Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Har köpt begagnad Mac men har inte adminlösen

Pretorian

Recommended Posts

Kan jag på något vis ominstallera OSX utan att kunna den gamle ägarens lösen?

Jag har köpt den av en på jobbet så det är inte jättepanik men jag vill gärna lösa detta ikväll då det är en present till flickvännen. Går det att lösa?

Du kan installera om Mac OS X om du har installationsskivorna. Kolla noga vilken version som är installerad på datorn och vilken som är på skivorna innan du installerar om (detta för att program och annat kan bli misstolkade av datorns script-program och inte kunna startas). Du kan ju alltid även ringa till honom :)

Det viktiga är att du väljer i att radera skiva för annars försvinner inte föregående ägares konto mm...

Du gör det från verktygsmenyn efter att du valt språk under installationen.

Jag förstår inte varför han inte har formaterat och installerat om innan han säljer, man kan ju hur lätt som helst återskapa hans filer mm... Nä, det är dålig stil. Lite som att sälja sin bil utan att städa ut sitt skräp innan man lämnar den....

går bra att stoppa i OSX skivan, och byta lösenord.

man måste inte installera om (rekommenderas dock för att få en fräsch dator)

Hack 1 Single User Mode :

1. Boot into single user mode (press Command-S at power on)
  2. Type fsck -fy
  3. Type mount -uw /
  4. Type launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist
  5. Type dscl . -passwd /Users/username password, replace “username” with the targeted user and “password” with the password you wants.
  6. Reboot

The following trick is not resetting the OS X password, that is called creating a new account and taking over someone else’s computer with a fresh start. Removing the AppleSetupDone file will just trick OS X into thinking its the first time its been powered up, and take you through registration process. To reset your OS X password without an OS X CD you need to enter terminal perform the following commands.

Hack 2 Fooling OS X with Registration Process :

1. Reboot
  2. Hold apple + s down after you hear the chime.
  3. When you get text prompt enter in these terminal commands to create a brand new admin account (hitting return after each line):
    • mount -uw /
    • rm /var/db/.AppleSetupDone
    • shutdown -h now

[*]After rebooting you should have a brand new admin account. When you login as the new admin you can simply delete the old one and you’re good to go again!

To Avoid these types of hack remember to block single user mode by setting a firmware password and don’t forget the password icon_smile.gif

... Jag förstår inte varför han inte har formaterat och installerat om innan han säljer, man kan ju hur lätt som helst återskapa hans filer mm...

Det är nog få som skriver över hårddisken med ett sjupass av nollor innan de kränger datorn. Då går det att återskapa allt... ;)

...To Avoid these types of hack remember to block single user mode by setting a firmware password ...

Det är bara att beröva datorn på ström en längre period så är det kirrat det också... ;)

Men är det viktigt att jag ominstallerar med originalskivan från 2007, som följde med datorn? Jag har den men jag ju även min Leopard-skiva samt uppgradering till SL. Det är ju dessa två jag planerat att installera om allt med eller blir det fel?

Har du svart skiva med 10.5 eller vit med 10.6 "retail" för 319:- så kan du ta någon av dessa direkt. iLife installerar du separat från systemskiva två om du inte har köpt en nyare version av iLife på "retail"-skiva.

Som sagt, det bästa är att formatera så du blir av med allt hans "gamla" skit...

gustav1994 ger ett konstigt och onödigt svar(?) på din fråga.

mattem, m.fl., förklarar däremot hur du skall gå till väga.

Ja, jag har en Leopard-skiva med rymd-trycket (svart?) och en SL-skiva med en... snöleopard (vit?). Ska jag då ta SL-skivan direkt och i samband med den installationen så gör jag en formatering?

Ta SL-skivan direkt, partitionera om disken och formatera partitionen som HFS+ (Journalförd) med GUID som struktur. Sedan installerar du SL på den fräscha disken.

Fantastiskt med alla dessa svar men "Explain to me, like I´m a six year old...". Alla dessa saker du skriver om, partionera, hfs+ etc, det gör jag via val jag får efter att jag satt in SL-skivan? Och i sista steget, efter jag gjort allt det, då har jag valet att installera SL?

Jag får inte upp dessa val, med partition etc. Jag kan bara installera SL.

När du startat SL-skivan, så letar du upp skivverktyg, markerar disken till vänster, och väljer därefter fliken Partitionera

post-113-050903700 1292535370_thumb.jpg

när du stoppat in SL-skivan och startat upp med den (håll inne C vid uppstart) så väljer du verktygsprogram längst upp i menyraden, markera HDDn och välj radera

Doh...

Jag använde faktiskt Leopard-skivan och valde formatera som HFS+ och efter den ominstallationen så uppgraderade jag med SL-skivan. Då kunde jag skapa ett nytt konto också så allt känns raderat, ominstallerat och fräscht. Jag hoppas inte jag förstört något genom att göra i den ordningen?

Doh...

Jag använde faktiskt Leopard-skivan och valde formatera som HFS+ och efter den ominstallationen så uppgraderade jag med SL-skivan. Då kunde jag skapa ett nytt konto också så allt känns raderat, ominstallerat och fräscht. Jag hoppas inte jag förstört något genom att göra i den ordningen?

Nej, du har inte förstört något. (Men det var nog onödigt att skapa ett nytt konto.)

Hack 1 Single User Mode :

1. Boot into single user mode (press Command-S at power on)
  2. Type fsck -fy
  3. Type mount -uw /
  4. Type launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist
  5. Type dscl . -passwd /Users/username password, replace “username” with the targeted user and “password” with the password you wants.
  6. Reboot

The following trick is not resetting the OS X password, that is called creating a new account and taking over someone else’s computer with a fresh start. Removing the AppleSetupDone file will just trick OS X into thinking its the first time its been powered up, and take you through registration process. To reset your OS X password without an OS X CD you need to enter terminal perform the following commands.

Hack 2 Fooling OS X with Registration Process :

1. Reboot
  2. Hold apple + s down after you hear the chime.
  3. When you get text prompt enter in these terminal commands to create a brand new admin account (hitting return after each line):
    • mount -uw /
    • rm /var/db/.AppleSetupDone
    • shutdown -h now

[*]After rebooting you should have a brand new admin account. When you login as the new admin you can simply delete the old one and you’re good to go again!

To Avoid these types of hack remember to block single user mode by setting a firmware password and don’t forget the password icon_smile.gif

Min dotter kom med Macbook air, hon glömde sin super drive och undrar hur man kan återställa hennes admin password. Utan att förlora data...

Funkar ovanstående när man t ex saknar install disc? Förlorar man inte data i processen?

Vad är skillnaden mot:

Originally posted by QuantumFusion on the MacNN forums, and repeated with slight readbility changes, here are the steps to regain access to root:

1. Click Restart at the login window

2. While the computer is restarting, hold down"Command-S" until you see text scrolling through the window. This boots the computer into single user mode.

3. At the Localhost% prompt type:

/sbin/mount -uw /

/sbin/SystemStarter

You will then see various services starting up.

4. When the Localhost% prompt reappears, type:

passwd root

It will then ask you to type the new root password twice, so do so.

5. After entering the new password, type:

reboot

At the login window, enter username root wih the new password. Once you are connected, you can use the Multiple Users application (/Applications/Utilities) to change your normal user's password, or create a new user account.

Hack2 eller den nedanför verkar funka utan skiva.

Och ingen av dem raderar något heller.

Så välj en och följ till punkt och pricka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...