Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen IP-adress när jag startar min Macbook Air


ubb66

Rekommendera Poster

Ett nytt problem har börjat uppstå när jag skall använda min Macbook Air. Varje gång jag startar den så kommer jag inte ut på nätet. När jag kollar under nätverk, står det: Ingen Ip-adress. Om jag drar ut strömmen till modemet så det startar om så löser det sig genast. Varför blir det så här? Det har inte varit så innan. Jag har Bredband via Com hem. Har kopplat till en time capsule som delar ut nätverket. Jag har en iMac, Ipad, iPhone, Apple-TV, Ps3 och Wii och ingen av dom tappar nätverket. Bara min nya Macbook Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ipadresser du använder internt? Är det privata eller publika? Om du använder publika så kan det vara så att ipadresserna du får av Comhem helt enkelt är slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har detta med iPad att göra? Det är ju lämpligare att du skriver detta i forumet för just Macbook Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta bort nätverket och lägga till det igen på airen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har detta med iPad att göra? Det är ju lämpligare att du skriver detta i forumet för just Macbook Air.

 

Detta har inget med iPad att göra!!! Skriver i forumet för nätverk. Vad är det för fel???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ipadresser du använder internt? Är det privata eller publika? Om du använder publika så kan det vara så att ipadresserna du får av Comhem helt enkelt är slut.

 

Har ingen aning. Kan inget om det. Måste man kunna det? Vill inte behöva vara tekniker för att det skall fungera. Vill bara att det skall fungera som det gjort innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta bort nätverket och lägga till det igen på airen.....

 

Jag har gjort det men det fungerar ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ditt modem kopplat till en TC som agerar router?

 

Prova att återställa din TC till fabriksinställningar och konfigurera den igen. Det har inget med att göra att dina publika ip-adresser tar slut, den enda som får publik ip från comhem är din router som den sen delar ut igen.

 

Problemet ligger i att din Air och din TC tappar kontakten efter vila. Är du säker på att nätverket är valt i airportsymbolen i menyn längst upp på skärmen?

 

Prova öppna nätverksinställningar och välj att förnya dhcp-tilldelning, under systeminställningar -> nätverk -> airport - avancerat -> tcp/ip

 

Ta även bort alla nätverk under fliken ariport eller se till att ditt nuvarande nätverk ligger överst i listan. Kolla även att inte koppla ifrån vid utloggning är ikryssad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har testat allt du skriver här ovan. Det har funkat bra ett tag men igår så blev det problem igen. Om jag bara startar min Air utan att iMacen är igång så funkar den. Tvärtom också, men när jag har startat en dator och skall starta nästa så blir det problem. Blir tokig på detta. Det som är konstigt är att jag kommer åt mitt privata nätverk och kan skicka filer mellan mina datorer men jag får ingen IP-adress så jag kommer inte ut på Internet. Det började när jag köpte nya Macbook air. Med den gamla hände det aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt. Så du får alltså ip-nummer tilldelat från routern och kommer åt nätverket men inte vidare ut på internet?

 

Du har inget (konstigt) inlagt under DNS och proxy under inställningarna i nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu startade jag min Air för att kolla men då fungerar den naturligtvis bra. Det är det som är så konstigt. Det händer inte alltid. Men när det händer är det stört omöjligt att ordna. När det händer och jag går in på nätverk så är pricken framför "Airport" gul och det står att jag saknar IP adress, men jag kan ändå se min iMac under "delat" i finder. Och jag kan komma åt den, men som sagt ut på Internet kommer jag inte.

Som svar på din fråga. Under DNS har jag två siffersträngar under DNS-servrar och under proxyservrar står det *local siffror/16 under "förbigå proxyinställningar för dessa värden och domäner. Rutan "använd passivt FTP-läge (PASV) är också ikryssad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat Time Capsule till version 7.5.2 som kom nyligen? Annars gör du det via AirPort-verktyg. Kanske kan det lösa problemet…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat Time Capsule till version 7.5.2 som kom nyligen? Annars gör du det via AirPort-verktyg. Kanske kan det lösa problemet…

 

Ja, det har jag. Tack ändå till alla som försöker hjälpa mig. Kom med mer förslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...