Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extrahera / rippa ljud från Youtube


nyllet83

Rekommendera Poster

Jag har laddat ner ett antal filmklipp i 720p och 1080p från Youtube där de flesta är mp4-format och och några få i flv-format. Nu är det så att jag skulle vilja demux/rippa/extrahera ljudet från dessa mp4-filmer.

Med demux/rippa/extrahera menar jag att få ut originalljudet från filmen utan att det sker någon form av konvertering, omkodning, komprimering eller liknande.

Anledningen till detta är att mp4-filmerna (även många flv) på Youtube redan är komprimerade till aac och för att få bästa ljudkvalité vill jag inte att de skall konverteras eller omkodas igen.

I Windows är detta väldigt enkelt då det finns många gratisprogram som gör detta på några sekunder. Till OS X har jag inte hittat ett enda program som fixar detta. Alla jag hittat konverterar ljudet.

Det känns lite drygt att behöva starta Windows varje gång man vill kunna spara en låt från Youtube.

 

P.s. Samtliga online-alternativ, som jag hittat, där man kan klistra in URL från t.ex. Youtube och sedan spara enbart ljudet konverterar/omkodar ljudet. d.s.

 

Stort tack på förhand om någon kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ingen försämring genom att gå aac > aiff > aac. Aiff tar emot och sparar allt från aac, och förmedlar det vidare till en ny aac. Den ursprungliga aac:n kodas visserligen om, men får ingen kvalitativ förlust. Anledningen till att audio exporteras just som aiff är att den ursprungliga kodningens kvalitet inte ska gå förlorad när man via aiff vill ha ett annat audioformat. Ungefär så, är dock ingen ljudexpert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att man kunde öppna filmklippen i QT 7 Pro, kopiera ljudspåret, klistra in i ett nytt QT-dokument och spara som .mov. Sedan var det bara att ändra filändelsen till mp3 eller vad det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ingen försämring genom att gå aac > aiff > aac. Aiff tar emot och sparar allt från aac, och förmedlar det vidare till en ny aac. Den ursprungliga aac:n kodas visserligen om, men får ingen kvalitativ förlust. Anledningen till att audio exporteras just som aiff är att den ursprungliga kodningens kvalitet inte ska gå förlorad när man via aiff vill ha ett annat audioformat. Ungefär så, är dock ingen ljudexpert.

 

AAC > AIFF > AAC är det samma som AAC > AAC bara att det tar lite längre tid. AAC är ett så kallat "lossy-format" vilket innebär att det är förstörande. Vid varje konvertering med ett lossy-format försämras kvalitén, även så vid AAC > AAC. Om man konverterar, som i ditt exempel, AAC > AIFF > AAC kommer originalfilen AAC och AIFF ha samma ljudkvalité (AIFF är inte lossy, alltså inget förstörande format) medan den AAC som du konverterade från AIFF ha sämre kvalité, oavsett vilken bitrate den kodas till.

För att få bästa möjliga ljudkvalité från Youtube-klipp skall man inte konvertera ljudet utan extrahera det orört från originalfilen. Konvertering från lossy till lossy blir ännu tydligare ju lägre bitrate man använder. De flesta klipp jag har sparat har en bitrate på ca 128, vilket jag tror de flesta 720p och 1080p klipp har på Youtube. 480p ligger ogta en bra bit under 100 i bitrate vilket du tydligt hör när du spelar upp dem Om man nu måste konvertera från lossy till lossy så skall man ha så hög bitrate på filen man konverterar till för att minimera kvalitetsförlusten.

 

Nog om detta. Jag vill som sagt slippa konvertering från lossy till lossy för att få bästa möjliga kvalitet, speciellt när bitraten från start redan är så pass låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Audio Hijack Pro http://www.rogueamoeba.com/ för att "kapa" ljudfiler inifrån alla möjliga program och browsers. Har version 2.7.2 från 2007, så det var vist ett tag sen. Funkar fortfarande kanon. Det var ju tyvärr inte ett gratisprogram, men det kanske är värt att pröva testversionen, eller kolla deras Fission?

 

Det borde ju finnas något litet gratis Macprogram som gör det du efterlyser, skam vore det annars. Har du sökt i t.ex. Macupdate? http://www.macupdate.com/find/mac/lossless

http://www.usingmac.com/2008/11/12/100-free-applications

m.fl. det finns ju rätt många sajter som listar, katalogiserar och recenserar mängder av Macprogram.

 

Nu är inte jag någon ljudkille, men snubblar det in nån sån i din tråd lär du säkert (?) få några tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat runt hela dagen idag utan att hitta något vettigt. Upptäckte att många program marknadsför sig som om att de kan "extract audio" och "extract and convert" men i själva verket handlar det bara om konvertering. Själva extract verkar de ha glömt bort.

Man tycker att de som sysslar med ljudredigering borde ha program som inte konverterar utan att de kan "extract" originalljudet? Ungefär som om en fotoredigerare skulle ha en jpeg-bild och innan han kan använda den för redigering måste kan konvertera den till ännu sämre kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din frustration. Desvärre är jag inte något vidare ljudkunnig. Undrar om du ändå inte låtit dej luras av *termen* konvertering, när du är ute efter extrahering. Kan det isf inte bero på att man i program till Mac inte använder sej direkt av format som inte är "egna"? Man kallar även äkta extrahering för konvertering (och även exportering), verkar det som. Men hanterar aiff är det många program som gör.

 

Det är inte min mening att oavsiktligt späda på din frustration, så jag ska inte tjata mer i min okunnighet, men när jag söker på "extract aiff mac" får jag massor med träffar på program som ska fixa det. Macen ska väl vara ljudexperternas plattform, eller? Lär inte finnas många studios utan Macar i ;)

 

http://www.applemacvideo.com/audiomac/how-to-convert-aiff-mac.html

http://video-to-audio-converter-for-mac.mp4kits.com/video-to-aiff-for-mac/

http://www.moviesmac.com/tutorial/extrat-audio-from-video.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Nog om detta. Jag vill som sagt slippa konvertering från lossy till lossy för att få bästa möjliga kvalitet, speciellt när bitraten från start redan är så pass låg.

Om du lyckas höra någon skillnad ber jag att få gratulera. Donera dina hörselorgan till vetenskapen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lyckas höra någon skillnad ber jag att få gratulera. Donera dina hörselorgan till vetenskapen. ;)

 

Att höra skillnad är inte särskilt svårt om man har en stereo lr hörlurar modell bättre. Jag bör kanske lägga till att jag är hifi-intresserad, därav intresset att få så bra ljud som möjligt. Jag lyssnar mest på musik som inte är komprimerad med en förstörande teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...