Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förlorade email vid byte från ADSL till fiber (Telia)


med

Rekommendera Poster

Har bytt från ADSL till fiber vilket tydligen innebar nytt abonnemang. Upptäckte att mina mail var försvunna från inkorg och skickat! :deppig: Går de att återfå på ngt sätt? Tycker Telia skulle varnat/tipsat om denna effekt. Tänkte ju att jag var kvar hos Telia och att endast lösenord ändrades. Ngt tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter hemskt konstigt att du skulle förlora e-posten bara för att du byter internetanslutning. Du måste ha gjort något annat också, frågan är bara vad?

Ändrat några kontoinställningar i Mail?

Vad hade du för e-postleverantör? Telia? gmail? hotmail?

Vilken slags e-post hade du? POP3, IMAP eller Exchange? Eller webmail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ring telia och fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ring telia och fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort samma byte och det har inte varit några problem för mig.

Men att du ens skulle behöva byta lösenord känns väldigt konstigt. Troligtvis så nollställdes adressen från deras sida och det var därför du fick ett nytt lösenord. Förhoppningsvis kan dom åtgärda det. Ring dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dröjsmålet. Hade beställt bevakning och trodde jag skulle få besked om inlägg. Jag har Telia och bytte som sagt från Adsl till fiber. Fick nya lösenord och minns inte om jag behövde ändra några inställningar. Jag har även Webbmail men använder det mkt sällan.

Har precis haft en chatt med dem och fått svar att har mailen hämtats ner från deras server så kan de inte hjälpa mig. Borta är de från både inkorg och skickat:(

Har kollat i biblioteket under användare men där finns de inte.

Undra om det skulle gå att logga in med det gamla Adsl-kontot?

Har ni tips så är jag mkt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dröjsmålet. Hade beställt bevakning och trodde jag skulle få besked om inlägg. Jag har Telia och bytte som sagt från Adsl till fiber. Fick nya lösenord och minns inte om jag behövde ändra några inställningar. Jag har även Webbmail men använder det mkt sällan.

Har precis haft en chatt med dem och fått svar att har mailen hämtats ner från deras server så kan de inte hjälpa mig. Borta är de från både inkorg och skickat:(

Har kollat i biblioteket under användare men där finns de inte.

Undra om det skulle gå att logga in med det gamla Adsl-kontot?

Har ni tips så är jag mkt tacksam.

Normalt så hänger epostkontona på bredbandskontot. En gång i forntiden när jag bytte från uppringt till ADSL fick man avbeställa mailkonton på ena för att snabbt beställa upp på det nya ADSL. Har du kört lokalt mailprogram så har du förmodligen tankat hem dem. Du skriver inte om du har använt webmail eller mailprogram innan.

Sedan har du väl en separat inloggning för att hantera dina mailkonton. Det är inte så att du har två inloggningar nu?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så hänger epostkontona på bredbandskontot. En gång i forntiden när jag bytte från uppringt till ADSL fick man avbeställa mailkonton på ena för att snabbt beställa upp på det nya ADSL. Har du kört lokalt mailprogram så har du förmodligen tankat hem dem. Du skriver inte om du har använt webmail eller mailprogram innan.

Sedan har du väl en separat inloggning för att hantera dina mailkonton. Det är inte så att du har två inloggningar nu?

 

"Du skriver inte om du har använt webmail eller mailprogram innan."

Förstår tyvärr inte vad du menar. Jag har haft ADSL i flera år med Apple Mail och använder bara Telia webbmail nån enstaka gång på resande fot. Det har jag inte gjort sedan i somras.

"Sedan har du väl en separat inloggning för att hantera dina mailkonton. Det är inte så att du har två inloggningar nu? "

Intressant fråga. Jag kollade på Telias "Mina Sidor" och där finns både fiber och adsl-kontona med!? Kanske det går att logga in på det gamla Adsl-kontot?

 

Såg att den största skadan är på skickat-korgen. Inkomna hade jag sparat på övriga korgar och där finns de kvar.

 

Fler tips är som sagt välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle byta från ADSL till fiber fick jag först ett meddelande (och några dagar senare en påminnelse) till varje mailadress jag hade hos Telia, med information om att bytet innebar flytt till andra mailservrar samt datum då jag inte längre kunde komma åt mailen på ADSL. Ett par veckor innan ADSL-avstängningen kunde jag skapa "samma" mailadresser via "Mina sidor" och fick inloggningskoderna några dagar innan flyttdagen. Tyckte väl då att det hela var onödigt omständligt och stressande, men fick av kundtjänsten förklarat varför proceduren var tvungen att tillämpas. Lite väl snålt om tid för kunden, tyckte jag.

 

Vill minnas att när jag några år tidigare flyttade och lämnade Comhem, fick jag full tillgång till mina mailkonton där under en dryg månad efter abonnemangets upphörande. Det var smidigt för mej som (f d) kund och generöst av dem, tyckte jag.

 

För skickade mail, för att slippa undra och oroas, tillämpade jag Mail-inställningen att alltid skicka kopia till avsändaradressen (mej själv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller "backup" så har jag Time machine men där finns inte inkorgen, utkast,skickat. papperskorg. Men de mail som jag flyttat till egna brevlådor under som det står På min Mac finns ju som tur är kvar. Bla de importer jag gjorde när jag bytte mac för ett år sedan.

 

Det gick lite hastigt vid övergången till Fiber. En trevlig dam på Telia tog bort ADSL men tänkte inte på att jag blev utan bredband så efter kontakt med support fixade de snabblösenord så fibern gick i gång. Där nånstans försvann mailen från inkorg och skickat.

 

Undrar om jag kan logga in på ADSL:n som tycks ligga kvar på mina sidor? Ska kolla!

 

Jag har en speciell korg "skickat och sparat" som jag tidigare var duktig på att spara till men inte nu sedan i april :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggade in på Webbmail med min gamla inloggning och där fanns de i lådan Sent Messages. Jag vidarebefordrade dem till min nya mailadress och sparade nu i egen låda för skickade mail. Det var över 300 mail? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...