Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

UPS - finns alternativ från APPLE?


Jazzis

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som lyckats få en beställning från APPLE på annat sätt än genom företaget UPS? Sitter man inte på samma plats hela dagen är det ju hopplöst att ta emot försändelser. Det är inte alla arbetsplatser och än mindre hem som är bemannade hela dagarna! Kan inte APPLE använda sig av någon annan tjänst. Börjar tröttna på att beställa saker direkt från deras hemsida. Att byta batteri som de några gånger erbjudit gratis kostar ju mer i ledighet för att ta emot leveransen än att köpa ett nytt hos en återförsäljare! Någon som har bättre lösningar eller som lyckats komma i kontakt med APPLE om detta? Jazzis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Aperture från Apple Store för någon månad sedan och eftersom jag inte var hemma så lämnade de paketet hos mitt lokala postkontor och sedan kom lantbrevbäraren förbi med paketet till mig och jag skrev ett papper och gav henne i bilen.

 

Jag har alltid fått bra svar på mina frågor av Apple Store. Numret till dem står ju på supportsidan för dem och sedan får man välja svensk eller engelsk kundtjänst - och om alla svenskar är upptagna blir det ändå engelsk kundtjänst.

 

Jag ringde dem för att det stod att paketet var levererat, men jag hade inte fått det, och då sa kundtjänsten att de hade lämnat hos Posten eftersom jag inte hade varit hemma. Jag hade ringt Apple på morgonen och på eftermiddagen samma dag kom lantbrevbäraren förbi med paketet. Damen på Apple sa att de brukar lämna hos ens uthämtningsställe för Posten om man inte är hemma.

 

Så jag har både lyckats komma i kontakt med Apple om detta, därför att jag ringde Apple Store, och dessutom fått paketet levererat fast jag inte var hemma just när de kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring och fråga!

post-11001-099987400 1294413992_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Raphael och Telly82!

 

Försökte nu ringa APPLE men blev hänvisad till hemsidan. Möjligen var kontoret stängt men enligt hemsidan skulle det inte vara det och inget sades om det av den mekaniska rösten. Nåja, jag har skrivit i den rutan där man kan ställa frågor till support. Tycker också att paketet (en bok) skulle kunna lämnas till posten eller att man anger ett ungefärligt klockslag för leverans. Det har ju uppenbarligen fungerat för dig Raphael. Ska nog kolla detta med APPLE innan jag gör en beställning igen. mvh Jazzis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte heller nöjd med UPS.

 

De har levererat produkter (1st TC + 1st Griffin powerdock) utan att någon varit hemma (ställt dem bakom soptunnan i carporten) OCH skrivit liten handskriven papperslapps-note (lämnad i brevlådan) om paketet står bakom soptunnan. Detta när det var -10gr kallt.

Dessutom har de förfalskat min namnteckning, på leverans-sedeln- och på leveransstatus stod att det var levererat och signerat (vilket var svårt pga av ingen var hemma den dagen).

Oerhört schabbligt hanterat av UPS.

 

Exakt samma sak hände 3v senare då en kalender via iPhoto skulle levereras - handskriven note om att paketet fanns bakom soptunnan - på leveransstatus stod det levererat och signerat...

 

Intressant att de handskrivna lapparna som lagts i brevlådan var skrivna av samma person, vilket jag kunde se på handstilen.

 

Jag skrev till både Apple och UPS (skickade med fotokopia på de två handskrivna lapparna) och klagade samt påpekade UPS brister och fick skrivna ursäkter. Personen ifråga (som förfalskat min underskrift) är inte kvar på UPS.

 

Efter det har det fungerat ngt bättre - MEn ringer man till dem, efter avisering, så lovar de en sak och gör något annat.

Så jag har fortfarande stort frågetecken om hur UPS kan få vara kvar som transportör.

Annars fungerar ju Apple Store on line kanonbra - förutom UPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, det är kasst av Apple och andra företag som vänder sig till vanliga konsumenter att använda sig av budfirmor såsom UPS och FedEx. Jobbar man heltid och inte har möjlighet att ta emot privata paket på sin arbetsplats så är det ett elände. Men gissningsvis har de världsomspännande avtal med dessa budfirmor och det är förmodligen inte enkelt att få Apple att tänka om.

 

Men om nån på Apple mot förmodan läser detta så skall ni veta, det är budfirmor som dessa som gjort att jag har slutat handla på Apple Store. Alltid strul med leveransen. Jag handlar numera bara över disk eller där det levereras med typ Posten eller Schenker och man kan gå och hämta prylarna hos sin lokala Ica-handlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numret till Apple kundservice är 0771 400484, och man hamnar i en meny där man kan välja Apple Store. Det är detta nummer som jag har ringt och blivit bra bemött av.

 

Det som de gjorde för mig var att de lämnade paketet hos Postens utlämningsställe när jag inte var hemma, och det fungerade ju utmärkt. Enligt damen på Apple var detta ett vanligt förfaringssätt, att de brukar göra så. Om det har skett annorlunda för andra så tycks det vara undantag.

 

020-numret är till säljarna, inte till kundservice. 020-numret ringer man när man har frågor om vad man ska köpa för något och vill tala med en säljare som kan guida en. 0771-numret ringer man för att komma till kundservice och fråga om beställningar, leveranser och support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i veckan uppleva samma skitbeteende från UPS. Budet hade skrivit under med mitt namn och ställt paketet utanför dörren i snö och minusgrader.

 

Tre dagar senare kom jag hem, och där stod paketet.emoticon-yuck.gif

 

Till vilka på UPS ska man höra av sig och klaga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Fick i veckan uppleva samma skitbeteende från UPS. Budet hade skrivit under med mitt namn och ställt paketet utanför dörren i snö och minusgrader.

 

Tre dagar senare kom jag hem, och där stod paketet.emoticon-yuck.gif

 

Till vilka på UPS ska man höra av sig och klaga?

 

Vore det inte bättre att ringa och fråga om de inte tänker leverera paketet någon gång? För du har ju vare sig kvitterat eller sett något paket... ;) Jag funderade faktiskt på att göra så när jag hittade min nya systemkamera i ett paket utanför dörren en kväll när jag kom hem. Idioten som hade ställt den där visste ju inte om jag var bortrest i en månad eller inte och vem som helst som gick förbi hade ju kunnat knycka paketet. Förutom att det hade blivit förstört om det hade kommit en skur... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte bättre att ringa och fråga om de inte tänker leverera paketet någon gång? För du har ju vare sig kvitterat eller sett något paket... ;) Jag funderade faktiskt på att göra så när jag hittade min nya systemkamera i ett paket utanför dörren en kväll när jag kom hem. Idioten som hade ställt den där visste ju inte om jag var bortrest i en månad eller inte och vem som helst som gick förbi hade ju kunnat knycka paketet. Förutom att det hade blivit förstört om det hade kommit en skur... :stjarnsmall:

Hah, det får bli nästa gång i så fall.

För inte tror jag dom kommer ändra sitt beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...