Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa en äldre Mac (G4/G5) år 2010/2011?


mad_max

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag går i tankarna att köpa en Mac i syfte att kunna surfa, ordbehandla, lyssna på musik (Spotify), enklare spel och lite annat. Det vill säga en väldigt enkel dator utan höga prestanda.

 

Har f.n. råd att lägga max ca 2-3000 kronor på en sådan dator, men helst ännu mindre.

 

För 500-1000 kronor kan man idag (Dec 2010) få en begagnad G4:a med ca 500-1000 mhz, 512-1024 mb internminne, och ca 40-80 GB hårddisk. Dessa Macar kör oftast Mac OS X Tiger (10.4). För ca 2-3000 kronor hittar man en G5:a med ungefär dubbla prestandan.

 

Två exempel:

http://www.blocket.se/uppsala/Apple_eMac_28069654.htm?ca=11&w=2

http://www.blocket.se/stockholm/IMac_G5_1_8Ghz_500GB_eMac_1Ghz_iMac_G3_31059071.htm?ca=11&w=2&last=1

 

Med dagens mått är dessa datorer inte alls särskilt bra. Men å andra sidan, för det operativsystem och de programvaror de är designade för gissar jag att prestandan är väldigt hög. Nöjer man sig med att köra OS X 10.4 eller 10.5 och äldre versioner av Office/Photoshop, etc. så tror jag inte att man kommer känna av detta.

 

Vad tror ni?

Är det värt pengarna för en sådan gammal dator och hur länge kommer man kunna ha den kvar?

Vilka risker finns med att köpa en gammal G4/G5?

 

Tacksam för svar :-)

/Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en PPC-Mac så är det dubbla CPUer som gäller om dom ska vara nått så när användbara, samt så bra grafikort som går. Click to Flash är ett måste för CPUn bottnar direkt vid flash.

 

Annars så är det stabila maskiner och bra till enklare saker. Tenderar till att vara graft överprisade så pruta ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en iBook G4 1,2 med Tiger och maxad RAM. Den fungerar utmärkt som surf och skrivmaskin. Min gamla PowerMac 1,25 rullade riktigt bra tills den dog..... Det gäller bara att ha Tiger och inget äldre, hyfsat ledigt utrymme på HD-n och max RAM så DUGER de till enklare saker. I din sits skulle jag köpa en MacBook/Mini med Intel ohc helst dubbla processorer. Det blir inte så mycket dyrare men du är klar för åtminstone ett par år till med skaplig prestanda. Måste du ha en G4/G5 för att det är kul så kör på den. Se bara upp med G4 med dubbla processorer för de väsnas ohyggligt om de inte är ombyggda. Varning också för PowerMac med vätskekylning. Det är inte ovanligt att de läcker. Varning också för tidiga iMac G5 för de har hårdvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ligger i lite kan du få en G5a för en ganska liten peng. Jag köpte exempelvis en G5a av sista modellen (2005) 2.0 Ghz Dual Core på blocket med plattskärm, tangentbord, mus och Leopard installations skiva (samt kvitto och originalkartong) för 1500 kr och fick den till och med hemkörd i priset! Fungerade helt perfekt. Men sådana annonser ligger inte ute i mycket längre än en timma innan de säljs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Själv la jag ner 3000 på en imac G5 som höll någon månad bara! Där tog mitt tålamod slut. Egentligen borde det förstås finnas någon form av minst 3 mån funktion även på blocket o tradera kan jag tycka, men förmodligen har folk svårt att lämna tillbaks några pengar....

 

/Lilla my

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv la jag ner 3000 på en imac G5 som höll någon månad bara! Där tog mitt tålamod slut. Egentligen borde det förstås finnas någon form av minst 3 mån funktion även på blocket o tradera kan jag tycka, men förmodligen har folk svårt att lämna tillbaks några pengar....

 

/Lilla my

Ja, de kan ju inte garantera annat än att den fungerar precis vid säljögonblicket. Det är ju bland annat därför som begagnatpriserna är mycket lägre än nypriserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv sålde jag en fin imac G4 i våras för priset 50:- och avhämtning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har en PowerMac G4/450 MP med 768 MB RAM och den har pinnat på bra med Panther och fullständigt flugit fram i Mac OS 9.

 

För min del, framförallt med Macintosh Garden (abandonware) tycker jag att G4 som kan starta Mac OS 9 är en intressant dator. Bortser vi från Internet går den - alldeles gratis - att förses med InDesign 1.5, Photoshop 6.0, Illustrator 9.0 och dylika program och på så vis bilda en tämligen anständig layout/bildredigeringsdator för mycket låg kostnad. Glöm inte att dessa program var mycket kraftfulla på sin tid, runt 2000 och kör man inga bautastora bilder går det att arbeta riktigt effektivt.

 

Den enda stora svagheten med att köra Mac OS 9 rör Internet, å andra sidan är det nödvändigt med en nyare burk och OS X om man börjar tänka i just den banan.

 

För Mac OS X hade jag rekommenderat en G5 alternativt G4 av sen modell. Helst G5 dock.

 

Även om jag för närvarande befinner mig mycket långt bort från min G4 kommer jag att behålla den, den flyter helt enkelt på alldeles för bra för att kännas "föråldrad". En äldre Mac som är konfigurerad korrekt kommer inte att kännas gammal då man sitter vid den eftersom den flyter på. Framförallt gäller detta i Mac OS 9 som är riktigt snabbt på en G4, inkl snabb starttid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...