mycket av fenomen som dimma och liknande i utomhus miljö, men varför inte till exempel infraröd laser i point to point länkar istället för mikrovågslänkar? Synligt ljus kan mycket väl fungera i hemma miljöer för enheter som inte har extremt stora överföringsbehov, kalibrering av klockor, kalendrar, överföring av inköpslistor till mobiltelefoner etc. Använder man sig dessutom av lite optiska filter och utnyttjar hela det synliga spektrumet så kan man säkerligen få ganska höga överföringshastigheter och separata kanaler för olika typer av information.

Tyvärr dog ju IrDA ut i början av 2000-talet och var innan det en ganska bra teknik för överföring av ganska stora datamängder över kortare avstånd. Men det är klart, det är bekvämare med Bluetooth där du bara behöver ha mobilen i närheten av datorn än att behöva justera mobilen och datorn precis rätt för att kommunikationen ska fungera. Det som i stort sett kvarstår av denna teknik idag är fiberoptisk överföring av ljuddata från DVD/CD/datorer och stereoutrustning samt fjärrkontroller till TV apparater mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrEmilK du kanske inte är medveten om detta men varje gång du skickar ett SMS utför din mobiltelefon exakt samma transaktioner mot mobiltelefonnätet som när du försöker koppla upp ett telefonsamtal. Det är helt enkelt så att när du kopplar upp samtalet så kommer din mobiltelefon att skicka en hel del information till mobiltelefonnätet, inklusive det telefonnummer du vill nå, ditt IMEI nummer mm. och bland allt detta finns det ett textfällt med valfri information (som då används till SMS text). Skulle du ha en telefon som vräker ut SMS så skulle du helt kunna blockera alla andras möjlighet att ringa telefonsamtal eftersom nätet är upptaget med dina SMS.

Vågar nog påstå att du har lite fel här. SMS och röstsamtal hanteras inte på samma sätt i mobilnätet. SMS skickas över kontrollkanaler och stjäl därmed inte plats i de kanaler som används för röstsamtal. SMS använder överbliven kapacitet och är därmed "best effort", dvs finns ingen leveransgaranti (vilket några säkra har märkt på nyår).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chattade med Halebop innan och frågade vad de hade för regler om IP-Telefoni. Och det hade inga. Alltså om man har Halebop så är det tillåtet att använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Telia beror det på vilket dataabb du har. http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/surfaimobilen/

"All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni och fildelning (peer-to-peer), vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+)."

Det "största" går att IP-prata i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar nog påstå att du har lite fel här. SMS och röstsamtal hanteras inte på samma sätt i mobilnätet. SMS skickas över kontrollkanaler och stjäl därmed inte plats i de kanaler som används för röstsamtal. SMS använder överbliven kapacitet och är därmed "best effort", dvs finns ingen leveransgaranti (vilket några säkra har märkt på nyår).

 

Jodå, jag är fullt medveten om att kontrollkanalen används för att förhandla uppkopplingen av samtalet. När basstationen och handenheten har kommit överens om up-link och down-link frekvenser samt vilka tidsluckor som skall användas så flyttar samtalstrafiken till dessa. Dock förekommer det trafik även under pågående samtal på kontrollkanalen, till exempel för att sända en hand off instruktioner till mobiltelefonen vid byte av basstationer etc. Det finns inte i GSM protokollet någon prioritering mellan att sända en uppkopplings begäran för röstsamtal och ett SMS. MEN försök att koppla upp ett samtal eller upprätthålla ett telefonsamtal när kontrollkanalen är dränkt med SMS trafik om du kan... :)

 

Sedan att man buffrar SMSen i en server och vid utsändning av SMS till mottagaren kan sätta begränsningar och endast utnyttja överbliven bandbredd i kontrollkanalen är en helt annan fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...