Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Macbook, får vit skärm vid start


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag har läst en del på den vita skärmen men tipsen fungerar inte i detta fall. Det gäller en kompis Macbbok som får vit skärm vid start. Vi har provat att starta med originalskivan och ominstallera OS X men det går inte att välja någon HDD att installera på. Kan det vara HDD-krasch?

 

Är det bara att lämna in i en Mac-butik och be dem sätta in ny HDD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kan vara ett problem med filsystemet och då kliver du över till Skivverktyg via verktygsmenyn när du startat från OS X-skivan. Där kan du testa Skivkontroll eller välja att formatera om hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag försökte komma åt Skivverktyg (som många tipsar om) men när jag startar från installationsskiva kan jag BARA välja att installera OS X. Jag kan avbryta installationen och får då möjlighet att välja från vilken skiva jag vill starta från men HDDn finns inte där, bara från CD-skivan jag har i samt någon nätverksgrej.

 

Apple-menyn längst upp till vänster är helt grå, kan inte välja något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du har en meny som heter "verktyg" (eller så) och där kan du växla till Skivverktyg, Terminal och en rad andra extraprogram. Är menyn grå har du bara gått för långt fram i installationsprocessen.

 

Så backa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en meny som heter "verktyg" (eller så) och där kan du växla till Skivverktyg, Terminal och en rad andra extraprogram. Är menyn grå har du bara gått för långt fram i installationsprocessen.

 

Så backa.

 

Menyn verktygsprogram längt upp på skärmen dyker upp efter att du valt språk under installationen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska titta på detta när jag träffar honom igen. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...