Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne i Mac Pro 12-core?


SpeedAbuser

Rekommendera Poster

Jag är ute efter RAM till en 12-kärnig Mac Pro. Jag vet att det måste vara ECC-minne och har hört att det inte går att blanda originalminnena med Reg ECC-minnen.

 

Var finns det minne som passar (och som går att blanda med originalminne)? Skulle helst köpa 8GB-moduler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,66 GHz och 2,93 GHz system: 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM. Åtta minneskortplatser (fyra per processor) med stöd för upp till 32 GB minne med 1 GB, 2 GB eller 4 GB DIMM-moduler.

Apple använder inget special-minne. 8GB-moduler verkar vara en NO-GO däremot.Kolla prisjakt vettja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket DDR3 PC3-10600 ECC 1333MHZ minne som helst, oavsett om det är tillverkat av Apple eller inte, kommer fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag letar också 8 GB minne till min Mac Pro, däremot en 4-kärnig burk från tidiga 2008.

 

Hittade enligt mig vansinnigt billiga sådana här :

 

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1840504

 

 

Kingston har jag bra erfarenhet av, men känner inte till clickok.se :fundersam:

 

Någon som kanske känner till dem? Har fått ganska blandade omdömen på prisjakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket DDR3 PC3-10600 ECC 1333MHZ minne som helst, oavsett om det är tillverkat av Apple eller inte, kommer fungera.

 

Nej, inget vanligt DDR3 minne fungerar i en Mac Pro eftersom Mac Pro använder sig av FBDIMM moduler. Föreslår att du läser på skillnaden mellan DDR3 och FBDIMM då det är en avsevärd skillnad funktion...

 

Jag är ute efter RAM till en 12-kärnig Mac Pro. Jag vet att det måste vara ECC-minne och har hört att det inte går att blanda originalminnena med Reg ECC-minnen.

 

Var finns det minne som passar (och som går att blanda med originalminne)? Skulle helst köpa 8GB-moduler.

 

 

Ska man köpa minnen så är det lättaste att söka på t.ex. prisjakt.nu och se vilka försäljare av minnesmoduler det finns i Sverige. Dessutom ska man väl tänka på att bygga ut minnet så att man balanserar ut minnet jämnt över alla kanaler. Frågan är om du verkligen behöver ha ytterligare 32 GB minne? (Dvs. bygga ut med 4 x 8GB) Apple stödjer dessutom officiellt bara 1 GB, 2 GB och 4 GB moduler även om det inofficiellt finns stöd för 8 GB moduler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar också 8 GB minne till min Mac Pro, däremot en 4-kärnig burk från tidiga 2008.

 

Hittade enligt mig vansinnigt billiga sådana här :

 

http://www.clickok.s...spx?q=p:1840504

 

 

Kingston har jag bra erfarenhet av, men känner inte till clickok.se :fundersam:

 

Någon som kanske känner till dem? Har fått ganska blandade omdömen på prisjakt

 

Du är medveten om att det är ett 8 GB kit hoppas jag, dvs. 2 x 4 GB moduler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att det är ett 8 GB kit hoppas jag, dvs. 2 x 4 GB moduler?

 

 

Jodå, något konstigt med det? Enligt manualen är gränsen 32gb i burken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, något konstigt med det? Enligt manualen är gränsen 32gb i burken...

 

Med tanke på att trådskaparen letar efter 8 GB moduler så funderade jag på om det var en 8 GB minnesmodul du var ute efter? (Dvs ska du bygga ut minnet med 2 x 8 GB eller 2 x 4 GB?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att trådskaparen letar efter 8 GB moduler så funderade jag på om det var en 8 GB minnesmodul du var ute efter? (Dvs ska du bygga ut minnet med 2 x 8 GB eller 2 x 4 GB?)

 

 

Aha oj, missade det. Läste bara 8 gb...finns väl inte? Minnena sälj parvis och vad jag minns har jag inte sätt 16 gb (2x8) säljas. Så 2x4 är jag ju ute efter då eftersom det sitter 8 minnesplatser i burken och maxminne är 32gb

 

Men ingen som har erfarenhet av clickok.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha oj, missade det. Läste bara 8 gb...finns väl inte? Minnena sälj parvis och vad jag minns har jag inte sätt 16 gb (2x8) säljas. Så 2x4 är jag ju ute efter då eftersom det sitter 8 minnesplatser i burken och maxminne är 32gb

 

Men ingen som har erfarenhet av clickok.se?

 

Tyvärr ingen erfarenhet av clickok.se.

 

Däremot så finns det definitivt 8 GB FBDIMM moduler att köpa, om dessa fungerar i en MacPro låter jag dock vara osagt. HP har moduler till sina servers som de säljer men det är förstås inget som finns tillgängligt via någon distributör i Sverige vad jag vet:

 

http://www.myshopping.com.au/ZM--1083791392_Random_Access_Memory_RAM

 

Däremot så vill man hålla nere effektutvecklingen runt CPUn så är det definitivt bättre att satsa på 1 x 8 GB FBDIMM istället för 2 x 4 GB FBDIMM i en minnesbank. Effektförbrukningen stiger nämligen i kontrollerkretsen på minnesmodulen desto fler moduler som sitter efter den första. En nackdel med tekniken kan man säga men något som kompenseras av att man kan plocka i mer minne med FBDIMM jämfört med standard DIMM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget vanligt DDR3 minne fungerar i en Mac Pro eftersom Mac Pro använder sig av FBDIMM moduler. Föreslår att du läser på skillnaden mellan DDR3 och FBDIMM då det är en avsevärd skillnad funktion...

 

 

Sorry, såg att man i Westmere systemet gått över till RDIMM för 8 GB ECC modulerna medan 4 GB, 2 GB och 1 GB modulerna numera är av standard PC3-10600E. My bad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...