Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ställa om tangentbord vid USA köp


Halmstadbo

Rekommendera Poster

Jag tänker eventuellt köpa en Mac Book Air i USA i Jul och undrar om det går att ställa om tangenterna så att man får å, ä, ö? Jag är inte intresserad av att byta ut de fysiska tangenterna men vill kunna få de tre så åtråvärda bokstäverna att dyka upp på skärmen när jag trycker på de tangenter som sitter där de brukar på ett svenskt tangentbord.

 

Det blev snurrigt men jag hoppas att frågan gick att förstå ändå?

 

En fråga till: Jag har office-paketet till min iMac på en DVD och undrar hur jag installerar det på en Mac Book Air?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan få vilken layout du vill till vilket språk du vill.

 

Och vill du inte riskera att åka fast för smuggling så gå på rött i tullen och betala 25% moms, OK? (Du får bara ta in varor för sammanlagt 4300kr från land utanför EU)

 

Då köper du en extern DVD-läsare/brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker eventuellt köpa en Mac Book Air i USA i Jul och undrar om det går att ställa om tangenterna så att man får å, ä, ö? Jag är inte intresserad av att byta ut de fysiska tangenterna men vill kunna få de tre så åtråvärda bokstäverna att dyka upp på skärmen när jag trycker på de tangenter som sitter där de brukar på ett svenskt tangentbord.

 

Det blev snurrigt men jag hoppas att frågan gick att förstå ändå?

 

En fråga till: Jag har office-paketet till min iMac på en DVD och undrar hur jag installerar det på en Mac Book Air?

 

Enklast är om du har tillgång till en annan mac väljer CD/DVD-delning under delning i systeminställningar och fjärrinstallerar över nätverket. Gjorde det idag på min fruns Air, funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé! Det låter ju förstås ännu bättre än att köpa en pryl jag bara behöver en enda gång!

 

"Och vill du inte riskera att åka fast för smuggling så gå på rött i tullen och betala 25% moms, OK? (Du får bara ta in varor för sammanlagt 4300kr från land utanför EU)"

 

Är det inte så att det är SEK 4300/person? Vi är fyra i familjen så då borde det ju i sådana fall bli en summa av SEK 17 200, vilket ger gott om utrymme till en ny dator (och annan julshopping jag är säker på kommer att utföras).

 

Är det annars så att man betalar moms på den överskridande summan (alltså (7000-4300)x0,25=675)?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du packar upp den och inte tar med dig förpakningen hem så ska det inte vara några problem:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du packar upp den och inte tar med dig förpakningen hem så ska det inte vara några problem:)

Det var länge sedan den regeln försvann. Alltså den regeln att varor du använt på resan skulle vara tull/momsfria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du packar upp den och inte tar med dig förpakningen hem så ska det inte vara några problem:)

Högst troligt kliver man igenom tullen utan att någon ens sneglar på en, men blir man stoppad måste man kunna visa att datorn är köpt i Sverige, eller iaf innan resan. Som sagt får man troligen inga problem alls, men jag tycker man ska vara medveten om att smuggling är straffbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det är SEK 4300/person?

Jovisst är det så. Så om det i en resväska/handbagage finns varor för mer än 4300kr så måste ni bära den TILLSAMMANS genom tullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det så. Så om det i en resväska/handbagage finns varor för mer än 4300kr så måste ni bära den TILLSAMMANS genom tullen.

Kanske är det per MYNDIG person?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Det har dykt upp ytterligare en fråga. Hur är det med strömtillförseln. I USA är det 110 Volt och i Svea rike 220. Fixar den medföljande strömkabeln det om man bara har en enkel adapter för skillnaden i eluttagens utformning.

 

"Jovisst är det så. Så om det i en resväska/handbagage finns varor för mer än 4300kr så måste ni bära den TILLSAMMANS genom tullen."

 

Vi går alltid tillsammans genom tullen, bagaget ligger vanligtvis på en bagagevagn, så det borde ju inte ställa till problem (om de vill att vi knuffar den över gränsen tillsammans får vi väl göra det) .

 

Jag reser till USA minst en gång om året och har aldrig blivit kollad så jag är inte orolig för det. Men jag håller mig gärna till lagen - blir det för krångligt köper jag en i Sverige istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Det har dykt upp ytterligare en fråga. Hur är det med strömtillförseln. I USA är det 110 Volt och i Svea rike 220. Fixar den medföljande strömkabeln det om man bara har en enkel adapter för skillnaden i eluttagens utformning.

Inga som helst problem med spänning och frekvens. Skaffa bara en sladd eller adapter för några få tior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte man skall oroa sig för tangentbords-layouten, är man väldigt dator-ovan kan det kanske bli jobbigt dock. Skriver det här på ett amerikanskt tangentbord just nu faktiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte man skall oroa sig för tangentbords-layouten, är man väldigt dator-ovan kan det kanske bli jobbigt dock. Skriver det här på ett amerikanskt tangentbord just nu faktiskt :)

Näe, inget att oroa sig för. Jag tycker det är jättesmidigt på Mac. Fysiskt är mitt tangentbord spanskt, men jag ställer på en sekund om till svenska eller engelska när jag vill ha annan layout. Kan dock tänka mig att det blir knepigt för de som inte skriver med "rätt" handställning eller inte vet var bokstäverna sitter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe, inget att oroa sig för. Jag tycker det är jättesmidigt på Mac. Fysiskt är mitt tangentbord spanskt, men jag ställer på en sekund om till svenska eller engelska när jag vill ha annan layout. Kan dock tänka mig att det blir knepigt för de som inte skriver med "rätt" handställning eller inte vet var bokstäverna sitter...

 

Precis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så här ser det ut i Finder på MBA. Har du iMac:en i samma nätverk dyker den upp där automatiskt.

post-16024-011277800 1293797335_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...