Jump to content
Just nu i M3-nätverket

NEF accepteras inte av iPhoto

Robpin

Recommended Posts

Problem.

Fick precis hem min nya Nikon D7000.

Provade den och ville testa lägga in bilderna i datorn... (Macbook pro, köpt i Maj 2010) .. men det fungerar inte.

Jag fotar givetvis i Raw , alltså blir filerna .NEF .

Dessa går inte att lägga in, det står typ att Iphoto inte kan läsa filen.

Går detta att lösa på något vis, har någon varit med om samma sak?

Eller måste jag börja använda något annat bildbibblioteksprogram? Jag tycker om IPhoto o vill fortsätta med det, o vill inte börja fota i .jpg.

Någon som har något att säga om detta?

Carlisle_united

iPhoto stöder inte D7000 ännu om jag fattat det rätt...

Bara att vänta på uppdatering.

iPhoto stöder inte D7000 ännu om jag fattat det rätt...

Bara att vänta på uppdatering.

Okej, jag nästan misstänkte det.

Det är ju för mycke asså, Aja, ba tugga i sig.

Dubbelpost

NEF är inte bara NEF. Nikon gör så att varje kamera har en unik NEF. Så varje gång Nikon kommer ut med en ny kamera så kommer de ut med en ny NEF.

Den iPhoto du har är för gammal för att hantera D7000.

Apple har släppt en ny uppdatering som klarar D7000 NEF, men de är för Aperture 3 och iPhoto '11. Den iPhoto du har i din dator är alltså för gammal. Apple har slutat släppa kamerauppdateringar till tidigare iPhotos (och tidiga Apertures). Du behöver uppgradera till senaste iPhoto för att ta del av uppdateringarna för nya kameror.

Det finns andra bibilioteksprogram... Capture One, LightZone m fl. Tillverkarna tar olika tid på sig att uppdatera till nya kameror. D7000 är en ny kamera och det kan ta tid för mjukvarutillverkarna att hinna med.

Ärligt talat så tycker jag att du ska fundera på Aperture 3, eftersom du kör RAW.

Aperture 3 erbjuder fler och flexiblare justeringar, samtidigt som gränssnittet är lättanvänt. Aperture 3 är som en proffsversion av iPhoto, och mer lämpat för den som kör mycket RAW än vad iPhoto är.

NEF är inte bara NEF. Nikon gör så att varje kamera har en unik NEF. Så varje gång Nikon kommer ut med en ny kamera så kommer de ut med en ny NEF.

Den iPhoto du har är för gammal för att hantera D7000.

Apple har släppt en ny uppdatering som klarar D7000 NEF, men de är för Aperture 3 och iPhoto '11. Den iPhoto du har i din dator är alltså för gammal. Apple har slutat släppa kamerauppdateringar till tidigare iPhotos (och tidiga Apertures). Du behöver uppgradera till senaste iPhoto för att ta del av uppdateringarna för nya kameror.

Det finns andra bibilioteksprogram... Capture One, LightZone m fl. Tillverkarna tar olika tid på sig att uppdatera till nya kameror. D7000 är en ny kamera och det kan ta tid för mjukvarutillverkarna att hinna med.

Ärligt talat så tycker jag att du ska fundera på Aperture 3, eftersom du kör RAW.

Aperture 3 erbjuder fler och flexiblare justeringar, samtidigt som gränssnittet är lättanvänt. Aperture 3 är som en proffsversion av iPhoto, och mer lämpat för den som kör mycket RAW än vad iPhoto är.

Tack så mycket för infon! Ska kolla upp detta!

Men angående IPhoto 11, Det är det som var med Ilife 11 va? i sånt fall har jag det, o ändå funkar det inte.

Men jag ska kolla upp lite av vad du skrev!

Men angående IPhoto 11, Det är det som var med Ilife 11 va?

Korrekt.

Har du kört in alla uppdateringar?

Carlisle_united

JAg förespråkar också Aperture 3...

Jobbar man med RAW så är det klart överlägset iPhoto...

Ah , det fixar sig väl av sig själv när man installerar det antar jag?

Bara du kört Programuppdatering så ska det sköta sig själv.

Du får inte heller flytta iPhoto-programmet till en annan mapp eller döpa om programmet.

Bara du kört Programuppdatering så ska det sköta sig själv.

Du får inte heller flytta iPhoto-programmet till en annan mapp eller döpa om programmet.

Ah nee jag har nu provat Aperture 3 o det funkar inte, Ja gav bilder till en som har det o han kunde inte öppna dessa.

Det är .NEF - format från D7000 . Får väl bara vänta då kanske.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...