Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Powermac G5 Dual 2.5ghz, bra eller dåligt?


crazyivan

Rekommendera Poster

har hittat en PM G5 Dual 2.5 Ghz. Fast det konstiga är att den endast har 1gb ram och 160gb hårddisk.

 

Hur mycket skulle det kosta mig ungefär att slänga in minst 4gb ram till? Hårddisk är väl en vanligt IDE eller SATA 3.5".

 

Priset för den är 2800kr. Endast burken då. Tangentbord och mus har jag ju Apple original.

 

Är lite ny när det gäller mac pro just men all hjälp uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hittat en PM G5 Dual 2.5 Ghz. Fast det konstiga är att den endast har 1gb ram och 160gb hårddisk.

 

Hur mycket skulle det kosta mig ungefär att slänga in minst 4gb ram till? Hårddisk är väl en vanligt IDE eller SATA 3.5".

 

Priset för den är 2800kr. Endast burken då. Tangentbord och mus har jag ju Apple original.

 

Är lite ny när det gäller mac pro just men all hjälp uppskattas.

Den enda PowerMac som står sig idag brukar inofficiellt kallas "quad", men officiellt "dual". Den har två processorer med två kärnor var, summa fyra kärnor. Kör på 2,5GHz.

 

Sedan finns den en annan 2,5GHz-modell som också kallas "dual". Den har två processorer med bara en kärna var. Den står sig inte längre.

 

Tyvärr har de båda modellerna olika typer av minnen, så jag kan inte säga vad det skulle kosta.

 

Diskarna är 3,5" SATA-diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Power Mac G5 dual 2.5 som andra/tredje dator. När de såldes så kom de med 160 GB diskar och 1 GB ram var standard då (2004). Ram priserna varierar beroende på vart du köper dem. Köper du dem hos en auktoriserad apple återförsäljare blir det dock ganska dyrt. Hårdiskarna är vanliga 3.5 SATA (Jag har två st i min). Priset låter rimmligt om den är i bra skick. Dock kan det vara bra att vara medveten om att den är vätskekyld och att det har varit relativt många raporter om läckage... Vad du inte heller bör glömma är att den max klarar av att köra Mac OS X 10.5.8 (Leopard) och inte högre dvs Snow Leopard eller Lion. Annars är det en bra dator som fortfarande klarar ganska mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

har hittat en PM G5 Dual 2.5 Ghz. Fast det konstiga är att den endast har 1gb ram och 160gb hårddisk.

 

Hur mycket skulle det kosta mig ungefär att slänga in minst 4gb ram till? Hårddisk är väl en vanligt IDE eller SATA 3.5".

 

Priset för den är 2800kr. Endast burken då. Tangentbord och mus har jag ju Apple original.

 

Är lite ny när det gäller mac pro just men all hjälp uppskattas.

 

Hårddisken är vanlig SATA och det finns plats för två diskar i chassit. Den tidigare G5-modellen från 2005 kör PC3200 400 MHz DDR (parvis montering) och den senare (Quad) kör PC-4200 533 MHz DDR2 ECC. Fyra gig bör väl kosta ca ca 2000 resp 1600. Tillsammans med hårddisken och datorn alltså runt 5000.

 

Och som Tulen skrev, köp inte minnet hos Apple. Macoteket är billiga på minne, tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Power Mac G5 dual 2.5 som andra/tredje dator. När de såldes så kom de med 160 GB diskar och 1 GB ram var standard då (2004). Ram priserna varierar beroende på vart du köper dem. Köper du dem hos en auktoriserad apple återförsäljare blir det dock ganska dyrt. Hårdiskarna är vanliga 3.5 SATA (Jag har två st i min). Priset låter rimmligt om den är i bra skick. Dock kan det vara bra att vara medveten om att den är vätskekyld och att det har varit relativt många raporter om läckage... Vad du inte heller bör glömma är att den max klarar av att köra Mac OS X 10.5.8 (Leopard) och inte högre dvs Snow Leopard eller Lion. Annars är det en bra dator som fortfarande klarar ganska mycket.

 

Oj så jag kan alltså inte slänga in snow leopard på den? Det är det jag hade planerat och göra.

Är väldigt sugen på en Mac pro men att köpa en ny kostar lite för mkt för en student-plånbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj så jag kan alltså inte slänga in snow leopard på den? Det är det jag hade planerat och göra.

Är väldigt sugen på en Mac pro men att köpa en ny kostar lite för mkt för en student-plånbok.

 

 

Har du tittat hos Datalänna?

undrar Lars-Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat hos Datalänna?

undrar Lars-Gunnar

 

Någon du känner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske är bättre med en mini, den kanske inte har mera beräknings kraft men kommer kunna köra mera program än en g5 som är en utgående moddel kan tex inte köra senaste osx eller ska du ha den som samlar objekt?

 

dyrare ja, men kanske inte mycket dyrare, gamla minnen kan vara dyra skulle inte förvåna mig om de kostar 1500kr, men inte heller om de kostar 300kr.

Sen ska du he en ny hårddisk kanske inte så dyrt men lite till.

Tror man får mera nytta/kr om man köper en mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske är bättre med en mini, den kanske inte har mera beräknings kraft men kommer kunna köra mera program än en g5 som är en utgående moddel kan tex inte köra senaste osx eller ska du ha den som samlar objekt?

 

dyrare ja, men kanske inte mycket dyrare, gamla minnen kan vara dyra skulle inte förvåna mig om de kostar 1500kr, men inte heller om de kostar 300kr.

Sen ska du he en ny hårddisk kanske inte så dyrt men lite till.

Tror man får mera nytta/kr om man köper en mini.

Men i så fall ska det vara en Mini med Intel Core 2 Duo och inget annat. (Det finns ju både med PowerPC G4 och så finns det med Intel Core Solo samt Intel Core Duo, utan "2". Men dessa ska undvikas.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en macbook pro nu. men även en stationär PC där jag jobbar med två skärmar.

 

Jag vill nu köpa något stationärt eller laptop men så att jag kan använda mig utav båda skärmarna.

 

Tänkte då på en mac pro men dem kostar en hel del. Mac mini vet jag inte om den klarar av två skärmar.

 

Kommer alltså inte spela nånting på den! Bara redigering av hemsidor,bilder och dokumentering m.m

 

Även koda i C#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte då på en mac pro men dem kostar en hel del. Mac mini vet jag inte om den klarar av två skärmar.

Jodå, den senaste gör det utan problem:

"Mac mini är inte bara utrustad med HDMI, den har dessutom både en Mini DisplayPort-utgång och en HDMI-till-DVI-adapter så att den kan anslutas till Apple LED Cinema Display eller till någon annan tillverkares bildskärm som du har sedan tidigare. Du kan till och med ansluta två bildskärmar så att du kan se ännu fler bilder, filmer och filer. "

http://www.apple.com/se/macmini/features.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det skulle kosta runt 5000:- att köpa en äldre PM G5 och utrusta den skulle jag slå till på en ny Mini. Lite mer pengar men mycket mer dator som har garanti, OS X 10.6 mm och kommer att hålla många år och kan köra alla nya program. En ny Mini har dessutom ett bra grafikkort vilket inte äldre modeller har. Köper man en äldre Mini kan den ha Intel GMA-kretsar och de är stenålder.... PM G5 är redan akterseglad och kan väl mest betraktas som hobbyprojekt. Dessutom skulle jag akta mig för vätskekylningen. Du får väl studentrabatt så det är ju bara att slå till! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ska man kanske ta och satsa på en Mac mini istället då. kan man gömma den lite snyggt också...

Men kan man spela lite lättare spel på den som typ CS, HoN m.m ? Tänkte isåfall köpa den nya generationen.

 

Jag vill helt enkelt ha en Mac-dator som klarar av att köra på två skärmar och har lite krut i sig, till en billig peng.

 

Alla förslag välkomnas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ska man kanske ta och satsa på en Mac mini istället då. kan man gömma den lite snyggt också...

Men kan man spela lite lättare spel på den som typ CS, HoN m.m ? Tänkte isåfall köpa den nya generationen.

 

Jag vill helt enkelt ha en Mac-dator som klarar av att köra på två skärmar och har lite krut i sig, till en billig peng.

 

Alla förslag välkomnas!

 

Förra MacMini har Nividia Geforce 9400M och den går att plåga i spel till halvdana resultat. Dagens Mini har en GeForce 320 som är... ja... kanske 5 gånger effektivare. Vilket gör att du kan spela hyfsat. Förvänta dig inga under men det kommer att rulla. 320 är en skaplig budgetkrets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer alltså inte spela nånting på den! Bara redigering av hemsidor,bilder och dokumentering m.m

 

Även koda i C#

 

Ska du koda i C# gissar jag att du tänker köra Windows på den, och då behöver du en Mac med Intel processor.

Eller du kanske tänkte köra med Mono? Det funkar även under PowerPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom nya macbook pro 13" som finns på marknaden idag klarar dom av att köra två skärmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matrox DualHead2Go - men utöver den lösningen så vet jag inte :(

 

Så det är en sådan som gäller iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är inte en Mac Pro även om chassit är snarlikt. Det är en Powermac med teknik som har 6 - 7 år på nacken. Processorn är ålderdomlig och det blir vanligare och vanligare att nya program inte fungerar med gamla PowerPC-processorer. Även om en G5:a kan vara imponerande snabb för sin ålder i vissa sammanhang så är den ineffektiv i andra. Macbook Air 11-tum är till exempel en betydligt rappare surfdator än min Powermac G5.

 

Priset må vara rimligt, men lägg i hop allt extra du önskar och du är snart upp i summorna som ger en Mini eller ännu bättre en iMac som är påtagligt - flerfaldigt i många fall - snabbare dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och tystare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

och tystare

Ja, bara en sådan sak. Var ett halvt finger från att köpa nya Minin i somras när testade den. Inte mitt behov av dator men det blev så tyst i rummet att jag började störa mig på mina egna andetag. :wub:

 

G5:n låter bra mycket och pendlar friskt. Så fort det är lite Flash som måste aktiveras på någon webbsida så är det som någon hade dammsugarn på några rum längre bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då strycker jag PM G5 2.5ghz då.

Funderar friskt på en Mac mini men den kostar en slant den med.

 

Är lite sugen på en Macbook pro 13" men då vill jag använda den både hemma och på resande fot. men hemma är det viktigt för mig att ha möjlighet att använda båda min 26" skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Du MÅSTE ha en Mac med Intelprocessor. Helst minst en Core Duo.

 

Jaha ok.. crap =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ok.. crap =(

 

Den PM G5-an som du länkade till sist är prisvärd. MEN: tänk på att den har gjort sitt bästa och om du då har otur kan den pajja och så har du extra kostnader.... den duger ett tag till i och för sig. Men om du sträcker dig efter en Mini så har du en dator med garanti, SnowLeopard mm som räcker mycket längre. Mitt tips är att sträcka sig lite längre och tänka framåt. Pröjsa det du kan just nu och kolla om inte föräldrarskapet kan sponsra "ett förnuftigt köp" genom att låna ut lite kulor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...