Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ryckiga panoreringar på rippade BD-filmer


pongi

Rekommendera Poster

Då är svaret hz !! Ställ om till 60 alt 50 och prova igen.

Prova även med och utan H.264 avkodning på i Plex, se till att köra senaste PLEX 0.9.13

 

kass tv asså? även den är helt ny... inköpt i dec. ska testa att ställa ner. tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är svaret hz !! Ställ om till 60 alt 50 och prova igen.

Prova även med och utan H.264 avkodning på i Plex, se till att köra senaste PLEX 0.9.13

 

körde på 24hz tydligen, testade 50= blev bättre, testade 60= blev riktigt bra!

 

filmen jag kör med har följande egenskaper:

 

HD Source.........1080P BluRay

FRAME RATE.....23.976Fps

VIDEO CODEC.....X264 8516K

AUDIO CODEC....DTS 1536k

RESOLUTION....1920x816

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

..och filmerna ligger på hårddisken? Att köra BD rip över trådlöst nätverk har jag aldrig fått att fungera :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina filmer hackar också när bilden sveper över ett landskap. Däremot flyter det perfekt när jag ser på film direkt från min Blu-ray så min projektor klarar ju rätt HZ gissar jag.

 

Men... hur ändrar jag Hzen? Gör jag det i OS X eller i Plex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det ju inte vara det som är fallet den här gången eftersom det hjälpte att fippla med inställningarna på TVn, men..

 

Kom ihåg att det alltid kommer att vara judder/hackigt vid panoreringar om man använder 24Hz content. Det gör stor skillnad om man hittar t.ex. 720p-50fps, det ser betydligt bättre ut vid panoreringar t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det en inställning på min Mac Mini eller är det själva filmfilen som är rippad på det viset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kom ihåg att det alltid kommer att vara judder/hackigt vid panoreringar om man använder 24Hz content. Det gör stor skillnad om man hittar t.ex. 720p-50fps, det ser betydligt bättre ut vid panoreringar t.ex.

Huruvida det upplevs hackigt vid en viss bildfrekvens är en kombination av flera saker, exempelvis slutarvinkel och hur hastiga kamerarörelser som förekommer. I de flesta fall när någon upplever ryckighet med 24/25Hz-material (nästan allt vi skådar är filmat i de frekvenserna) handlar det om problem med synk mellan källa och bildvisare eller kassa teveapparater. Det senare har tyvärr blivit vanligt. Men 24/25 Hz är i sig inte ryckigt så länge det är filmat på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...