Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av multiskrivare - vad ska man tänka på?


Hajken

Rekommendera Poster

Har tänkt uppgradera alla nödvändiga saker och just nu har jag en klumpig skrivare - svart vitt. utan scanner,kopiator,foto funktion.

 

Har varit inne på Hp photosmart som expert har på rean 799;- + patroner.

 

Någon som har ett tips? vilken är bra, billig osv?

 

Skall användas med Wifi. vill ha Mail funktionen som finns i den jag skrev ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Brother någonting för tusenlapp. Den hade allt jag behövde, skriver ej ut mycket alls. Men den tog inte mycket plats vilket jag tycker är värt en del. Så i den priskassen spelar det nog ingen jätteroll, bara den har det du söker.

Men hade jag köpt idag så hade jag kollat så den funkar med AirPrint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råd&Rön hade nyligen en test av olika multiskrivare, där utskriftskostnaden var avsevärt stor för vissa. Har man krav på utskriftsbeständighet för foton mot fukt så har man även betygsatt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jo det är i samma prisklass jag tänkt, dock den jag var ute efter så skulle de kosta minst 500-600 till..

ska se vad som står i råd&rön :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Uppar den här tråden med kompletterande frågor: Hur är det med drivisar för OSX? MÅnga multiskrivare anger ju stöd, men fungerar det smärtfritt både för utskrifter och för skanning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att skannerfunktionen i en multiskrivare sällan klarar bilder med någon högre kvalitet.

En nackdel med multifunktionsapparater är att om en del går sönder måste kanske alla bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att skannerfunktionen i en multiskrivare sällan klarar bilder med någon högre kvalitet.

En nackdel med multifunktionsapparater är att om en del går sönder måste kanske alla bytas.

Mitt skanningsbehov består i att kopiera fakturor för bokföringen samt möjligen skanna in en och annan bild för skissbehov. Så det behöver inte vara toppkvalitet.

 

Jag har nu en HP-skrivare och en Canonskanner, men tanken är att byta ut dessa båda mot en maskin, när bläcket tar slut nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Canon MP 620 med scanner, kopiator och skrivare. Fungerar bra och ger mycket fina utskrifter. Enda minuset är att jag skulle ha kostat på trådlöst nätverk på den....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

undvik lexmark , till macen, strular mycke med drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nu komplettera med att jag köpt en HP e-all-in-one med något nummer som jag inte kommer ihåg. Trådlös bläckstråle med skanning o allt. Hittills har allt bara funkat, nästan på Macvis faktiskt!

 

Smart funktion som jag iofs inte utnyttjat än är att maila till skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Något tipps på en skrivare med lite bättre scanner? Kommer att scanna in mestadels bilder. Dock kommer det mest skrivas ut text så dubbelsidig utskrift ett krav också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Jag har en gammal HP (inköpt på Clas Ohlsson för 600 kr för 5 år sedan) som fungerar utmärkt fortfarande som scanner, kopiator och färgskrivare. Inga problem med drivrutiner. HP gör bra drivrutiner för Mac. Ja de har sin egen mjukvara som följer med där man ställer in skrivaren enkelt och lätt. Och på svenska.

 

Min mor köpte nyligen en Brother allt-i-ett sv/v laser. Den medföljande mjukvaran var ful och väldigt sparsam med funktionerna. Skrivaren fungerar bra, men jämfört med HPs mjukvara står den sig alltså slätt och dessutom bara engelsk mjukvara i den. Så jag rekommenderar HP. Fungerar bra ihop med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp inte Canon, dom har varken suport till kunder eller mjukvara till Mac

Eh, men jag har ju en Canon och jag är ganska säker (typ 100 %!) på att den kom med mjukvara... Kan du specificera vad du menar!? Är det till Lion du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, men jag har ju en Canon och jag är ganska säker (typ 100 %!) på att den kom med mjukvara... Kan du specificera vad du menar!? Är det till Lion du menar?

Jag har också en Canon som funkar till Mac, men jag ångrar faktiskt att jag inte köpte HP när jag köpte, för min gamla HP gillade jag mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, men jag har ju en Canon och jag är ganska säker (typ 100 %!) på att den kom med mjukvara... Kan du specificera vad du menar!? Är det till Lion du menar?

 

Han kanske menar att Canon har varit dåliga på att uppdatera mjukvara för äldre produkter när Apple släpper nya versioner av sitt operativsystem. HP har varit mycket bättre på det. Min gamla HP fungerar utmärkt i Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske menar att Canon har varit dåliga på att uppdatera mjukvara för äldre produkter när Apple släpper nya versioner av sitt operativsystem. HP har varit mycket bättre på det. Min gamla HP fungerar utmärkt i Lion.

Ja, det kanske han menar. Men stämmer det? Min skrivare/etc är kanske ett par tre år gammal och fungerar perfekt åtminstone med 10.4, 10.5 och 10.6. (Har ej Lion så jag kan inte testa det. Tänkte de skall få arbeta bort barnsjukdomarna först. Hoppar väl på lagom till 10.8 ... ;-))

 

Edit: Men vänta nu! Hp? Deras skrivare gick ju inte att köpa förut eftersom deras mackompatibilitet var dålig (läs obefintlig/non existent!) Tänkte köpa laserskrivare för några (8?) år sedan och det gick inte alls eftersom de ej stödde mac. Har de blivit bättre sedan dess alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Samsung CLX-3175, en multifunktionsskrivare, laser, som är två år gammal. Medföljande program är väldigt segt, fult och kolossalt resurskrävande. Om jag ska skanna i färg måste jag ha ny och fräsch kallstartad maskin, annars hänger sig programmet.. - måste då tvångsavsluta programmet och det fungerar inte igen förrän efter att Macen startats om..

 

Jag kör SL på en 2,5 år gammal iMac med 4GB Ram, så Samsung's program för denna mac suger verkligen donkey.

 

Förhoppningsvis fungerar deras nuvarande modell, CLX-3185, bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske han menar. Men stämmer det?

 

Canon har varit sega på att uppdatera sina program för Intel-processorer så många kräver fortfarande Rosetta i datorn (Power PC-emulator), vilket Lion inte stödjer.

Inga som helst problem med HP där vars mjukvara har varit universal binary (Power PC + Intel) sedan länge.

 

Edit: Men vänta nu! Hp? Deras skrivare gick ju inte att köpa förut eftersom deras mackompatibilitet var dålig (läs obefintlig/non existent!) Tänkte köpa laserskrivare för några (8?) år sedan och det gick inte alls eftersom de ej stödde mac. Har de blivit bättre sedan dess alltså?

 

1987, var har du tagit vägen nu? Jo jag minns... Just-D. Men det är länge sedan. HP körde ju länge sin egen standard som Mac inte skrev ut till.

Sedan flera år har HP bra Mac-stöd med bra och snygg Mackig-mjukvara på svenska för sina skrivare och de fortsätter uppdatera med nya versioner.

Min gamla billiga HP allt-i-ett fungerar fin-fint med Lion och senaste HP mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera Brother. ALLA deras DCP / MFC fungerar med MAC o det riktigt bra med.

Finns några riktigt brutala erbjudanden ute i handeln som ex Brother MFC-J410 (saknar förvisso WiFi) men har det mesta man kan önska. Vill man slå på stort o skriva ut A3 (vilket är riktigt läckert) så kan jag rekommendera Brother MFC-5895CW som har allt inkl WiFi. Själv kör jag MFC-5890, som är föregångaren och jag är otroligt nöjd.

Fördelen med Brother är oxå att de (enligt min erfarenhet) levereras med sk. stora patroner. Alltså inget fjanteri med extra små patroner som kostar mer än skrivaren när det väl är dags att fylla på.

BRA service och support med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fel :-)blev en dubbelpost

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brother skrivare är bra, riktigt bra. Tyvärr är medföljande mjukvaran mindre bra. Den fungerar, men känns som ett Windows-program och inte Mac och har få funktioner. Fungerar för utskrift och enklare scannring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...