Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internetanslutningen


PamelaBörjesson

Rekommendera Poster

PamelaBörjesson

Hej!

 

Jag är sedan ungefär en månad tillbaka en stolt innehavare av en MacBook Pro MC374S/A. Nu är det så att jag har flyttat till australien för att studera och bor här hos en familjen som har NetGear som trådlöst nätverk. Problemet jag har är att jag kan bara surfa i ca fem minuter innan internet hänger sig och istället för sidan jag sökte efter kommer det upp en text som säger:

 

"Den här webbsidan är inte tillgänglig.

 

Webbsidan på (tex) / kan ligga nere eller kan ha flyttats permanent till en ny webbadress.

 

Härföljer några förslag:

Läs in den här webbsidan igen senare.

 

Mer information om felet:

 

Nedan följer det ursprunliga felmeddelandet

 

Fel 118(net::ERR_CONNECTION_TIMED_OUT): Åtgärden överskred tidsgränsen."

 

Laddar man om sidan ex antal gånger så kan kommer man tillslut in på den men skall man sedan gå vidare till en annan sidan händer samma sak igen. Jag tycker detta är väldigt konstigt då det står att jag är ansluten till internet och att alla de andra i huset (med PC) kommer in på intenet och har inga problem alls. Någon som vet vad som kan vara fel?

 

Jag undrar även om det någon som vet om man kan få konstnadsfri rådgivning eller någon som tittar på datorn om man befinner sig utomlands? jag köpte datorn helt ny för ca en månad sedan av Inet.

 

Skulle bli jätte tacksam för svar ifrån någon som förstår sig på datorer bättre än jag.

 

Hälsningar

 

Pamela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverksproblem är alltid svårt. Börja med att ta den till en Apple Store om du har det i närheten och be dem testa datorn. Kostar inget. Annars försök hitta någon annan med trådlöst när där du kan prova eller på t ex ett internetcafé.

 

Det finns inte så mycket inställningar man kan göra på datorn, det mesta brukar skötas automatiskt från routern. Men ett inte alls ovanligt problem är att många routes av sämre kvalitet (dvs billiga) brukar ha problem att hantera mac trådlöst. Fråga mig inte varför, men så är det. Kan också vara någon inställning i routern men det är svårt att säga utan att fysiskt vara på plats och felsöka.

 

Du kan också prova att ansluta till routern med kabel och se om problemet fortsätter, vilket det troligtvis inte gör.

 

När det händer, prova att öppna systeminställningar -> nätverk - Airport - tryck på avancerat - tryck på fliken tcp/ip och knappen förnya dhcp-tilldelning

 

Du kan även i första fliken (airport) radera alla nätverk och ansluta till nätverket igen för att skapa om anslutningen. Eller iallafall dra det nätverket överst i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som ett typiskt problem som kan uppstå med flera inkopplade på samma router. Prova att starta om routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att ställa in samma kanal så att du inte byter. Har själv en Netgear och hade problem med den då den vill hoppa mellan olika kanaler för att det ska bli säkrare men det gjorde bara så jag inte kom ut på internet med macen. Gjorde det med Pc:n som står hemma!

 

Jag har min på kanal 6 om jag inte minns helt åt H******

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...