Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.srt i quicktime


knugge

Rekommendera Poster

Hj, jag vet att ämnet varit uppe tidigare men jag finner inga svar, varken här eller på nätet. Jag försöker spela upp .mp4 med .srt för att få undertexter. Båda filerna ligger i samma mapp och de heter samma sak förutom ändelsen som är .mp4 på filmen och .svenska.srt på undertextfilen. Det är inga problem att spela upp i VLC men jag vill få in filmen i itunes med undertext och sedan synka med ipaden. Någon som vet hur man ska göra?

 

Är det bara att krypa till korset och installera VLC eller PLEX eller Air video för att kunna spela upp. Jag är sån att jag skulle föredra om det gick att lösa utan extra appar. Jag vill kunna klicka på video i ipaden och då komma åt alla filmer på den. Därav ansträngningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste coda om filmen, och hårdkoda in undertexten i filmen. Detta gör du med ett program som kodar filmer med olika codec. tips på program till Mac har jag inte, tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visualhub är ett riktigt bra program på att koda om. Jag har laddat ner en hel del .mp4 som min DVD-spelare inte förstår. Jag ändrar dem till .avi med Visualhub och då funkar det fint. Även Quicktime kan visa undertext .srt i .avi-filer, det vet jag, men som du skriver så verkar det inte fungera med .mp4, har inte själv provat.

 

Hur lång tid det tar att koda om beror ju på filens storlek, och hur snabb din dator är. De snuttar jag brukar koda om ligger oftast kring 100MB och dessa fixar min ganska gamla dator på 6-7 minuter.

 

Kruxet är väl att Visualhub inte stöds, säljs längre, så det kan vara svårt att hitta. Det finns även MacX Video Converter Pro, som ska vara väldigt bra, men det har jag inte testat själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades fixa så att srt-filen ligger med filmfilen på något sätt, fattar inte hur. Jag valde den i handbrake och nu finns den bara där i itunes och .srt-filen följer med till ipaden men den spelas inte upp i ipaden så någon form av stöd saknas i den eftersom den spelas automatiskt i itunes. Jag har visserligen Perian installerat och det kanske är det som ger stöd för undertext i quicktime.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades fixa så att srt-filen ligger med filmfilen på något sätt, fattar inte hur. Jag valde den i handbrake och nu finns den bara där i itunes och .srt-filen följer med till ipaden men den spelas inte upp i ipaden så någon form av stöd saknas i den eftersom den spelas automatiskt i itunes. Jag har visserligen Perian installerat och det kanske är det som ger stöd för undertext i quicktime.

 

Perian lägger till stöd för subtitles. men du måste koda om, om du vill ha undertext i ipaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perian lägger till stöd för subtitles. men du måste koda om, om du vill ha undertext i ipaden.

Jag har kodat om. Jag lät handbrake koda om hela filmen och när man väljer undertext så lade jag till .srt-filen i den dialogrutan där man kan välja det. Tydligen blev det något som gör att den inte blev inbränd i filmen som jag trodde den skulle bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...