Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hastighet på extern vs. intern hårddisk


Matsaki

Rekommendera Poster

Om jag har 2 likadana hårddiskar. Fast en kör jag externt via USB och den andra internt. Går det lika snabbt eller skiljer det i snabbhet? Alltså då startar jag antingen upp från den externa eller interna som är klonade med samma system osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intern är snabbast, USB har begränsning i överföringshastighet. Varför vill du göra så? Förutom att möjligtvis ha en bootbar servicedisk eller två olika system, t ex 10.5 och 10.6 pga kompatibilitet och programvara.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör via FW800 i stället - då får du minsta prestandaskillnaden. USB3 finns fortfarande inte på Mac, och USB2 är avsevärt långsammare.

 

Edit: Såg just att du har en MacBook Pro, då finns väl bara FW400, men även det är snabbare än USB2. Ingen av dem kommer däremot upp i den prestanda som en SATA2-buss har.

 

Macbook Pro har FW800 men inte min externa låda. Varför jag undrar är bara för att jag har en ny WESTERN DIGITAL SCORPIO BLACK 500GB 7200RPM SATA/300 16MB som jag kör på nu fast via den externa lådan och USB som sagt. Väntar på en likadan som jag ska sätta i datorn och klona över från den externa. Vill hoppas det kommer att kännas skillnad med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 2 LaCie hårddiskar via FW800 och jag har en intern. Den interna är snabbare och låter mindre. :) Märks särskilt på stora filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör hela systemet på en extern disk på min mini. Den interna 5400 varvaren på 80GB är sjukt långsam så det blev snabbare över fw400.

Funkar strålande. Ena annan fördel är att det är mycket lätt att flytta disken till en annan mac å boota från den och vips så har man samma system där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt till precis en sån hårddisk på min mbp och det är stor skillnad jämfört med en 5400-varvare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till vilken av hårddiskarna bytte du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör hela systemet på en extern disk på min mini. Den interna 5400 varvaren på 80GB är sjukt långsam så det blev snabbare över fw400.

Funkar strålande. Ena annan fördel är att det är mycket lätt att flytta disken till en annan mac å boota från den och vips så har man samma system där.

 

Då måste det var fel på din interna.. Ingen extern disk förutom eSATA-ansluten kommer nära en intern i snabbhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...