Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Läser du Aftonbladet?

iMatte v. 2.0

Recommended Posts

iMatte v. 2.0

Ni som fortfarande är så ynkliga att ni läser, köper eller på annat sätt stödjer Aftonbladets skurkaffärer borde läsa denna artikel på Newsmill som visar hur de jobbar - på läsarnas uppdrag:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/12/priset-f-r-kv-llstidningens-framg-ng

Inget nytt för mig, jag har hört massor av liknande historier och även själv har insyn i ett par där beteendet är ungefär lika vidrigt. Så om du har planerat att fortsätta stödja denna verksamhet så har du valt sida. Det blir inget kaffe hemma hos mig i alla fall. Skämmes ta mig faen...

De flesta "nyhets"-blaskor kör väl samma journalistik, liksom vissa TV-kanaler..Veckotidningar inte att förglömma...

Dessutom svårt att få en någorlunda klar bild av något då flera tidningar köper sina "nyheter" från samma nyhetsbyrå

Jag måste bara säga att när jag gick min, av eu lagstadgade YKB (yrkesförarkompetens)utbildning så visade instruktören under den första kursen, som hade betoning på miljö, en overheadbild från ett Aftonbladetreportage! Jag kunde inte hålla mig för skratt. :armskeptisk:

Aftonbladet är inte på något sätt unik. ALLA tabloider är veritabel dynga - i ALLA länder (UK slår nog allt :-D). Det enda bisarra är att människor köper/läser dyngan - och TROR på dyngan. Att skjuta på t.ex. AB för dyngan är rubbat - det är idioterna som köper/läser dyngan man ska såga med fotknölarna. Tabloiderna är bara en mytologibizniz som nyttjar en efterfrågan. Det är inte den som säljer bajs som är rubbad - det är den som äter bajset som är rubbad. :-D.

Folk VILL att lögnerna ska vara sanna. Dom frossar dessutom på barnamord och barnvådtäkter etc - då säljer blaskorna som smör (Engla-fallet t.ex.). Friska människor undviker givetvis grymheterna - vidrigheter mot barn tar för ont i själen och förstör vardagen om man läser om det - men många verkar inte alls ta illa vid sig av vidrigheterna (fundera en sekund hur Englas sista timme var) utan konsumerar det onda med någon slags njutning. DET är sjukt - att så många medborgare är emotionellt blockerade eller t.o.m. psykopatiska. Det skrämmer mig mera än att cyniker utnyttjar efterfrågan och tjänar stålar så dom kan t.ex. kan ta hand om sina egna barn bättre. Eller vad dom nu gör för stålarna. Det har jag ju inte med att göra. Så klart.

Jo, jag minns. Förstörde mitt liv en tid. Nästan omöjligt att undvika. Hela tiden attackerade löp, radio, teve, snack på bussen...och man försattes i sorg och ångest en timme. Sedan var det dags igen. Och igen. Alla som kan konsumera sådant där utan att få svår ångest, sorg, etc anser jag vara psykopater eller på annat sätt mentalt störda. Det är ju BARN för h-e! Barn!

Om man då betänker att sådana fall - när dom dissikeras i detalj sida upp och sida ner - höjer tabloidernas upplagor enormt; då blir man skraj. Miljonen svenskar frossar alltså i denna obeskrivbara ondska! Utan att deras emotionella liv och vardag påverkas nämnvärt. Hur är det möjligt? Jag kan inte fatta detta och jag kommer aldrig att förstå att så hög procent av befolkningen är kalla som is.

Scarry!

Bobby-fallet var väl ännu värre. När stormen var som värst gick det ju inte att undvika det, och jag ville bara ställa mig upp och skrika "Stäng ner dyngan - jag vill INTE veta hur man torterar ett barn till döds" - men om man inte isolerade sig i en liten kub eller kröp under täcket och låg kvar där i några månader så trycktes det ner i halsen på en varje dag, i varje program på teven, på varenda löpsedel...

Tycker ni överdriver lite, jag vet inte vad AB säljer men säg för enkelhet skull 100 000 ex varje dag, sen om nånting extra hemskt händer som Engla och de då säljer säg 150 000 en dag så är det då 50 000 extra som köpt tidningen, i hela Sverige, och de kanske köper den för att läsa på tåget el tunnelbanan hem i brist på morgontidningen de inte hann läsa på morgonen eller inte har. Att då beskriva detta som att miljoner svenskar är onda och frossar i denna ondska... nej det köper jag inte rakt av. Ni drar för stora växlar och alla över samma kant. Vad vet ni om orsaken till att folk vill läsa om det som hänt, de kan va precis lika upprörda som ni och vill bara läsa om det precis som ni, tror ni att ni är bättre el nåt för att Ni läser om samma sak i Svd?

(Slutade köpa aftontidningar när man på löpsedeln kunde lösa om Pekka Langers löständer ... Några år senare slutade jag också med dagstidningar. Idag är det endast webbskrifter som gäller. Vi får väl se vad Murdochs senaste innovation skall innebära ... Tisdag var det väl? Nå. Det enda är väl att försöka blanda så mycket allmän tidningsfrustration som möjligt från så många källor som man kan hantera. För att nå en hygglig uppskattnibg om vad människor nu bryr sig om, bekymrar sig över, oroas över, förskräcks eller vad nu mänskligheten anser dagsögonblicket skall fokuseras.)

Men…det är ju det som är kruxet…dom ÄR inte lika upprörda som jag; då skulle dom undvika eländet - då skulle dom inte klara av att läsa dom ingående beskrivningarna av den obeskrivliga ondskan. Kan du läsa om Engla eller Bobby t.ex. utan att få ångest och drabbas av svartaste sorg? Så att det förstör din hela eller en del av den dagen?

Och nej, jag läser givetvis inte om ondska mot barn i någon tidning alls. Jisses. Det måste du väl ändå fatta?

Så - jag berättar att jag inte psykiskt orkar läsa om grymheter mot barn och att jag inte fattar att någon annan orkar med sådant. Tråden handlar om AB som då är exemplet på en av tabloiderna som exploaterar dessa extrema fall och bevisligen säljer mera då. Din reaktion är att jag "tror att jag är bättre el nåt". Du måste ju förstå att du framstår som en skum gubbe, Semmelman.

Om jag nu också erkänner att jag inte kan med djurplågeri heller - att jag mår mycket dåligt av sådant och undviker all information om sådant - och att jag inte förstår den som sitter bredvid mig i bussen och läser om grymheterna och tittar på dom vidriga bilderna. Är jag då en dryg jävel? En besserwisser som tror att jag är något? Tror jag att jag är bättre än alla andra? Snacka om skruvad Jante-lag! :-D

Vad är det med dig? Vad har du för böjelser egentligen?

de kan va precis lika upprörda som ni och vill bara läsa om det precis som ni, tror ni att ni är bättre el nåt för att Ni läser om samma sak i Svd?

iMatte v. 2.0

Tycker ni överdriver lite, jag vet inte vad AB säljer men säg för enkelhet skull 100 000 ex varje dag, sen om nånting extra hemskt händer som Engla och de då säljer säg 150 000 en dag så är det då 50 000 extra som köpt tidningen, i hela Sverige, och de kanske köper den för att läsa på tåget el tunnelbanan hem i brist på morgontidningen de inte hann läsa på morgonen eller inte har. Att då beskriva detta som att miljoner svenskar är onda och frossar i denna ondska... nej det köper jag inte rakt av. Ni drar för stora växlar och alla över samma kant. Vad vet ni om orsaken till att folk vill läsa om det som hänt, de kan va precis lika upprörda som ni och vill bara läsa om det precis som ni, tror ni att ni är bättre el nåt för att Ni läser om samma sak i Svd?

Jag vet inte om du riktar dig till mig, men jag skiter i alla fall vad folk har för ursäkter och motiv. Köper man tidningen är man en av uppdragsgivarna och en anstiftare till alla vidrigheter som Aftonbladet begår. Om du är en av dem som uppmuntrar till den ur moraliskt perspektiv kriminella verksamheten som kvällstidningarna sysslar med så, tja - inget kaffe och inga kakor hemma hos mig för dig. :armskeptisk:

... Vi får väl se vad Murdochs senaste innovation skall innebära ... Tisdag var det väl? ...

Du vet att Murdoch äger Fox News va? De absoluta dårarna i amerikansk "nyhetsjournalistik", eller snarare ickejournalistik.

Om Jobs lierat sig med honom, då kan man verkligen undra vad som ska hända ...

Det bådar i alla fall inte gott. angry.gif

Jag vet inte om du riktar dig till mig, men jag skiter i alla fall vad folk har för ursäkter och motiv. Köper man tidningen är man en av uppdragsgivarna och en anstiftare till alla vidrigheter som Aftonbladet begår. Om du är en av dem som uppmuntrar till den ur moraliskt perspektiv kriminella verksamheten som kvällstidningarna sysslar med så, tja - inget kaffe och inga kakor hemma hos mig för dig. :armskeptisk:

Men vad trevligt att få dela dina åsikter i detta fall, och då till 100%!

När skulle det passa med kaffetåren? Kakor, gillar Toblerone, men mandelkubb är värre än AB, så skall vi säga Toblerone, eller blir det hembakat?

Men…det är ju det som är kruxet…dom ÄR inte lika upprörda som jag; då skulle dom undvika eländet - då skulle dom inte klara av att läsa dom ingående beskrivningarna av den obeskrivliga ondskan. Kan du läsa om Engla eller Bobby t.ex. utan att få ångest och drabbas av svartaste sorg? Så att det förstör din hela eller en del av den dagen?

Och nej, jag läser givetvis inte om ondska mot barn i någon tidning alls. Jisses. Det måste du väl ändå fatta?

Så - jag berättar att jag inte psykiskt orkar läsa om grymheter mot barn och att jag inte fattar att någon annan orkar med sådant. Tråden handlar om AB som då är exemplet på en av tabloiderna som exploaterar dessa extrema fall och bevisligen säljer mera då. Din reaktion är att jag "tror att jag är bättre el nåt". Du måste ju förstå att du framstår som en skum gubbe, Semmelman.

Om jag nu också erkänner att jag inte kan med djurplågeri heller - att jag mår mycket dåligt av sådant och undviker all information om sådant - och att jag inte förstår den som sitter bredvid mig i bussen och läser om grymheterna och tittar på dom vidriga bilderna. Är jag då en dryg jävel? En besserwisser som tror att jag är något? Tror jag att jag är bättre än alla andra? Snacka om skruvad Jante-lag! :-D

Vad är det med dig? Vad har du för böjelser egentligen?

Jag tycker inte jag är skruvad alls utan det är ju du som är då du kallar miljon(er?) svenskar som "frossande i ondska", du kan inte veta av vilken anledning Svensson och Persson och Johansson och Abduhl köper tidningarna och läser dom, dom kanske bara är intresserade av sporten, vad vet du om det?

Nej det var inte riktat mot ditt urspungliga inlägg, det var bara några zissar senare som jag tyckte överdrev och ville göra vanligt folk till nåt sorts frossande monster.

Jag tycker inte jag är skruvad alls utan det är ju du som är då du kallar miljon(er?) svenskar som "frossande i ondska", du kan inte veta av vilken anledning Svensson och Persson och Johansson och Abduhl köper tidningarna och läser dom, dom kanske bara är intresserade av sporten, vad vet du om det?

Problemet är ju att det inte spelar någon roll för Aftonbladet varför just du köper tidningen. Om man köper Aftonbladet för att läsa sporten så stödjer man ändå sensationsjournalistiken.

Media har "hjälpt" mig en gång. Hemskt egentligen att de har så stort inflytande.

Enligt min mening ska de verka för att informera, inte påverka beslut.

Säker på att majoriteten här inne på forumet såg, läste eller hörde om mig.

Vissa saker verkar engagera folk ett tag, sen glöms det mesta bort,

för att ersättas av ett nytt mord, en ny naturkatastrof eller börsras.

Publiceringen av bilderna hade tydligen en positiv effekt: att den misstänkte greps.

Du vet att Murdoch äger Fox News va? De absoluta dårarna i amerikansk "nyhetsjournalistik", eller snarare ickejournalistik.

Om Jobs lierat sig med honom, då kan man verkligen undra vad som ska hända ...

Det bådar i alla fall inte gott. angry.gif

Ja, jag har ju som kanske framgick en ganska cynisk och inte så optimistisk syn på journalistik. Kanske delvis beroende på att jag jobbade som frilansjournalist i 10 år; i och för sig för fackpress som jag finner i viss mån bekymmersam. Rupert är ju idag jämförd med Hearst och liknande megamonopolister. I Sverige har vi väl haft Socialdemokrater som ägt mycket av pressen, och idag kanske Bonniers eller Schibsted. Det har hävdats både att ägare, har och att de inte har, inflytande över vad som resulterar ifrån pressen. Säkert varierar det från tid till annan. Men det är onekligen ett intressant förhållande.

Det intressanta med News-appen är inte så mycket dess innehåll som dess yta.

Problemet är ju att det inte spelar någon roll för Aftonbladet varför just du köper tidningen. Om man köper Aftonbladet för att läsa sporten så stödjer man ändå sensationsjournalistiken.

Det var ju inte det saken handla om när zimmerman börja utpeka en massa oskyldiga (kanske, kanske alla är) till frossande monster.

Men om nu Pelle Plutt vill veta hur det går för sitt fotbollslag så låt honom köpa tidningen för det utan att belasta honom med eran höga moral. Apple utnyttjar arbetare i Asien och ändå köper ni deras datorer, är det nån större skillnad?

Men vad trevligt att få dela dina åsikter i detta fall, och då till 100%!

När skulle det passa med kaffetåren? Kakor, gillar Toblerone, men mandelkubb är värre än AB, så skall vi säga Toblerone, eller blir det hembakat?

+1 :ThumbsUp: secka svin, eller hur?

post-5952-010980100 1295079713_thumb.jpg

Ja, en :kaffe: hade suttit fint. Läser inte på deras såkallade hemsida heller, eller är det en snurrande falsh-cirkus med inslag av test och dålig rubriksättning?

Det enda tråkiga är att det i tidningstråden brukar länkas till inlägg i blaskan. De som gör det kunde ju ändå ha hyfs att klistra in texten i tråden så man vet vad de har upprörts över....

iMatte v. 2.0

Apple utnyttjar arbetare i Asien och ändå köper ni deras datorer, är det nån större skillnad?

Köper vi deras datorer, menar du väl... ;)

iMatte v. 2.0

Publiceringen av bilderna hade tydligen en positiv effekt: att den misstänkte greps.

Nja, den "misstänkte"var ju en olycklig pappa som ville träffa sina barn, inte en taliban-pedofil eller nåt som kvällspressen utmålade honom som...

iMatte v. 2.0

Men jag tycker att du smyger runt den heta gröten i denna tråd, Semmelman: Stödjer du Aftonbladet eller gör du inte det?

Vi vet inget om det men du kan å andra sidan inte utgå ifrån att AB:s popularitet skulle utgå ifrån något helt oskyldigt enbart därför att så många läser skiten.

"Argumentum ad populum."

AB har nått oanade lågvattenmärken i exempelvis fallen Littorin, organhandeln i Israel och annat politiskt.

Jag föredrar Sydsvenskan och Newsmill för att dra två av de flera tidningarna undertecknad skaffar information från.

För som vanligt är man bara naiv om man sätter sin tillit till en enda källa.

Förstår du något av detta Poca??? :fundersam:

Newsmill? Newsmill är ingen tidning, det är en debattsajt utan några som helst journalistiska krav.

Ibland blir det riktigt roligt, och pinsamt: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/222661-newsmill-publicerade-bluffartikel

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...