Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook Pro startar inte


kripe

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag köpte min mac pro för ca 3 månader sen, jag har aldrig haft problem med den men nu så startar den inte, batteriet är laddat och laddaren är i, jag har inget anslutet till den förutom internet som är trådlöst. den fastnar i laddningsläget när den startar (skärmen är vit och apple symbolen syns och en liten laddnings sak snurrar runt). jag har ingen aning om vad som har hänt och varför den gör så här. jag uppskattar ett snabbt svar.

 

PS. ny här på forumet och visste inte var jag skulle skriva inlägget.

 

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säker start, håll ner shifttangenten vid uppstart, tar en stund

 

Startar den så logga in, och starta sedan om som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt den stå, antingen kommer den att till sist att ladda klart och starta, troligtvis för att den har tappat info om startskiva, ställs in under systeminställningar -> startskiva eller trasig hårddisk/filkatalog, kanske pga felaktig avstängning. Då ska du till sist få ett frågetecken på skärmen.

 

Säker start som poca hänvisar till är att hålla nere shift när du startar datorn.

 

Du kan också prova att hålla nere alt när du startar datorn, då ska du kunna välja startvolym, syns hårddisken där? Ska den göra om allt är OK.

 

Nästa steg är att starta från din installationsskiva, håll nere alt eller c när du startar datorn. Efter att du fått välja språk, välj skivverktyg i menyn verktygsprogram längst upp på skärmen, markera din hårddisk och välj reparera skiva. Du kan få köra det ett flertal gånger innan felen är fixade ibland, även om den säger första gången att det inte går att reparera volymen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lång tid tar det för säker uppstart? jag startade den och höll nere shift, och det va 7 min sen och det har inte hänt något... ska jag vänta längre eller prova något nytt?

 

vilken av skivorna är det jag ska använda? den det står mac od install dvd på eller den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS Install

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

batteriet är laddat och laddaren är i

 

Hmm... visst är det en MacBookPro och inte en Mac Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrat rubrik och flyttat till rätt avd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in den på Media Markt och dem fixade den snabbt åt mig, men nu när den är ominstallerad så har massor av program försvunnit, som tex garageband och film skapar programet (kommer inte ihåg namnet) är det någon som vet hur man får tillbaka dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in den på Media Markt och dem fixade den snabbt åt mig, men nu när den är ominstallerad så har massor av program försvunnit, som tex garageband och film skapar programet (kommer inte ihåg namnet) är det någon som vet hur man får tillbaka dem?

 

Är väl bara att installera från skivorna som följde med när du köpte datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man installerar OS X från en skiva som är köpt så följer det inte med några extra program. Dessa finns på de skivor som följde med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...