Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket konstigt batteri, ligger över sin egen kapacitet.


McPetter

Rekommendera Poster

Jag köpte nyligen ett batteri till min macbook pro från tradera. Batteriet kom fram med en rejäl buckla med verkar ändå fungera bra.

Körde en coconut battery check på det och inser till min förvåning att batteriets kapacitet ligger på ca 64000 mAH när originalkapaciteten ligger på 5500 mAH.

 

Nu har kört batteriet i ca 40 min med alla mina tyngsta program igång, photoshop, illustrator och final cut bland annat. Batteriet står fortfarande på 100%. Är detta normalt eller är mitt batteri trimmat, eller är det bara något fel på indikatorerna för batteriets kapacitet?

 

Jag fattar ingenting men jag hoppas att någon vet något om detta ytterst märkliga fenomen!?

 

Mvh

Petter

post-39399-038886000 1292543043_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har ingen aning om hur ditt batteri mår, men den pratar med batteriet efter bästa förmåga och får ofta svar. Jag kan nämna att min gamla MB har fått lite problem i batterikommunikationen efter diverse markkontkat så ibland säger den att det återstår 3 minuter och att den drivs av batteri trots att den laddat i flera timmar (ganska nytt batteri). Ungefär som fürir Björklund, och inte verkligheten och kartan visar lika så gäller kartan.

 

Kalibrera batteriet kan hjälpa. (Ger inte mer/mindre kapacitet)

http://www.apple.com/se/batteries/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu i morse visar den mer rimliga värden, dock tyvärr bara 28% i kapacitet vilket inte borde räcka mer än 20-30 min.

Tack för svar!

 

Mvh

Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver kalibrera om batteriet och batterimätaren.

Detta görs genom att köra slut på batteriet så det blir tomt, sedan ladda upp det utan att använda datorn samtidigt - låt batteriet och datorn stå på laddning över natten exempelvis. Kör nu slut på batteriet en gång till - utan att ha nätadaptern inkopplad vid något tillfälle.

Nu kan du ladda som vanligt och batteriet samt batterimätaren har kalibrerats ihop.

Innan kalibrering visar mätaren fel. Mätaren kan även tappa kalibreringen under användning, vilket beror på att batteriet åldras när de används.

Apple rekommenderar att man kalibrerar batteriet och mätaren en gång i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...