Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag min windowsskrivare att fungera?


Nina F

Rekommendera Poster

Jag har haft en imac i 14 dagar. Eftersom jag använder vissa windowsprogram så har jag skaffat Parallels och windows 7 (det kanske var dumt eftersom jag är van vid XP). Min laserskrivare en konica minolta 2400W har jag nu lyckats installera i windows, den gick inte att installera i mac. Har lyckats skriva ut en testsida från windows, men varken word eller exceldokument när jag öppnar dem så befinner jag mig i mac och då finns inte min skrivare längre. Har word och excel för mac. Högerklickar jag på ett dokument i windows får jag inte upp alternativet Skriv ut.

Har läst här men hittar bara texter om hur man använder macskrivare i windows, och parallels hjälptexter är på engelska. Vad betyder virtual machine?

Detta känns hopplöst för jag kommer inte att kunna släppa PC´n om jag inte kan fixa utskrifter på macen.

Finns det någon som kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en imac i 14 dagar.

Kul!

 

Eftersom jag använder vissa windowsprogram så har jag skaffat Parallels och windows 7 (det kanske var dumt eftersom jag är van vid XP).

Min laserskrivare en konica minolta 2400W har jag nu lyckats installera i windows, den gick inte att installera i mac.

Kolla nedan, drivrutiner för mac länkade.

 

Har lyckats skriva ut en testsida från windows, men varken word eller exceldokument när jag öppnar dem så befinner jag mig i mac och då finns inte min skrivare längre.

Du har ju installerat skrivaren under din virtuella windows-maskin. Då finns den inte i Mac OS, utan i din virtuella windows-maskin.

 

Har word och excel för mac.

Högerklickar jag på ett dokument i windows får jag inte upp alternativet Skriv ut.

Såklart du inte kan skriva ut word-dokument i windows om du inte ens kan öppna dem.

 

Har läst här men hittar bara texter om hur man använder macskrivare i windows, och parallels hjälptexter är på engelska.

Vad betyder virtual machine?

Virtuell maskin. Det som du gör just nu är att köra en virtuell Windows-maskin.

 

Detta känns hopplöst för jag kommer inte att kunna släppa PC´n om jag inte kan fixa utskrifter på macen.

Finns det någon som kan hjälpa.

 

Här är Mac-drivrutiner för den skrivaren

http://sourceforge.net/projects/m2300w/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, nu har jag testat att skriva ut en sida och allt känns väldigt mycket lättare.

Det var ju på Konica Minoltas sida det stod att skrivaren inte fungerade på macen. Nu kan jag ju flytta mina dokument till macen istället Windows 7 behöver jag ju inte använda mer än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, nu har jag testat att skriva ut en sida och allt känns väldigt mycket lättare.

Det var ju på Konica Minoltas sida det stod att skrivaren inte fungerade på macen. Nu kan jag ju flytta mina dokument till macen istället Windows 7 behöver jag ju inte använda mer än nödvändigt.

Vad bra att det fungerar!

Anledningen till det är att Konica Minolta inte gör egna drivrutiner till mac.

Den du installerade är använder öppen källkod och är till för mac och linux.

Ibland är det lönsamt att kika runt lite på nätet efter andra lösningar på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...