Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta foto från iPhotobibliotek på Mac till NAS


yiv

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt en iMac och har börjat lägga in foton i iPhoto.

 

Har nu bestämt mig för att i stället lägga alla foton på en extern NAS för att inte fotona skall ta upp massa plats på min Mac. Har lyckat skapa ett nytt iPhoto-bibliotek på min NAS för detta ändamål (genom att trycka alt när jag öppnar iPhoto och skapa nytt bibliotek). Inga problem således att få in framtida foton i detta nya bibliotek. Men, hur skall jag nu göra för att flytta över de foton jag redan hunnit lägga iPhoto-bibliotek på min iMac till mitt iPhoto-bibliotek på NASen?

 

Är helt ny på det här med Mac, så jag behöver en enkel, övertydlig vägledning :-)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du riktigt säker på att du vill ha dina bilder på en slö NAS? Det kommer att gå långsamt att bläddra bland bilderna, i varje fall om du ska se dem en och en (och alltså inte bara tumnaglarna).

Jag har alla mina bilder på en extern Firewire-800 disk, som jag bär med mig. Då har jag alltid alla mina bilder tillgängliga.

 

I alla fall, så här flyttar du:

När du först startade iPhoto en gång i tiden så skapade DU ett bibliotek i en mapp som DU valde och under ett namn som DU valde.

Stäng av iPhoto (om det är igång).

Leta upp det biblioteket som DU skapat. (Vanligen heter det iPhoto Library och ligger i mappen Bilder).

Kopiera biblioteket till NAS-disken.

Vänta tills kopieringen är färdig.

När du startar iPhoto, håll nere "alt" tills du får en fråga att välja ett bibliotek (eller att skapa ett nytt). Välj biblioteket du just kopierat till NAS-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med NAS var ju främst att jag då hela tiden skulle ha en speglad backup, men jag får kanske se framöver om det blir för långsamt som du nämner....

 

Minns naturligtvis inte var jag lagt iPhoto-biblioteket, men tänkte leta upp det: öppnar Finder och trycker sedan på Macintosh HD för att leta där. Där finns bland annat en mapp som heter Användare och en som heter Bibliotek. Problemet är att när jag klickar på någon av dessa mappar så händer ingenting - datorn bara står och jobbar och kan göra det i timmar. Så här skall det väl ändå inte vara? Jag har bara haft datorn ca 1 mån och har 925 GB tillgängligt så det borde ju inte vara så tungrott. Passar på att ställa denna allmänna fråga här också eftersom den ju påverkar även mitt andra problem.... jag kommer ju inte vidare så att jag kan hitta mina foton. Några idéer varför datorn bara står och tuggar?

 

I Finder finns i sidan även under rubriken "sök efter" en mapp som heter "alla bilder". Kan man gå den vägen, dvs kopiera de foton som finns där och flytta till NASen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med NAS var ju främst att jag då hela tiden skulle ha en speglad backup, men jag får kanske se framöver om det blir för långsamt som du nämner....

Det blir ju bara en halv backup och knappt det. Det skyddar bara mot hårdvaurfel. Det skyddar INTE mot stöld, brand, översvämning, åska, mjukvarufel, handhavandefel...

Du ska ha en backup på annan plats!

 

Minns naturligtvis inte var jag lagt iPhoto-biblioteket, men tänkte leta upp det: öppnar Finder och trycker sedan på Macintosh HD för att leta där. Där finns bland annat en mapp som heter Användare och en som heter Bibliotek. Problemet är att när jag klickar på någon av dessa mappar så händer ingenting - datorn bara står och jobbar och kan göra det i timmar. Så här skall det väl ändå inte vara?

Nej, så ska det inte vara. Försök reparera hårddisken:

http://support.apple.com/kb/TS1417?viewlocale=sv_SE

 

I Finder finns i sidan även under rubriken "sök efter" en mapp som heter "alla bilder". Kan man gå den vägen, dvs kopiera de foton som finns där och flytta till NASen?

Nej, det är inget bra sätt.

 

Längst till vänster i Finderfönstren finns normalt "Bilder". ("Bilder" ligger i din användarmapp). I "Bilder" brukar iPhoto-biblioteket ligga.

post-11001-023814300 1294325486_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...