Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har min iMacs hårddisk gått sönder?


paxbonum

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag kom hem idag hade min imac hängt sig. Den indikerade att den höll på att arbeta men inget hände. Har försökt starta om (shift nedtrykt) men den hängde sig ändå. Startade om med min mac os leopard skiva och tryckte samtidigt ner C tangenten. Sedan körde jag skivverktyg. Då står det att " enheten har rapporterat kritiska fel till skivverktyg och om enheten inte kraschat helt säkerhetskopiera så mycket som möjligt och sedan ersätta med fungerande enhet". Betyder detta att min hårddisk gått sönder helt och hållet? Finns det något sätt att säkerhetskop något av det som finns på hårddisken? Har lite bilder i iphoto som jag ej hunnit säkerhetskopiera. Någon idé om hur dyrt det är att fixa en ny hårddisk?

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör skivverktyg ett par ggr till utifrån din Systemskiva. Det är möjligt att felet kan laga sig.

 

Hur dyrt det är att byta hårddisk beror på vilken typ av iMac det är.

Hårddisken kostar mellan 600-1000 kr beroende på storlek + arbetskostnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Skivverktyg inte fungerar så testa DiskWarrior. Kan lösa de mest underliga fel!

Du får ju upp skivan i Skivverktyg så allt är inte förlorat! Om du har en extern HD så rekommenderar jag att du partitionerar och installerar MacOS på den och kör från den. Ladda ned något klonprogram (CarbonCopyCloner etc) och gör en exakt kopia av din gamla hd till din nya hd som du skall ha i datorn (om du skall byta och det skall du väl!?). Eller så kopierar du bara över det du behöver ha kvar och installerar om MacOS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör skivverktyg ett par ggr till utifrån din Systemskiva. Det är möjligt att felet kan laga sig.

 

Det går inte att välja reparera alternativet när hd är markerad. Inget som går att klicka på finns! Min hd är rödmarkerad och i rutan som kommer upp finns inget att välja på! kan jag starta disk reparation på något annat sätt?

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att välja reparera alternativet när hd är markerad. Inget som går att klicka på finns! Min hd är rödmarkerad och i rutan som kommer upp finns inget att välja på! kan jag starta disk reparation på något annat sätt?

 

MVH R-M

Då har du inte startat från din systemskiva, alltså den gråa DVD som följde med datorn.

(När installeraren startat väljer du Skivverktyg i menyn.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte startat från din systemskiva, alltså den gråa DVD som följde med datorn.

(När installeraren startat väljer du Skivverktyg i menyn.)

 

Inte ? Är det säkert? Jag har i alla fall satt i disk 1 av de 2 skivor som följde med datorn. När jag trycker ner c-tangenten låter det som att cdläsaren läser skivan. Valt svenska som språk. Sedan har jag valt verktygsprogram i menyn längst upp på skrärmen och i den rullgardin som kommer upp har jag valt skivverktyg. Då kommer en lista upp där jag ser min hårddisk och cdskivan som sitter i läsaren. När jag markerar cd läsaren kommer 4 alternativ upp bla. reparera men när jag markerar hårddisken kommer bara info upp om att skivverktyg rapporterar kritiska fel... Däremot händer absolut ingenting när jag klickar på skivverktyg ikonen som jag har i dockan...

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som din disk rasat. Byte är det enda som gäller. Har du otur så är det kontrollern på moderkortet.

 

Har du Apple Care eller om datorn är yngre än ett år så lämna in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som din disk rasat. Byte är det enda som gäller. Har du otur så är det kontrollern på moderkortet.

 

Har du Apple Care eller om datorn är yngre än ett år så lämna in den.

 

Tyvärr ingen apple care. Hoppas på att det bara är hårddisken då, och inte något mer elände! Att byta hårddisk själv vågar jag nog inte ge mig på. Det får bli till att lämna in på reparation helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Skivverktyg inte fungerar så testa DiskWarrior. Kan lösa de mest underliga fel!

Du får ju upp skivan i Skivverktyg så allt är inte förlorat! Om du har en extern HD så rekommenderar jag att du partitionerar och installerar MacOS på den och kör från den. Ladda ned något klonprogram (CarbonCopyCloner etc) och gör en exakt kopia av din gamla hd till din nya hd som du skall ha i datorn (om du skall byta och det skall du väl!?). Eller så kopierar du bara över det du behöver ha kvar och installerar om MacOS...

 

Okej men kan verkligen kritiska fel i hårddisken försvinna "bara" man ominstallerar operativsystemet?

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men kan verkligen kritiska fel i hårddisken försvinna "bara" man ominstallerar operativsystemet?

 

MVH R-M

Knappast, men du kan ju testa eftersom din HD fortfarande lever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läskigt, precis detta hände med min dator med den 15 december. (igår)

Den stod och arbetade och inget hände. (Blåskärm med liten tänkar "snurr"symbol)

Jag försökte starta om den när tålamodet tog slut och då blinkar bara en mapp med ett frågetecken vid uppstart.

Tyvärr är jag på resande fot och det dröjer innan jag kommer hem och kan prova min startskiva.

Jag hoppas verkligen inte hårddisken kraschat !"!!? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också prova med att koppla ihop den trasiga datorn med en hel med FireWirekabel och starta upp den trasiga med "T" nedtryckt. Då blir datorn en extern FW-hårddisk och du kan i bästa fall nå innehållet utan att datorn bootar upp. Risken är att viktiga saker kan försvinna med Skivverktyg och Disk Warrior när de försöker laga skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lämnat min dator för lagning nu. Det blir byte av hårddisk ! Hoppas nu bara den blir okej efter det!

 

MVH R-M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom med hur det går för dig! Vilken iMac är det du har förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom med hur det går för dig! Vilken iMac är det du har förresten?

 

Har en imac 20 tum med 2,4 intel core 2 duo med 2gb ram. Har haft datorn på lagning och fått en ny hårddisk installerad. Nu verkar det funka bättre. Hade leopard och fick snowleopard installerat så nu måste jag bara lära mig lite mer om hur det funkar. Det ända som jag märkt lite problem med är att min externa hd med time machine kopplar ifrån sig själv efter ett tag (jag tror i alla fall inte att det är något jag gör). Måste då ta ut och sätta i usb kabeln för att den ska ansluta igen. Har inte valt att återställa allt utan bara vissa saker som jag vill ha kvar! Tänkte passa på och rensa lite när jag ändå fått en ny och ren hd.

 

MVH R-M

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag var du skulle jag se till att få i 4 GB RAM eftersom 2 GB är i minsta laget i dag. Det hjälper till så att inte datorn badbollar och segar i onödan. Vidare ska du inte ha mindre än ca 20 GB ledigt på hårddisken eftersom datorn jobbar bakom kulisserna med en massa olika saker och använder hårddisken som tillfällig lagring. Och Backup naturligt vis.... :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag var du skulle jag se till att få i 4 GB RAM eftersom 2 GB är i minsta laget i dag. Det hjälper till så att inte datorn badbollar och segar i onödan. Vidare ska du inte ha mindre än ca 20 GB ledigt på hårddisken eftersom datorn jobbar bakom kulisserna med en massa olika saker och använder hårddisken som tillfällig lagring. Och Backup naturligt vis.... :behave:

 

 

ja, jag har funderat på att öka ram minnet. Det får bli framöver! Ledigt utrymme är det gott om just nu i alla fall (2 tb)!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...