Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ryckiga panoreringar på rippade BD-filmer


pongi

Rekommendera Poster

Hämtade ut en mac min i igår.

 

saken är att den inte riktigt håller vad jag hoppades på... kör jag filmer (MKV) i 1080p så laggar det...

 

testade först VLC det va hopplöst. sedan XBMC inte heller helt OK, Plex vill inte riktigt heller. Mplayer går det bra med vissa filmer men en del hackar lite där med.

 

vad är det det faller på ?

 

processorn är ju en 2,4 med dubbla kärnor, minne är 2GB, grafikkortet kanske är för kass?

 

funkar klockrent på min macbook pro (den lilla 13') som har i stort sett samma spec...

 

 

vad göra? lämna tillbaka?

 

någon som har tips på något bättre uppspelningsprogram?

 

/ j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det om jag nu bara har ett trådlöst bt-tangentbord? aktiveras bt på macen vid start så jag kan hålla inne "shift" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det om jag nu bara har ett trådlöst bt-tangentbord? aktiveras bt på macen vid start så jag kan hålla inne "shift" ?

Hade det inte gått mycket snabbare att bara testa än att vänta på ett svar från ett forum?   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog beskriva lite bättre. Vad menar du med laggande? Menar du att du tappar bildrutor eller att de juddrar i panoreringar?

Vad är det för klipp du spelar upp. Hur hög bitrate har de? Vilken upplösning använder du, vilken frekvens är dina klipp inspelade i och vilken frekvens skickar du ut till tvn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Njaaee... inte eftersom jag är på annan ort just nu och inte kan testa.... men annars: givetvis! ;)

 

Radiozo: hackar i bilden... frekvens+bitrate återkommer jag med. upplösning är 1920x1080 via HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Njaaee... inte eftersom jag är på annan ort just nu och inte kan testa.... men annars: givetvis! ;)

 

Radiozo: hackar i bilden... frekvens+bitrate återkommer jag med. upplösning är 1920x1080 via HDMI.

 

 

Du tappar bildrutor alltså? Då är det pga minin är för svag för att spela upp klippet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar klockrent på min macbook pro (den lilla 13') som har i stort sett samma spec...

Du tappar bildrutor alltså? Då är det pga minin är för svag för att spela upp klippet.

Varför skulle Minin vara för svag, när MBP inte är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror har en MBP 2.4 GHz core2duo med 4 GB ram från 2007 och den klarar inte heller 1080p. Visserligen är det inte samma processor i båda men de benchmarkar inte så lång ifrån varandra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars skulle jag som första åtgärd ominstallera systemet genom att först radera skivan genom Överskrivning av nollor. Skulle systemet vara bristfälligt installerat eller det finns fysiska fel på hårddisken elimineras dessa problem genom denna åtgärd. Att radera genom Överskrivning av nollor tar en bra stund, men genom den åtgärden undantas alla defekta sektorer på hårddisken och du har de bästa förutsättningarna för att köra stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle Minin vara för svag, när MBP inte är det?

 

Det framgår inte om det är samma hårdvara i bägge. Det är stor skillnad på att ha hårdvarustöd från grafikchppet eller inte.

Det går att sätta igång hårdvarustödet i Plex (om man har rätt hårdvara)

Han skriver inte heller vad det är för bitrate. En del klipp har vansinnigt hög bitrate som en Core 2 Duo helt enkelt inte orkar med att spela upp.

Sen vill han inte svara på om han tappar bildrutor eller om det är sk judder han syftar på.

Omöjligt att lösa hans problem innan han svarar på detta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om det är samma hårdvara i bägge. Det är stor skillnad på att ha hårdvarustöd från grafikchppet eller inte.

Det går att sätta igång hårdvarustödet i Plex (om man har rätt hårdvara)

Han skriver inte heller vad det är för bitrate. En del klipp har vansinnigt hög bitrate som en Core 2 Duo helt enkelt inte orkar med att spela upp.

Sen vill han inte svara på om han tappar bildrutor eller om det är sk judder han syftar på.

Omöjligt att lösa hans problem innan han svarar på detta ;)

Om det är de senaste versionerna av resktive dator så har de samma grafikchip.

Men, som sagt, det skadar inte med klara fakta.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är de senaste versionerna av resktive dator så har de samma grafikchip.

Men, som sagt, det skadar inte med klara fakta. :)

 

Isf så borde den klara av det ja. då är det antagligen judder han klagar på och då handlar det helt enkelt om att skicka ut rätt frekvens till tvn.

24Hz om det är bluray, 50Hz om det är PAL och 60Hz om det är NTSC.

Är det fortfarande problem efter det så är det TVn som inte kan hantera frekvenser rätt.

Själv fick jag nog av att behöva ställa om på min mini hela tiden så jag köpte en mediaspelare som gör det automatiskt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga är förstås 4GB Ram!

 

Jag har inga problem alls med MKV 1080P BD rena rippar.

 

 

Minne har ingen betydelse när man spelar upp film. Plex drar inte ens 100MB när man använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne har ingen betydelse när man spelar upp film. Plex drar inte ens 100MB när man använder det.

 

Och OSX är ju inte alls minnes slukande då ?

Jag har aldrig haft problem med mina datorer och HD och jag kör ändå på en ganska stor nivå med mitt filmbibliotek på 800+ filmer sedan flera år tillbaka.

Har även haft allt vad mediaspelare heter Dune HD Max, Xtreamer, AC Ryan, PCH osv.. enda gemensamt dem har är att allt suger som inte kör Plex.. DTS HD förvisso men knappt det klarar ju

nämnda ens av utan problem.

 

Minne kan man aldrig få för mkt av i alla fall, skulle aldrig köra 2GB bara. T.om min gamla Mac Mini klarade allt utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och OSX är ju inte alls minnes slukande då ?

Inte i sig. Det är minnesslukande program som kan ställa till det.

 

2GB räcker gott för att spela video. Men, det är klart, Ska du köra hela Adobes CS4 eller CS5-svit samtidigt så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och OSX är ju inte alls minnes slukande då ?

Jag har aldrig haft problem med mina datorer och HD och jag kör ändå på en ganska stor nivå med mitt filmbibliotek på 800+ filmer sedan flera år tillbaka.

Har även haft allt vad mediaspelare heter Dune HD Max, Xtreamer, AC Ryan, PCH osv.. enda gemensamt dem har är att allt suger som inte kör Plex.. DTS HD förvisso men knappt det klarar ju

nämnda ens av utan problem.

 

Minne kan man aldrig få för mkt av i alla fall, skulle aldrig köra 2GB bara. T.om min gamla Mac Mini klarade allt utan problem.

 

Jag körde 1080p förvisso i rätt låg bitrare (filer på 8-9GB) på min mac mini 1.83GHz mini med 1GB RAM och Leopard förra året utan problem.

 

Plex duger om man inte behöver HD-ljudformaten eller behöver spela upp Bluray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte om det är samma hårdvara i bägge. Det är stor skillnad på att ha hårdvarustöd från grafikchppet eller inte.

Det går att sätta igång hårdvarustödet i Plex (om man har rätt hårdvara)

Han skriver inte heller vad det är för bitrate. En del klipp har vansinnigt hög bitrate som en Core 2 Duo helt enkelt inte orkar med att spela upp.

Sen vill han inte svara på om han tappar bildrutor eller om det är sk judder han syftar på.

Omöjligt att lösa hans problem innan han svarar på detta ;)

 

 

Bägge datorena är nya, MBP inköpt i sept. MMini är inköpt i tisdags.

 

judder?? tapapr bildrutor?

 

alltså, se man på filmen och det sveper över ett landskap så hackar bilen fram istället för att flyta.

 

jag kommer testa "säker start" på lördag då jag är åter från tjänsteresa

 

riktigt kul att så många engagerar sig! jag är redan kär i detta forumet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, se man på filmen och det sveper över ett landskap så hackar bilden fram istället för att flyta.

Är det små hack, 24 eller 25 gånger i sekunden?

Eller är det stora hack, en gång i sekunden? Varannan sekund? Var tionde sekund?

 

Har du spelat EXAKT samma film på MacBook Pron? Kopplad till SAMMA skärm eller TV? Med EXAKT samma bildskärmsinställningar?

Är någon av datorerna kopplade till TV eller är det dataskärm? Kör du ENBART på den inbyggda på MBP'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filmerna är bluray-rippade om det hjälper...

 

 

Då ska du skicka ut det i 24Hz annars kommer det att hacka. Om din tv klarar av det dvs. Gör den inte det så får du stå ut med lite hackande.

Judder kallas det för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Verkar inte vara något specifikt kring Mac Mini utan de återkommande situationerna som kan spåras till ansluten frekvens 24/50/60 Hz samt och/eller att vissa uppspelningsprogram inte orkar med tunga 1080p-filer.

 

Tråden döps om flyttas.

 

Tänk också på att många teveapparater inte kan återge 24 Hz utan rycka, "juddra" så för att vara säker på sin sak bör man testa med en stationär Blu-rayspelare som är ställd på att skicka 1080p/24.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är svaret hz !! Ställ om till 60 alt 50 och prova igen.

Prova även med och utan H.264 avkodning på i Plex, se till att köra senaste PLEX 0.9.13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska du skicka ut det i 24Hz annars kommer det att hacka. Om din tv klarar av det dvs. Gör den inte det så får du stå ut med lite hackande.

Judder kallas det för övrigt.

 

judder, check!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...