Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa routern för ett Mac-nätverk?


Jägermeister

Bästa routertillverkare  

53 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken router rekommenderar du?



Rekommendera Poster

Jägermeister

Hej!

 

Vi står i stånd att införskaffa en ny router då den befintliga ZyXEL routern tyckts ha gjort sitt. Dagligen får man reset:a den för att uppkopplingen segar sig fast. I dagsläget är routern på entréplan och en våning upp är mottagningen bristfällig. Huset är delvis av tegel.

 

Vad rekommenderas för router i dagsläget? Rent spontant känns Airport Extreme aktuell då den har samtidiga dualband (2.4 GHz och 5 GHz). Dock är antennen inbyggd vilket ger sämre räckvidd/kontakt.

 

Hittade tio råd här:

http://testcentret.idg.se/2.8798/

 

- Airport Extreme faller vid punkt 6 och 7 om inte fler. Kanske är en D-LINK, Belkin, Linksys eller en ny ZyXEL att föredra?

 

Vilka råd har ni till oss? Nätverket består av av två Mac-datorer (och en laptop PC).

 

Tack för hjälpen!

 

MVH

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Det vi kör i dagsläget är modemet från bredbandsleverantören med följande router: ZyXEL P-335WT (ej 802.11/n)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Time Capsule vilket iofs är en Airport Extreme. Jag allt från Iphone till 360, ps3, Wii, PC, Macbbok och Mac Mini kopplad till den. Inga problem alls. Räckvidden är fullt tillräcklig i en lägenhet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetGear WNDR3700 - grymmaste routern idag! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett stort hus med många plan man vill täcka skulle jag rekommendera en bra router (dvs ur segmenten +800:- ) gärna som har och/eller kan kopplas till externa antenner.

 

Vill man kan man klart köpa en Extreme och utöka/förlänga nätverket med Expresser, men det blir en rätt så dyr lösning. Personligen så har jag väldigt bra erfarenheter av Zyxel. Det viktigaste är nästan att man inte blandar trådlös utrustning i nätverket, håll dig till ett och samma märke om du ska bygga ut det. Problemen kommer när man börjar blanda olika tillverkare. Framförallt med N-protokollet som inte är en fullt ut fastslagen standard än så varje tillverkare har sin "tolkning" av den, oftast kombatibla men med sina egna egenheter....

 

EDIT: För bästa prestanda och täckning mellan planen har man en huvudrouter som mellan planen förbinds med kabel till repeaters som man placerar ut på våningsplanen som sköter det trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Tack för era svar.

 

Ni som har erfarenhet av Airport Extreme (och även andra routers), hur tycker ni att den sköter sig? Snabbt? Struligt? Vilka problem har ni haft?

 

Några nackdelar jag hittade ang. Airport Extreme:

 

1) No web administration

2) Poor wireless range performance

3) No UPnP support

 

1) Har avsaknaden av webgränssnitt betydelse eller duger Airport-verktyg? (finns fler program?)

2) Dålig trådlös kapacitet. Vad säger ni om detta? Hur blir mätningar via Airport Extreme jmf. med direkt via modemet?

3) Saknas inte UPnP? Detta kan ju med fördel används vid ett flertal scenarion.

 

--

 

Vår gamla ZyXEL bråkar som sagt dagligen, det faktum att det är 802.11g gör ju inte saken bättre. N-standarden är väl omkring 6 ggr snabbare?

 

Uppkopplingen vi har är för övrigt Telias 12-24 Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har erfarenhet av Airport Extreme (och även andra routers), hur tycker ni att den sköter sig? Snabbt? Struligt? Vilka problem har ni haft?

Min Extreme har hängt sig och behövt omstart ungefär en gång de dryga 3 år jag haft den.

Hastigheten matchar min 100 Mbit-lina med råge i min lilla lägenhet…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Min Extreme har hängt sig och behövt omstart ungefär en gång de dryga 3 år jag haft den.

Hastigheten matchar min 100 Mbit-lina med råge i min lilla lägenhet…

 

Suveränt! Tack för infon. Spana gärna in min post igen, jag uppdaterade den med några punkter.

 

Era synpunkter och info uppskattas!

 

Ps. Glöm inte att rösta i enkäten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Har avsaknaden av webgränssnitt betydelse eller duger Airport-verktyg? (finns fler program?)

Jag tycker att det många gånger är en fördel, tex kan airport meddela datorn direkt vid problem.

 

2) Dålig trådlös kapacitet. Vad säger ni om detta? Hur blir mätningar via Airport Extreme jmf. med direkt via modemet?

som sagt, den begränsar inte min 100/100-lina, iaf inte när man använder 5 GHz. På 2,4 GHz får jag ut över 80 Mbit/s

 

3) Saknas inte UPnP? Detta kan ju med fördel används vid ett flertal scenarion.

Airports har inte upnp, däremot nat-pmp, som kom till för att apple tyckte upnp var för dåligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Intressant, tack för infon!

 

Vad gäller punkt 2:

Den kör väl 2.4 och 5 Ghz samtidigt? Har inte satt mig in i dessa standarder utan har endast kolla på att jag ska leta efter "simultaneous dual band routers". Behöver jag veta mer än så/ställa in routern, eller är det bara tuta och köra?

 

I CNETs test (nedan) så ligger Apples router inte alltför bra till fundersam.gif Ser ju ut som att man får bättre prestanda med D-Link i detta fall. Åtminstone vad gäller "Mixed mode" med 2.4 och 5 GHz samtidigt. Vilket verkar vara det som är high-end. Vad innebär egentligen detta 2.4 resp. 5 GHz?

 

http://reviews.cnet....iew-49301785/3/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyss köpt Time Capsule och den fungerar klockrent. Har en airport som tar hand om att få musiken dit högtalarna är.

Att man sedan kan köra Time machine till TC gör det den än mer värd.

Bor i lägenhet med riktiga betongväggar men TC går fint genom hela lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Har nyss köpt Time Capsule och den fungerar klockrent. Har en airport som tar hand om att få musiken dit högtalarna är.

Att man sedan kan köra Time machine till TC gör det den än mer värd.

Bor i lägenhet med riktiga betongväggar men TC går fint genom hela lägenheten.

 

I lägenhet går nog det mest bra tror jag. Det är ju trots allt öppningar eller trädörrar mellan rummen. Jag kan sitta på toa med min iPhone på nedre plan (där routern finns) och ha full Wi-Fi. En trappa upp är det betydligt sämre. Förmodligen krävs en repeater i trappen eller precis ovanför trappen för att få bra täckningen även på övervåningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

NetGear WNDR3700 - grymmaste routern idag! :)

 

WNDR3700 har ju helt klart fått bra kritik och testresultat. Känns ändå som att en Airport Extreme borde göra sig bäst i ett Mac-nätverk. Vad tror ni?

 

Vad är för övrigt skillnaden (vad gäller testresultat) mellan

 

"[Open Air] 5 GHz Downlink Average Throughput - 40 MHz B/W"

och

"[Open Air] 5 GHz Downlink Average Throughput"

 

I den övre varianten så presterar Airport Extreme lika bra som WNDR3700. Medan i den senare varianten får WNDR3700 ca 50 % bättre resultat (högre throughput).

 

Se närmare här:

http://www.smallnetb...less&Itemid=200

 

Notera dropdown-menyn ovanför resultatstaplarna. Där kan man välja olika "benchmarks".

 

Hjälp i djungeln!

 

Edit:

Såg precis att smallnetbuilder ovan kör sina test via Windows. När jag hittade att kille som jämfört Airport Extreme och WNDR3700 (som verkar vara det vassaste alternativet) via en MacBook Pro, både med och utan kryptering, var resultatet helt omvänt. Läs nedan:

 

http://arstechnica.c...?f=10&t=1120039

 

 

Detta test avser dock endast 5 GHz-bandet. Räcker det? Eller har man nytta av 2.4 GHz också? Det är väl ändå MIXED mode man vill köra... stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, tack för infon!

 

Vad gäller punkt 2:

Den kör väl 2.4 och 5 Ghz samtidigt? Har inte satt mig in i dessa standarder utan har endast kolla på att jag ska leta efter "simultaneous dual band routers". Behöver jag veta mer än så/ställa in routern, eller är det bara tuta och köra?

 

I CNETs test (nedan) så ligger Apples router inte alltför bra till fundersam.gif Ser ju ut som att man får bättre prestanda med D-Link i detta fall. Åtminstone vad gäller "Mixed mode" med 2.4 och 5 GHz samtidigt. Vilket verkar vara det som är high-end. Vad innebär egentligen detta 2.4 resp. 5 GHz?

 

http://reviews.cnet....iew-49301785/3/

 

2.4 GHz bandet är ett generellt band öppet för många olika applikationer, bland annat Bluetooth, garage öppnare, fjärrstyrda strömbrytare etc. inklusive WiFi nätverk. Utöver detta finns det andra apparater som ligger nära till i frekvens så som mikrovågsugnar med mera. Eftersom alla enheter som kommunicerar på samma frekvensband delar bandbredden i likhet med gamla Hubar så sjunker hastigheten med antalet enheter som kommunicerar på kanalen.

 

Det "nyare" 5 GHz bandet innehåller inte andra störande applikationer vilket gör detta mer lämpat för höghastighetsnät. Man kan också välja att kommunicera på fler kanaler samtidigt för att öka hatigheten i nätverket. Nackdelen eller möjligtvis fördelen, beroende på hur man ser på saken, är att högre frekvenser medför en lägre räckvidd, speciellt i inomhus miljöer med väggar etc. Det är dock tveksamt om någon i praktiken har någon nytta av att köra dubbla band med den teoretiska toppkapaciteten på 300 Mbit/s gentemot enkelkanaliga 150 Mbit/s.

 

Sedan så ska man inte stirra sig blind på kapaciteten i det trådlösa nätet. Detta gäller i princip bara inom det egna nätverkat inte mellan WAN och LAN! Detta är ett fint marknadsföringstrix från tillverkarna då routing kapaciteten i NAT brandväggen oftast är det som sätter begränsningen i prestanda och inte själva trådlösa nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, tack för infon!

 

Vad gäller punkt 2:

Den kör väl 2.4 och 5 Ghz samtidigt? Har inte satt mig in i dessa standarder utan har endast kolla på att jag ska leta efter "simultaneous dual band routers". Behöver jag veta mer än så/ställa in routern, eller är det bara tuta och köra?

 

I CNETs test (nedan) så ligger Apples router inte alltför bra till fundersam.gif Ser ju ut som att man får bättre prestanda med D-Link i detta fall. Åtminstone vad gäller "Mixed mode" med 2.4 och 5 GHz samtidigt. Vilket verkar vara det som är high-end. Vad innebär egentligen detta 2.4 resp. 5 GHz?

 

http://reviews.cnet....iew-49301785/3/

 

Det där är en gammal artikel och om jag inte missminner mig helt har det skett en uppdatering av Airport Extreme och Time Capsule sedan dess och de har två separata antenner en för 2.4 och en för 5 GHz. Så har du exempelvis en iPhone 3GS kan du ha den uppkopplad utan att exempelvis macbooken hamnar på den lägre frekvensen.

 

Rätta mig om jag har fel! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en gammal artikel och om jag inte missminner mig helt har det skett en uppdatering av Airport Extreme och Time Capsule sedan dess och de har två separata antenner en för 2.4 och en för 5 GHz. Så har du exempelvis en iPhone 3GS kan du ha den uppkopplad utan att exempelvis macbooken hamnar på den lägre frekvensen.

 

Rätta mig om jag har fel! :)

 

Stämmer bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Tack för infon!

 

Men vad är skillnaden mellan

 

"[Open Air] 5 GHz Downlink Average Throughput"

och

"[Open Air] 5 GHz Downlink Average Throughput - 40 MHz B/W"

Airport Extreme ligger närmare Netgear WNDR3700 i den senare, enligt nedan:

http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wireless&Itemid=167

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en TC, nästan 1 år gammal, och kör 3 macar + 2 pc + 3 iphones över denna (1 pc kabeldragen då sonen kör spel på den). WiFi funkar fint i hela villan (tegelhus) inkl i källaren (m "stenväggar i källaren). har ett ZyXEL modem på telejacket innan TCn.

t o m ute i trädgården - funkar nätverket bra - är väl ca 20-30m utanför, med MB;s och iphones på nätverket. ute och 50m ifrån börjar det bli sämre... signalen styrka går ner.

 

vad jag upplever som bäst, är att det "bara funkar" inkl när TCn uppdaterade sig själv (på 2min) för några dagar sedan då en uppdatering av air-port verktyget gjordes.

 

har det varit strömavbrott - är det likadant.

 

den sköter sig själv - utan att jag behöver fixa å dona... biggrin.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister har bett mig kommentera frågeställningen i denna tråd.

 

Det jag kan, rättare sagt kunde när jag pensionerades, är routing. Det vill säga hur man ställer in parametrarna i datorer som kör routing som en del av sina uppgifter. Det har jag gjort i produktionskritiska närverk, även för TCP/IP nätverk.

 

Jag har ingen kontroll över vilka routrar för privatpersoner som är bra eller dåliga.

 

Själv använder jag en TC. Jag ville en gång för alla skaffa säkerhetskopiering för våra två Mac'ar och jag ville bara ha en 'burk' att hålla reda på. Det min 4:e router som jag använder i mitt hemmanätverk. Jag är nöjd med den. Den sköter sig själv utan problem. Den sitter på väggen i källartrappan. Jag når den från hela huset, 2 vån och källare. I delar av huset kan jag även använda 5 GHz. Huset är byggt i betong och lättbetong.

 

Att jag fann användargränssnittet användarfientligt skall man kanske, med tanke på min bakgrund, inte bry sig om.

 

En sak förtjänar dock ett påpekande. Det som i alla andra inställningsmenyer och i information från bredbandsleverantörer kallas 'Gateway' kallas av Apple 'Router'. Det som i båda fallen avses är adressen till den router hos internetleverantören som är gateway till internet. För den i närverk oinvigde kan Apples ordval ställa till med problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon!

 

Men vad är skillnaden mellan

 

"[Open Air] 5 GHz Downlink Average Throughput"

och

"[Open Air] 5 GHz Downlink Average Throughput - 40 MHz B/W"

Airport Extreme ligger närmare Netgear WNDR3700 i den senare, enligt nedan:

http://www.smallnetb...less&Itemid=167

 

En normal kanal i ett WiFi nätverk har en bandbredd på 20 MHz, genom att ta två band i anspråk dvs. 40 MHz bandbredd kan man dubblera dataöverföringen i nätverket men på bekostnad av att man använder fler kanaler.

 

Rent allmänt så bör man undvika att köra 40 MHz bandbredd i 2.4 GHz bandet eftersom det effektivt stryper andra nätverk i närheten (med andra ord det är helt okey om du bor ute på landet med långt till närmaste granne men annars ska man låta bli). Är man relativt ensam i området om att använda 5 GHz bandet funkar det fint med att köra 40 MHz bandbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

En normal kanal i ett WiFi nätverk har en bandbredd på 20 MHz, genom att ta två band i anspråk dvs. 40 MHz bandbredd kan man dubblera dataöverföringen i nätverket men på bekostnad av att man använder fler kanaler.

 

Rent allmänt så bör man undvika att köra 40 MHz bandbredd i 2.4 GHz bandet eftersom det effektivt stryper andra nätverk i närheten (med andra ord det är helt okey om du bor ute på landet med långt till närmaste granne men annars ska man låta bli). Är man relativt ensam i området om att använda 5 GHz bandet funkar det fint med att köra 40 MHz bandbredd.

 

Okej, tack!

 

Apple tillåter inte ens 40 MHz i 2.4 GHz bandet såg jag. Finns endast för 5 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Beställde precis en Airport Extreme, upp till bevis! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl köpt av Apple men det har funkat för mig sedan 2007 med Apples router.

Sedan har jag 2 Airports för att strömma musik till kök och vardagsrum.

 

Där brukar programmet Airfoil strula...

 

Hälsningar Luken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TP-Link TL-WR1043ND är både billig och fungerar bra men vet inte hur trådlösa fungerar utan kör trådat men tester säger att det skall fungera bra också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken router du ska välja är som att stå i valet mellan päron och äpplen.

Lika många olika svar kommer du få, det är en jungel, bara att läsa på och köpa den som

passar dina behov.

 

Din plånbok styr helt enkelt ju mer du spenderar dessto mer funktioner får du.

Själv har jag alltid kört Dlink, och den rullar på än idag (24/7) 3,5 år gammal

1 imac, 3pc och 2 lappar + 2 iphones Tummeupp.gif

 

Endast bytat strömförsörjningen när blixten slog ner, routen klarade sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...