Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook air eller pro?


victor013

Rekommendera Poster

Hej nu sitter jag här med min Pc som jag har tröttnat på och är riktigt sugen på vad Mac har att erbjuda !

 

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha Air'en eller Pro !

 

Macbook air är den som faller mig i smaken bäst då den är rent ut sagt vacker ! men har sina nackdelar att den är dyr och har sämre prestanda än pro'en

 

Mina polare säger att jag ska skaffa pro för att den är bättre och billigare , medans jag vill ha airen för att den är groteskt snygg och vill ha något som ingen annan har , men jag är som sagt helt ny när det gäller Mac och, ska ha min att surfa, se filmer, och lyssna på musik med.

 

Vill gärna höra lite för och nackdelar !

 

Skulle gärna vilja ha lite tips innan jag lägger ut 10-14 lök på en dator !

 

Djurgården , Då, Nu , Förevigt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ dig frågan om nu någonsin kommer att vilja använda fysisk media som CD/DVD? Eller de få gångerna kan du använda en extern läsare via USB?

 

Har idag hämtat ut en 11.6" Air 1.6 GHz, 4 GB, 128 GB flashdisk till frun. Den är helt otroligt sexig och är otroligt snabb. Helt fantastisk liten maskin. Kan varmt rekommendera den, åtminstone tills 13" MBP uppdateras med I5 och vassare grafik så är Air en minst lika bra dator.

 

Det du anger kommer den att klara galant, macar från 2006 gör det du behöver utan att svettas....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska välja airen, som jag är mest sugen på blir det 13tummaren med 2gig och 128 gig flash m.m alltså den billigaste varianten av 13 tum, men ska jag då uppgradera till 4gig? är det värt pengarna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska välja airen, som jag är mest sugen på blir det 13tummaren med 2gig och 128 gig flash m.m alltså den billigaste varianten av 13 tum, men ska jag då uppgradera till 4gig? är det värt pengarna ?

 

Helt klart, eftersom du inte kan uppgradera en air i efterhand så är det snudd på kriminellt att inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air är dyr för den är lätt och tunn - den produceras med en avancerad produktionsteknik som kostar mer pengar än MacBook Pro. Den enda Air som lockar mig är med lilla 11" skärmen. Då har den ett berättigande tycker jag, för den är ännu mindre och lättare. Annars väljer jag MacBook Pro. Ja, det har jag ju redan valt... jag gillar min MacBook Pro.

 

Air, oavsett storlek, gör sitt jobb bra. Visst är en MacBook Pro något vassare prestandamässigt, men för det som du avser använda datorn till så duger en Air utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart, eftersom du inte kan uppgradera en air i efterhand så är det snudd på kriminellt att inte göra det.

 

 

Brorsan har studenrabbat på 1000kr vilket man får en 4gb för ;) . Men vad är leveranstiden på apple? läste i någon tråd där folk var galna ! Tänkte beställa nu när lönen trillar in ! vill ju ha den så fort som möjligt (:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air är dyr för den är lätt och tunn - den produceras med en avancerad produktionsteknik som kostar mer pengar än MacBook Pro. Den enda Air som lockar mig är med lilla 11" skärmen. Då har den ett berättigande tycker jag, för den är ännu mindre och lättare. Annars väljer jag MacBook Pro. Ja, det har jag ju redan valt... jag gillar min MacBook Pro.

 

Air, oavsett storlek, gör sitt jobb bra. Visst är en MacBook Pro något vassare prestandamässigt, men för det som du avser använda datorn till så duger en Air utmärkt.

 

Håller med där, personligen så hade jag också valt MBP om det är 13" vi pratar om. Anser att 11.6" Air är enda alternativet, men det är ju en rent personlig åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air 11.6" tycker jag personligen är för liten för att kunna köra Mac OS X ordentligt till fyllo. Skulle själv välja MacBook Pro 13" med bättre processor och prestanda. Visserligen har MacBook Air fler pixlar men skulle välja MacBook Pro ändå. Den är även mycket snyggare än MacBook Air :) Dessutom är MacBook Air "för smal"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni gör mig förrvirad grabbar haha !

 

11.6' är för liten tycker jag ! Och att den är smal gör den så snygg enligt mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en MBP! Välj till en SDD eller köp till en SDD efteråt.

 

 

MBA har dem strippat på många funktioner för att få fram en tunn och "bra" batteritid.

 

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook air är den som faller mig i smaken bäst då den är rent ut sagt vacker ! men har sina nackdelar att den är dyr och har sämre prestanda än pro'en

 

Mina polare säger att jag ska skaffa pro för att den är bättre och billigare , medans jag vill ha airen för att den är groteskt snygg och vill ha något som ingen annan har , men jag är som sagt helt ny när det gäller Mac och, ska ha min att surfa, se filmer, och lyssna på musik med.

 

Vill gärna höra lite för och nackdelar !

 

 

 

 

Om du bara ska surfa, kolla film och lyssna på musik så har jag lite svårt att greppa varför du ens lägger möda på att fundera över specar och prestanda respektive dator har.. Båda datorerna kommer klara av de uppgifterna utan att ens verka ansträngda, så välj den modell du tycker är snyggast och har flest fördelar med hänsyn till vad den ska användas för.. De stora skillnaderna som kan vara avgörande för de användningsområden du nämner, vill jag påstå är storlek, vikt och skärm till Air's fördel, batteritiden och bakbelyst tangentbord till Pro's fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macrumors rekommederar dock att vänta med ett inköp på en MBP då de gissar att det kommer en ny uppdatering snart:

http://buyersguide.m...om/#MacBook_Pro

 

Fast skall man lyssna på sådant kan man ibland vänta för evigt :)

 

Jag valde att köpa en MBA 13" då jag ville ha en extremt portabel Mac som ändå inte var för liten. Med 4GB så klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar gå efter de datorerna som är minst och som jag kan göra det jag vill med. Jag använder t.ex min iPad så pass mycket att MacBooken oftast står.

 

Har haft en MacBook Air 13,3" i en vecka då jag använde den och jag måste säga att jag tyckte att det var grymt skönt. Inte bara för att man kunde ta med sig den i väskan men bara att gå runt med den i huset och liknande var ganska stor skillnad mot 13,3" MBP.

 

Men MBA handlar mycket om bekvämlighet och estetik. Den är vacker, lätt och bekväm att handskas med rent fysiskt. Om du skulle välja MBP så vänta till nästa uppdatering, jag har en känsla i magen som säger att Apple kommer att ta bort CD/DVD läsaren för bättre batteritid och SSD + HDD i maskinen... Men jag drömmer nog för det skulle bli dyrt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

MacBook Air 11.6" tycker jag personligen är för liten för att kunna köra Mac OS X ordentligt till fyllo.

Hur menar du då?

 

Angående datorval till trådskaparen:

Jag sitter med en 11", 128 GB hdd, 4 GB RAM, 1.6 GHz processor och jag är svinigt nöjd.

Datorn jobbar snabbt och ssd-disken är en njutning.

MEN, jag skulle nog inte välja denna dator som enda dator, jag kompletterar med en iMac hemma.

MBA duger till surf, mejl, office-paket, spotify, men det är ingen dator som man kör CS 5 på eller sitter i tunga ritningsprogram typ Revit.

 

Å andra sidan, ska du bara surfa och öppna lite word-dokument så är det lugnt. Jävligt lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...