Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Personal Hotspot" på iPhone 4? Frågor...


vote

Rekommendera Poster

Problemet här i Sverige är väll just det om våra operatörer kommer låta oss dela ut internet gratis, eller att trafiken ingår i den datatrafiken vi redan betalar för. Jag, som har telenor, med fri surf tycker att de böringå, då de t.o.m föreslog när jag köpte abonnemanget att jag kan dela ut teleonens internetuppkoppling till mina datorer.

 

Men vi får väll vänta och se vad operatörerna säger.

Man vet iofs aldrig vad operatörerna gör, men man kan ju redan idag använda telefonen som modem via blåtand eller usb. Så det verkar dumt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Vote:

 

Du kommer inte kunna dela ditt 3G med dator och telefon VIA airport expressen. Att telefonen agerar full router gör däremot att du kan koppla både dator och airport express till telefonen. Dator och airport express pratar då med varandra VIA det WiFi-nät som telefonen tillhandahåller. Datorn har dessutom möjlighet att nå Internet via telefonens WiFi-nät som i sin tur har kontakt med 3G-nätet.

 

Det är alltså i allra högsta grad intressant för dig att telefonen fungerar som fullständig router. Annars hade detta inte fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vet iofs aldrig vad operatörerna gör, men man kan ju redan idag använda telefonen som modem via blåtand eller usb. Så det verkar dumt ...

 

Ja det har du helt rätt i.

I Sverige är operatörerna betydligt mer generösa än i USA. Där tvingas man betala en extra avgift, idag på cirka 20 dollar hos At&t för att kunna dela med sig av

telefonens nätverk. Men eftersom Android haft funktionen ett tag och de inte behöver betala något skulle jag tro att samma saker kommer gälla oss iOsarre. Dock

verkar funktionen inte fungera för alla idag, det kanske är så att operatören måste tillåta det på något vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några som har testat och som skriver om det: http://www.winandmac.com/mobile/first-look-ios-4-3-beta-hardware-rotation-lock-settings-and-the-personal-hotspot-feature/ Och nej, det är inte "ad hoc"
Det verkar en något förhastad slutsats om man ser till deras patentansökan (lite längre ner på sidan) http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2011/01/a-flood-of-new-fcc-documents-surface-on-apple-verizon-iphone.html#more vad som egentligen menas med "personlig" framgår dock aldrig, "/.../ ad hac and person hotspot mode /.../".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar en något förhastad slutsats om man ser till deras patentansökan (lite längre ner på sidan) http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2011/01/a-flood-of-new-fcc-documents-surface-on-apple-verizon-iphone.html#more vad som egentligen menas med "personlig" framgår dock aldrig, "/.../ ad hac and person hotspot mode /.../".

 

Det är inte en patentansökan. Det är en deklaration som för USAs motsvarighet till PTS beskriver radioegenskaperna hos iphone om man använder den för trådlös internetdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en patentansökan. Det är en deklaration som för USAs motsvarighet till PTS beskriver radioegenskaperna hos iphone om man använder den för trådlös internetdelning.
Helt riktigt. Det förtar dock inte påståendet att det rör sig om ad hoc.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. Det förtar dock inte påståendet att det rör sig om ad hoc.

 

Ok, här är fler som har testat och upptäckt att det är "infrastructure mode" och inte "ad hoc" som gäller (läs kommentarerna).

 

http://www.razorianfly.com/2011/01/12/australian-telecoms-carrier-optus-enables-ios-personal-hotspot-support/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är fler som har testat och upptäckt att det är "infrastructure mode" och inte "ad hoc" som gäller (läs kommentarerna). http://www.razorianfly.com/2011/01/12/australian-telecoms-carrier-optus-enables-ios-personal-hotspot-support/
Vi tycks ha gått hela varvet runt i argumentationen ;) Det som hävdas i den länk du hänvisar till är alternativet att det rör sig om en accesspunkt (som man ofta namnger det på svenska) eller i detta fall "infrastructure". Detta motsägs dock indirekt av den ansökan som Apple gjort för hotspot. Där hänvisar man explicit till "ad hoc" och något som ännu är ospecificerat "personligt". Om det hade rört sig om en accesspunkt, så hade man fömodligen också specificerat det. (Frekvensområdet ser ut att mest tyda på att man inte vill ge sig in i områden där man kan få krockar.) Än så länge kan jag inte se att vi har hittat något som verkligen deklarerar exakt vad Apple har inkluderat i sin personliga hotspot. Men det är nog bara en liten tidsfråga innan vi får klarhet i det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tycks ha gått hela varvet runt i argumentationen ;) Det som hävdas i den länk du hänvisar till är alternativet att det rör sig om en accesspunkt (som man ofta namnger det på svenska) eller i detta fall "infrastructure". Detta motsägs dock indirekt av den ansökan som Apple gjort för hotspot. Där hänvisar man explicit till "ad hoc" och något som ännu är ospecificerat "personligt". Om det hade rört sig om en accesspunkt, så hade man fömodligen också specificerat det. (Frekvensområdet ser ut att mest tyda på att man inte vill ge sig in i områden där man kan få krockar.) Än så länge kan jag inte se att vi har hittat något som verkligen deklarerar exakt vad Apple har inkluderat i sin personliga hotspot. Men det är nog bara en liten tidsfråga innan vi får klarhet i det.

 

Frekvensområdet är standard för WiFi på 2.4GHz-bandet. De refererar förutom nämnda "ad hoc" och "person hotspot" till "infrastructure mode", dvs precis det du säger att de inte gör.

 

Dessutom finns ett flertal som testat i verkligheten som alla säger att den fungerar i "infrastructure mode".

 

Bevisläget är, åtminstone för den något insatte, tämligen övertygande. Jag kunde iofs installera betan själv, eller kolla om någon av mina kollegor gjort det, eller kanske ännu hellre registrera din telefon och skicka över ett ex av betan. Eller nej, det verkar jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[1.]

Eftersom det kommer gå att ansluta upp till fem enheter över WiFi är det inte troligt att det är ett "ad-hoc"-nätverk. Sannolikt är det en helt vanlig accesspunkt.

 

[2.]

Ok, här är fler som har testat och upptäckt att det är "infrastructure mode" och inte "ad hoc" som gäller (läs kommentarerna).

 

http://www.razorianf...otspot-support/

 

[3.]

Frekvensområdet är standard för WiFi på 2.4GHz-bandet. De refererar förutom nämnda "ad hoc" och "person hotspot" till "infrastructure mode", dvs precis det du säger att de inte gör.

 

Dessutom finns ett flertal som testat i verkligheten som alla säger att den fungerar i "infrastructure mode".

 

Bevisläget är, åtminstone för den något insatte, tämligen övertygande. Jag kunde iofs installera betan själv, eller kolla om någon av mina kollegor gjort det, eller kanske ännu hellre registrera din telefon och skicka över ett ex av betan. Eller nej, det verkar jobbigt.

 

 

Förstår inte varför jag skulle ha betan av 4.3 när jag redan har den? (Kanske jag har behov av två, hm :) ) Nej, jag har inte så mycket erfarenhet av trådlöst. Det enda jag har på samvetet är att jag byggde en FM-sändare med en egenhändigt designad antenn på den tiden det var förbjudet -82 ;)

 

Nå, som synes ovan så är det först [1.] "inte ad hoc", sedan är det [2.] "inte ad hoc" sedan är det [3.] "ad hoc". Kan det vara så att det finns "ad hoc" för tethering? För uppenbarligen hänvisas det till det. Sedan kan det vara någon form av vidgade kapacitet för fem förbindelser vilket mycket väl kan vara någon restriktiv accesspunkt, vilket jag läser in som fullt möjligt i "personal hotspot" (har inte uttalat mig definitivt om vad det innebär; bara som att de undvek att tala om accesspunkt och det såg ut som att de implicit undvikit accesspunkt) och som du läser definitivt av "infrastructure mode". Håller nu med om att man mycket väl kan utläsa satsen "in the infrastructure, ad-hoc and person hot spot mode of operation /.../" som gällande tre typer: accesspunkt, "ad-hoc" samt "hot spot". Jag läste det endast som de två senare och det första som uttalande om strukturen. På svenska typ "under denna [trådlösa] infrastruktur, ad-hoc och 'hotspot' typ av funktion", medan jag tror du utläste det som "i denna typ som accesspunkt, 'ad-hoc' och 'hotspot' typer av funktion [för trådlös förbindelse]". Vi får väl hoppas du har rätt.

 

Nå, vi lär väl få se en jobbig show med nya typen av uppkoppling vilken den än må vara, för den som kommer ihåg presentationen av iPhone 4 och MiFi-eländet ... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vote:

 

Du kommer inte kunna dela ditt 3G med dator och telefon VIA airport expressen. Att telefonen agerar full router gör däremot att du kan koppla både dator och airport express till telefonen. Dator och airport express pratar då med varandra VIA det WiFi-nät som telefonen tillhandahåller. Datorn har dessutom möjlighet att nå Internet via telefonens WiFi-nät som i sin tur har kontakt med 3G-nätet.

 

Det är alltså i allra högsta grad intressant för dig att telefonen fungerar som fullständig router. Annars hade detta inte fungerat.

 

All right, så Airport Expressen, i detta fall, skulle inte agera centralt med internetdelningen?

 

Däremot delar jag mitt internet/hotspot/router till Airporten, och datorn, och alla tre kan kommunicera med varandra? Då är jag med i så fall.

 

Jag sitter och rullar tummarna i väntan på iOS 4.3, har verkligen väntat på detta, och jag hoppas på att det blir en "full-router-funktion". Som det är nu, när jag kopplar mig upp till Airporten, så får jag visserligen ett WiFi-nät men mitt 3G-nät från iPhonen kan inte användas samtidigt. Så jag hoppas verkligen på denna funktion.

 

När tror ni nya programvaran släpps, och hur ser det ut att bli, full funktion eller ad-hoc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Personal hotspot funkar som en dröm med halebop om någon undrar! Satt med 5 polare uppkopplade mot min iPhone och det funkade kalas. Dock blev 3G uppkopplingen så klart långsam när alla surfade samtidigt men endå riktigt nice att apple lagt in den funktionen i iOS. Har tidigare kört med MyWi som sög getpung så detta är grymt nice!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jexyman: Du kör förstås betan av iOS 4.3 ? Trevligt att höra att det funkar i alla fall. Hoppas det går lika smärtfritt med Telenor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor med detta:

 

- Kommer Personal Hotspot över WiFi innebära att man kan ladda ner apps från App Store i sin iPhone, som är större än 20 Mb? Som ni säkert känner till måste man koppla in telefonen med USB-sladd till datorn för att ladda hem apps som överskrider 20 MB.

 

- Kommer internetdelning från iPhone till Macbook över WiFi innebära snabbare internet än över Bluetooth? Jag får sällan hastigheter över 1 Mbit/s när jag internetdelar över Bluetooth, när jag kollar TpTest på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan nån försöka svara, eller åtminstone spekulera över mina frågor ovan? Vore trevligt! Och när fan kommer iOS 4.3? Tar sån tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor med detta:

 

- Kommer Personal Hotspot över WiFi innebära att man kan ladda ner apps från App Store i sin iPhone, som är större än 20 Mb? Som ni säkert känner till måste man koppla in telefonen med USB-sladd till datorn för att ladda hem apps som överskrider 20 MB.

 

- Kommer internetdelning från iPhone till Macbook över WiFi innebära snabbare internet än över Bluetooth? Jag får sällan hastigheter över 1 Mbit/s när jag internetdelar över Bluetooth, när jag kollar TpTest på datorn.

 

 

-Inte vad jag har hört. Men du kommer ju kunna ladda ner appen till din dator via Personal Hotspot åtminstone.

 

- Ja. Om din iPhone i sin tur har en snabbare 3G-uppkoppling än vad din Bluetooth-koppling klarar av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 3G-uppkoppling på iPhone 4 klarar av ca 5-6 Mbit/s ner. När jag kollar hastigheten med Bluetooth istället, får jag sällan över 1 Mbit/s.

 

Nu kommer förstås personal hotspot mellan iPhone och Mac inte innebära 5-6 Mbit/s p.g.a att de delar på kakan, men allt kring 3 Mbit/s vore trevligt. Bluetooth internetdelningen har blivit skitdålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 3G-uppkoppling på iPhone 4 klarar av ca 5-6 Mbit/s ner. När jag kollar hastigheten med Bluetooth istället, får jag sällan över 1 Mbit/s.

 

Nu kommer förstås personal hotspot mellan iPhone och Mac inte innebära 5-6 Mbit/s p.g.a att de delar på kakan, men allt kring 3 Mbit/s vore trevligt. Bluetooth internetdelningen har blivit skitdålig.

 

WiFi-kopplingen kommer säkert klara sisådär 54Mbit/s teoretiskt mellan telefon och dator. Räkna sedan med att minst hälften av detta går bort så har du i storleksordningen 25Mbit/s. Sen har du nästa flaskhals, nämligen hur mycket data telefonen internt klarar av att skicka mellan 3G och WiFi med den krypteringsnivå du väljer på WiFi:t. Är denna hastighet högre än 3G-uppkopplingens så lär det vara den senare som sätter gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni säkert känner till måste man koppla in telefonen med USB-sladd till datorn för att ladda hem apps som överskrider 20 MB.

 

 

 

Jag har laddat ner apps som är större än 300mb till min telefon utan att koppla telefonen till något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner apps som är större än 300mb till min telefon utan att koppla telefonen till något.

 

 

 

 

Misstänker att du jb?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du jb?

 

Utan jb men under Wifi och har kunnat gjort det i mer än 2 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...