Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan ej installera win 7 på macbook pro 13" med Intel SSD

radiuz

Recommended Posts

Hej,

Försökte ikväll att installera Windows 7 64bit Ultimate på min Macbook Pro 13" men får inte det att fungera. Jag har precis bytt ut min HDD till en Intel SSD tidigare idag och har även installerat OS X på den.

När jag sen försöker installera win 7 via bootcamp och kommer till valet där man ska välja bootcamp partionen så hittar den ingen disk alls, det är alltså helt tomt i listan. Den frågar också efter drivare men jag fattar inte hur jag ska kunna hitta dessa?

Är det nån som kan hjälpa mig att komma vidare härifrån med min win installation så skulle jag uppskatta det väldigt mycket.

Mvh

vilken version av boot camp har du? tror du måste ha 3.1 för att kunna isntallera win7 64-bitars.

starta boot camp assistande och sen ta About i menyn

Det är version 3.0.2 jag har installerad men hur ska jag kunna uppdatera den när jag inte har windows installerat?

Går det att uppdatera Bootcamp i OS X utan att ha windows installerat?

http://www.apple.com...pport/bootcamp/

till höger hittar du filerna som du behöver att ladda ner. Boot Camp är i OSX, det är genom den du installerar Windows..så ja det går att uppgradera boot camp utan att ha windows.

Har testat det redan, när jag försöker öppna den uppdateringen får jag bara upp en textfil.

Har testat det redan, när jag försöker öppna den uppdateringen får jag bara upp en textfil.

nja kan vara jag som har fel (filerna laddas ner i .exe, därför öppnas dem som textdokument i osx), vänta på att någon som har gjort det tidigare kan svara (sorry)

Ja, jag har precis hittat lite mer info om denna specifika SSD från Intel som tydligen många andra också har samma problem med. Står om det i denna tråden från Apple forum,

2010 13" MBP 2.4GHz. No support for 3rd party SSD under Boot Camp?

Dock fortfarande inget svar från Apple ang. detta, är det nån annan här som lyckats installera Windows7 med den aktuella SSD disken från Intel? Den är ju väldigt populär så jag finner det väldigt märkligt att det inte skulle fungera.

Apple skriver aldrig i det forumet - de är stenhårda på att moderera, men det är user to user precis som MacWorlds forum. Det du möjligen kan hoppas på är att det kommer ett supportdokument med tiden.

Men jag fattar inte hur alla andra som använder denna SSD disken i sina Macbooks får det att fungera, har läst massa omdömen på folk som använder just denna disken i sina Macbook Pros så det känns som att det är nåt annat som strular.

Blir verkligen inte klok på detta, trist om man ska behöva lämna tillbaks en helt ny disk.

Hade samma problem.

Vid installation och partition av HD i bootcamp finns bara Fat 32 i Snow Leopard.

Vid kontakt med Microsoft sade de att man ska använda NTFS.

Vid nytt försök med Bootcamp skiftade jag till till NTFS vid Windows7 installationen och allt löste sig.

Tidigare har jag kört med FAT 32 hela vägen vid Windows XP utan problem.

Hade samma problem.

Vid installation och partition av HD i bootcamp finns bara Fat 32 i Snow Leopard.

Vid kontakt med Microsoft sade de att man ska använda NTFS.

Vid nytt försök med Bootcamp skiftade jag till till NTFS vid Windows7 installationen och allt löste sig.

Tidigare har jag kört med FAT 32 hela vägen vid Windows XP utan problem.

Jo, men hur skiftade du? Det finns ju ett val som heter "avancerade inställningar" eller advanced options när man kommer till delen där man ska välja partion och där ska man ju kunna ändra partionen från FAT32 till NTFS men när jag väljer advanced option så är alla alternativen gråmarkerade (oaktiverade) och går inte att använda.

Trött man bli på detta..

• 2 months later...

Är det någon som kan svara på hur man uppgraderar bootcamp? Har 3.0.4 och har hämtat uppgraderingarna som finns på Apples hemsida, men får bara upp textfil när jag trycker på nedladdade filerna. Hur bär man sig åt för att programmet skall uppdateras?

Är det någon som kan svara på hur man uppgraderar bootcamp? Har 3.0.4 och har hämtat uppgraderingarna som finns på Apples hemsida, men får bara upp textfil när jag trycker på nedladdade filerna. Hur bär man sig åt för att programmet skall uppdateras?

Bootcamp är två helt olika saker.

Dels är det BootCamp-assistenten som finns i OS X och som hjälper dig att partitionera disken och ber dig sätta in en Windowsskiva.

Dels är det också ett paket med drivrutiner för Windows som du kommer åt när du sätter in din skiva med Snow Leopard när du kör Windows på datorn. Version 3.0 är den som finns på DVD'n. När du sedan, efter installationen startat om datorn och kör Apple Systemuppdatering (fortfarande i Windows) så laddar det först hem version 3.1 och efter nästa omstart version 3.2 och installerar.

Den exe-fil du kan ladda hem är samma paket med drivrutiner. De är avsedda att användas i Windows, inget annat, och de har ingenting med BootCamp-assistenten att göra.

OK, tack för svar. Men behöver inte Bootcamp-assisistenten uppgraderas då? Jag försöker installera Windows 7 på min MacBookPro mid 2009 med Mac OS 10.6.6 och jag får det inte att fungera. Jag kan inte spara ner Windows supportprogramvara, som man ombeds göra (jag har gått förbi detta steg) och när jag sätter in Windows installationsskiva kommer ett meddelande att "installationsskivan kunde inte hittas"? Mycket tacksam för hjälp!

OK, tack för svar. Men behöver inte Bootcamp-assisistenten uppgraderas då? Jag försöker installera Windows 7 på min MacBookPro mid 2009 med Mac OS 10.6.6 och jag får det inte att fungera. Jag kan inte spara ner Windows supportprogramvara, som man ombeds göra (jag har gått förbi detta steg) och när jag sätter in Windows installationsskiva kommer ett meddelande att "installationsskivan kunde inte hittas"? Mycket tacksam för hjälp!

Nej, BootCamp-assistenten behöver inte uppdateras (rättare sagt, den uppdateras via det vanliga Programuppdatering under äpplet). När väl disken är partitionerad och du har ombetts att sätta in Windowsskivan så använder du inte BC-assistenten mer - då är det Windows installationsprogram som tar över. Utöver detta har jag inte en aning om hur man installerar Windows på en SSD, men jag har läst (någonstans, kommer inte ihåg var) att det är problem med vissa SSD, om det gäller din eller ej har jag inte en susning om.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...