Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rosa streck ger ny skärm i USA


Snusmumriken

Rekommendera Poster

Jag har råkat ut för ett produktfel på min några år gamla imac.

I USA lagas delen på stört:

http://gdgt.com/discuss/vertical-line-on-screen-my-wifes-3su/

 

Respekt för 'class action suit' gissar jag.

Men hos oss ser det ännu ut som om det går att gömma sig bakom allmänna regler, trots att felet är ett dokumenterat produktionsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa hela det länkade materialet, men är det ett "dokumenterat produktionsfel" ska du såklart få hjälp inom garantitiden. Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare om du inte kommer någon vart med butiken där du köpt datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett dokumenterat fel spelar garantitid inte alltid roll. Det beror på vad som framkommit (och hur Apple bedömmer en gruppstämning skulle leda till :) ). Ungefär som den felaktiga videokabeln i emacar som man fick gratis utbytt även om bilden blev halv först efter 4 år.

Orsaken till att Apple mfl inte går ut med stor information brukar vara att man då slipper byta ut tusentals maskiner som felet kanske inte kommer att uppstå på.

Det gör det svårt för konsumenten att få rätt service, speciellt här i periferin (Sverige). När det gällde emacarna var t.o.m serviceställena så okunniga att de bytte ut hela videokortet på löpande för massa pengar på konsumentens bekostnad (många rodnar nog när de minns detta) när det i själva verket var en kabel för en 50 lapp, som apple dessutom återbetalade utbyteskostnaderna för, som var felaktig. ja ja jag avviker...

Jag vet att en hel del imacar från kring 2007 drabbades och drabbas av detta och jag har haft kontakt med svenskar som hostat upp hela skärmbytet själva, och amerikaner som fått reparationen gjord på apples bekostnad (efter garantitid och utan Apple Care).

Någon som försökt få vad Apple ger i USA i Sverige får gärna skriva om sina erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple förlänger ju garantin på 'vissa' delar av datorer, t ex att top caset spricker på gamla macbooks byts ju ut kostnadsfritt till och med efter tre år. Om Apple har förlängd garanti på produkter brukar de informera APR:er om detta, förstår inte varför de inte skulle göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnad för Apple. Väldigt enkelt!

 

 

Så är det. Kostnaden består, tänker man, dessutom i det som jag var inne på. Går apple ut med ett officiellt meddelande, som när felet är farligt, så byts en massa grunkor in "i onödan"

Men nu hittade jag vidare. Den allmänna gratisreparationen för skärmar på 17" imac G5 och Intel gäller för maskiner som satts ihop i en fabrik i Kina. Den fabriken fick en laddning felaktiga skärmar som dokumenterats. Serienumren på macar från den fabriken börjar med W8, min är ihopsatt i Cork.

I de fallen är det lite hugget som stucket om man råkar bli ersatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...