Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man hitta äldre historik i Safari?


rbnbjk

Rekommendera Poster

Historiken i safari spars bara i en månad, kan man hitta äldre historik än det?

Jag vet vilken dag jag kollade på sidan och ungefärligt klockslag. Det var den 15/11 2010 ca kl 21:00.

Jag vet detta för att jag kollade ett klipp någonstanns om hur man gör en viss sak i photoshop, och testade på en bild då som är sparat det datumet...crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ligger alla besökta sidor sparade i Biblotek > Safari > History.plist.

Du kan öppna filen med textredigeraren och söka efter sidan kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa det här: Användare->Bibliotek->Caches->Metadata->Safari->History

Hittar du någott i mappen, markera och ta info på history-filerna för att få fram skapelse- och senaste ändringsdatum/tidpunkt.

 

Hitta även motsvarande mapp i den äldsta Time Machine-backupen du har. Där ’bör’ kunna finnas filer som är (ca en månad?) äldre än själva backupen. Om du har tur...

 

Och för framtida behov av liknande art, ändra inställningen under Allmänt->Ta bort objekt i historik till Manuellt (om du vill, alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa det här: Användare->Bibliotek->Caches->Metadata->Safari->History

Hittar du någott i mappen, markera och ta info på history-filerna för att få fram skapelse- och senaste ändringsdatum/tidpunkt.

 

Hitta även motsvarande mapp i den äldsta Time Machine-backupen du har. Där 'bör' kunna finnas filer som är (ca en månad?) äldre än själva backupen. Om du har tur...

 

Och för framtida behov av liknande art, ändra inställningen under Allmänt->Ta bort objekt i historik till Manuellt (om du vill, alltså).

 

Hittade på datumet med länkar under Caches->Metadata->safari->history.... alla sidor var med från den dagen förutom den jag är ute efter... måste vart in på den sidan någon dag senare, för det går att sortera på "ändringsdatum" men sidan finns inte. För så fort jag klickar på en länk så byter den datum till dagens datum (senast ändrad)

Går det att sortera på "skapat datum) eller söka på det på något vis?

 

Kollar jag i time machine så går det inte att gå tillbaka en enda dag i Cache mappen.. =(

 

Nu har jag satt "ta bort historik på 1 år det borde räcka för framtida problem =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligt att du har ’varit på’ filen du söker, när den är den enda som gömmer sej.

Med History-mappen öppen, välj Ordna efter->Skapelsedatum med kugghjulsknappen i mappens verktygsmeny, eller i Finders-menyn Innehåll->Ordna efter...

 

Finns filen där, ska den så klart gå att hitta. Om sorteringen inte är tillräckligt utslagsgivande kan man dubbelklicka på filerna så öppnas de i nya fönster/tabbar i Safari, så kan du se vad de är för ena. Eller droppa dem en och en på nya tabbar. Mycket jobb, kanske, men om filen är viktig för dej, så...

 

Time Machine tog tydligen inte backup på Safaris metadata/history. Bra att veta om det, ifall man råkar ’illa ut’, som du.

 

Edit:

verktygsmeny, skrev jag, men det heter nog egentligen verktygsfält

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på hur man lade till "sortera efter skapelse datum" CMD+J i finder...

Men hittade ändå inte sidan...... fanns inte i firefox historyn heller.. =( kanske var i iPhonen jag kollade!?!?!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också testa att söka i Finder, klicka cmd+F, klicka Typ- och Innehåll-knapparna och lägg till de sökkriterier du tror/gissar på, för att inringa de sökbara objekten så tajt som går. Inte säkert det funkar för metadata, men är annars ett bra sätt att lära sej söka för andra eventualiteter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...