Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antivirus i telefonen?!


Epon

Rekommendera Poster

Lunchade med en kompis idag som hade köpt en Samsung Galaxy (eller vad dom heter).

Scrollade runt lite bland apparna och hittade en antivirus-app?!

 

Hon hävdade att det måste man ju ha, så man inte får virus i mobilen.

Jag tyckte mest det var det dummaste jag hört, hittade dessutom inget liknande i appstore.

 

Men alltså... hur mycket virus finns det till telefoner? Och hur fasen kommer dom dit?

Har levt med mac tillräckligt länge nu för att sluta bry mig om virus, men iphonen är ju ingen mac... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andriod måste nog inte, även om man nog bör i allmänhet använda någon typ av skydd såsom nämnda antiviruell app. Andriod är konstruerad på annat sätt än iPhones iOS. Även om det händer en del på iPhone-sidan med elaka typer av appar, som stjäl lite identiteter, låter volymknappar spela rollen av kameraavtryckare etc. håller sig apparna i egen sandlåda. Operativet iOS avslutar faktiskt appar som inte håller sig i skinnet enligt reglerna. När t.ex. Andriod kan låta appar ligga och tugga i bakgrunden för att klura på dina knapptryckande hemligheter finns inte detta hos iOS. Så förutom de polisiära gränskontrollerna i AppStore, tillåter operativet inte vad som helst. I längden kommer detta vara ett smart drag (jfr. dagens MacOS X med sållet Windows), även om många vill jailbreaka sina telefoner så släpper de också till för rootinstallationer av diverse slag, dvs. öppet för sånt som virus. Men det är väl klart. Vissa vill alltid köra utan hjälm, även när det går i farter över hundra ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, lite som jag trodde då.

För några årsen vad det ju snack om nåt "mobilvirus" som spred sig via bluetooth, främst mellan sony ericsson-mobiler. Vad viruset gjorde mer än att sprida sig själv vet jag inte riktigt, men med tanke på hur mjukvaran såg ut på den tiden så kan det ju inte funnits så många möjligheter mer än att lyssna av samtal kanske.

 

 

 

Visserligen kan jag förstå nojjan i att få "virus" i mobilen, men dom som verkligen vill åt din information kommer nog åt den vad man än har för skydd. Nästan all information man skapar (i stort sett) skickas ju ut i hela världen vare sig man vill eller inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richardtenggren

Har väl funnits antivirus-program till winmobile telefoner rätt länge?

 

Som sagt på iphone lär man ju klara sig, en fördel, men medför ju nackdelar på andra sätt. Android lär väl gå jämföras med WM, man kan i princip göra vad man vill. Så kan ju vara idé med antivirus, men jag tror inte så mycket på någon gratis app, skulle ju bara använda någon från ett seriöst etablerat antivirus företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Som sagt när det gäller just att skaffa virus till iPhone, så är den enda kända vägen att skaffa det genom att utföra s.k. "Jailbreak". Men observera att utvecklingen givetvis inte står stilla, så myckat kan ändra på sig. Och som du skriver så är man / bör man, vara försiktig att lägga sina hemligheter i telefonen, liksom på datorn. Man kan ju lägga pengarna i madrassen, men för att vara på säkra sidan stippa madrassen i bankfack - för att alludera några äldre komiker. Nej, läste precis idag att GSM (exempelvis) är lätt att dekryptera med en mycket billig utrustning. Så nej, man är knappast "säker" någonstans. Men å andra sidan vilka hemligheter har man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...