Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera iPhone 4 - var hamnar kopian om telefonen försvinner?


vote

Rekommendera Poster

Om man högerklickar på sin iPhone under Enheter i iTunes så kan man välja "Säkerhetskopiera". Vad innebär det? Att man gör en kopia av exakta inställningar, utseende, appar...dvs allt som finns på iPhonen, och kopian hamnar någonstans i datorn? Är det här ifall man tappar sin iPhone, köper en ny och ska slippa göra om alla inställningar igen? Vad är vitsen?

 

För övrigt finns en annan sak, "Överför inköp". Betyder detta inköp (eller in-app-köp) som har gjorts i telefonen - man för alltså över appar till datorn att ha som säkerhet eller vad?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man högerklickar på sin iPhone under Enheter i iTunes så kan man välja "Säkerhetskopiera". Vad innebär det? Att man gör en kopia av exakta inställningar, utseende, appar...dvs allt som finns på iPhonen, och kopian hamnar någonstans i datorn? Är det här ifall man tappar sin iPhone, köper en ny och ska slippa göra om alla inställningar igen? Vad är vitsen?

 

För övrigt finns en annan sak, "Överför inköp". Betyder detta inköp (eller in-app-köp) som har gjorts i telefonen - man för alltså över appar till datorn att ha som säkerhet eller vad?

 

Tack på förhand!

 

Ja det skapas en säkerhetskopia. Allt innehåll sparas i en kopia som du kan återställa till om din iPhone byts ut börjar krångla eller som du råkar radera alla din sms eller vad som helst.

 

Överför inköp för över alla låtar och program som köpts på iPhonen så dem finns även på datorn. Låtar är ju kul att ha på både datorn och iphonen t.ex.

 

Det brukar även dyka upp en ruta som frågar om man vill föra över nyköpt musik om man har låtar som bara finns på iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej allt sparas inte i en säkerthetskopia. Musik, film, appar synkar man till Itunes. De sparas inte i säkerhetskopian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att in-appköp kopieras heller. I alla fall inte för mig. Jag har ex köpt till 3D landskap i Navigon men när jag nyligen bytte till iPhone 4 så var jag tvungen att ladda ner tillägget innifrån appen igen. Det ser ut som man måste betala för det igen men när det skall laddas ner står det att jag redan köpt tillägget och att det laddas ner gratis. Det är kopplat till ditt iTunes/appstore-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mobilgruvan.se

Vad som sparas är din telefonbok, lösenord, mail osv...ingen musik och film. Det ligger ju i din itunes på datorn. När du stoppar i en ny iphone i samma itunes som din stulna eller borttappade telefon så frågar itunes om du vill skapa en kopia av din gamla telefon och klickar du ja på det så blir det typ en kloning av din gamla telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopieringen är bl a till för när du återställer din telefon. Återställning av telefonen kan behöva göras om man har råkat ut för något fel i den - det kan vara en app som strular och har skrivit om några filer, det kan vara bugg i operativsystemet, det kan vara något elektriskt som har stört minnet i telefonen och så vidare, kan vara vad som helst. Så återställning är något som kan behöva göras förr eller senare. En återställning tömmer telefonen på allt innehåll och ominstallerar systemet. Det är alltså som att omformatera en hårddisk. När man har återställt telefonen och den har startats om så kan man sedan välja att ladda in en tidigare säkerhetskopia. Då får man telefonen med samma information som innan, men - förhoppingsvis - utan de fel som gjorde att telefonen strulade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det från mig, gör en säkerhetskopia! Det tar inte speciellt lång tid, och är så jävla guld när/om något händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...