Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu är den här - MacWorld i iPad


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

75:- Är ni galna? Runt 25:- skulle väl vara rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte gå på samma linje som Sköna Hem?

Där har vi ett perfekt digitalmagasin. Själva appen är gratis och sedan köper man lösnummer till samma pris som papperstidningen. Fair enough kan jag tycka i väntan på en bra lösning för prenumeranter. Sköna Hems digitala utgåva är dessutom riktigt skön att läsa och väldigt finurligt byggd.

 

Men att ta 75:- för själva appen är ju vansinne, ska ni ha 75 spänn varje gång det kommer ett nytt nummer då? Nej tack, jag tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till är väl vad man kan säga

Undrar hur många som kommer att köpa den för det priset

Skön läsning? Själv skulle jag varit mer intresserad av intressant läsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till är väl vad man kan säga

Undrar hur många som kommer att köpa den för det priset

Skön läsning? Själv skulle jag varit mer intresserad av intressant läsning

 

Hörru, viktigpetter - läsningen (själva förfarandet med att läsa tidningen) ska vara skön och innehållet intressant. utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde självklart vara gratis för oss som prenumererar på tidningen !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Varför inte gå på samma linje som Sköna Hem?

Där har vi ett perfekt digitalmagasin. Själva appen är gratis och sedan köper man lösnummer till samma pris som papperstidningen. Fair enough kan jag tycka i väntan på en bra lösning för prenumeranter. Sköna Hems digitala utgåva är dessutom riktigt skön att läsa och väldigt finurligt byggd.

 

Men att ta 75:- för själva appen är ju vansinne, ska ni ha 75 spänn varje gång det kommer ett nytt nummer då? Nej tack, jag tror inte det.

 

Du betalar 75 kronor för första numret, som du kan ta hem gratis när du laddat ner appen. Sedan kommer följande nummer att kosta lika mycket och de kan köpas i samma app. Så i slutändan betalar du några kronor mindre per nummer än om du köper MacWorld i kiosk och om du gillar hur Sköna Hem är uppbyggd så kommer du inte bli besviken på vår tidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Borde självklart vara gratis för oss som prenumererar på tidningen !!!

 

Vi jobbar på prenumeration och paketerbjudnanden för prenumeranter, det är väldigt tråkigt att vi inte hunnit lösa detta men vi valde att släppa det här numret nu ändå istället för att vänta. Det här är ett problem för hela branschen just nu, och tittar du på internationella jättar som Wired men även Sköna Hem som nämndes ovan så finns de bara att köpa som lösnummer till iPad för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår problematiken men då har ni ju möjlighet att vara före dessa "jättar" när det gäller att sköta om sina prenumeranter. Man kanske kan välja mellan papperskopia eller iPadkopia ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta betalt för appen men låt alla nummer av tidningen vara gratis. Seriöst, det är inte värt att ta betalt för, inte ens sju kronor. Alla vettiga nyheter är ju gratis på webben i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta betalt för appen men låt alla nummer av tidningen vara gratis. Seriöst, det är inte värt att ta betalt för, inte ens sju kronor. Alla vettiga nyheter är ju gratis på webben i alla fall.

 

Är kanske inte så vettigt. Allt är inte gratis i livet. Betalar gärna för lösnummer eller prenumeration om innehållet är vettigt och håller journalistisk och redaktionell hög nivå.

 

Men att ta så mycket betalt som pappersvarianten är löjligt. Ni slipper ju tryck- och distributionskostnader. Bara för att "de stora" gör på det viset betyder inte att det är rätt väg att gå. 75:- för pappersvarianten och det innehåll ni har i tidningen gör att bara den inte är värd sitt pris. Vi har skrivit massor av gånger att lite mer intressanta artiklar ute från verkligheten som företag, skolor, media mm samt en bättre mix av avancerat och nybörjarmaterial hade varit önskvärt istället för dagens ofta lättsmälta innehåll och iPhone/Pad-fokus eller ytliga guider om program för grafik eller där ni närmast skriver av en pressrelease eller man lätt kan se att ni bara översatt texter från er amerikanska systertidning.. Att ni skyller på att ni inte har råd med riktig "undersökande" journalistik är kanske en anledning att fundera över om ni ska fortsätta om ni inte kan ge intressant innehåll i tidningen. Den enda ljuspunkten i er produktion är Thomas Ytterberg som håller bra kvalitet och vet vad han pratar om. Men så är han gammal i gemet och en hederlig teknik-skribent som kan sina saker.

 

Att jämföra sig med övriga "facktidningar" som handlar om datorer och som ni delar redaktion med är ingen bedrift, de är alla lika dåliga. Kanske kan det bero på att IDG vill massproducera tidningar efter "löpande band"-principen och innehållet ska vara så tunt som möjligt för att hålla kostnader nere samt att IDG står för all tillgänglig svensk "konkurrens", dvs varför anstränga sig när man är störst och ensam på marknaden?

 

Visserligen har kvaliteten på tidning och innehåll höjts på sistone så det sista studenterbjudandet med fyra nummer för 99:- var värt pengarna. Men jag hade fortfarande aldrig betalat någonstans runt 75:- per nummer. Nä, när ni börjar hålla samma klass som Datormagazin och Svenska Hemdatornytt under eran fram till att Commodore gick i graven kan både pris och innehåll bli intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att i appen Qiozk så kan man köpa olika lösnummer av svenska tidningar, MacWorld är en av dessa och då kostar det 65 kr per lösnummer. Sen vet jag inte om jag är ensam med detta men jag gillar inte ett dugg hur appen är uppbyggd, sättet man läser och liknande. Jag har inte appen men baserat på "Sköna Hem" och videon ni visar upp eran app...

 

Det verkar alldeles för komplicerat och blir en himla massa hoppande fram och tillbaka. Men som sagt är detta endast min åsikt. Jag har även appen Zinio där jag prenumererar på MacWorld USA tidningen för ca 130 kr per år. Älskar den applikationen där man t.ex också kan klicka på länkar utan att tas ut från applikationen och man kan även se videor som finns.

 

75 kr per lösnummer är alldeles för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tidskriftsbranchen/bokbranschen måste ändra på sig precis som andra branscher som digitaliserats och hittat nya distributioner. Men det gäller inte bara priset. Det gäller också i tidskriftsfallet än mer av tekniken. Det kan bli smärtsamt, men kanske också uppfriskande. Jag tror att tidskrifter ganska snart framöver kan inte bara innehålla statisk text och fina bilder, som de gör i den tryckta tidskriften. De kan nog innehålla alla möjliga programvarubitar, kanske 3D-modeller som visar produkter, kanske video som visar tester, osv. Jag tror också att man skulle tjäna på enskilda artiklar till försäljning, snarare än paket, och "editionen", som ju är den traditionella magazinslösningen. Har själv skrivit i ett decennium tidigare för datatidskrifter som frilansare, där man måste hålla sig kort och i vissa avseenden inte utveckla sina idéer vidare p.g.a. att pappret är begränsat och textutrymmet kostar pengar. Det gör det inte på samma sätt med den elektroniska tekniken. Där skulle man mycket väl kunna tänka sig artiklar som är mer av hyperlänkad text, än narrativ berättelse (som ju ofta blir fallet med en kort artikel). Så. Jag skulle gärna se att MacWorld vågade sig något helt nytt, istället för en slags översättning av traditionell magazinsfabrikation i något roligare förpackning, satsade på: en grupp artiklar av längre natur (se t.ex. National Geographics för iPad), lät läsare välja mellan artiklaristället för ett paket kanske man bara vill läsa någon enskild artikel ur. Satsa på en liten videoberättelse. Satsa på intervjuer i kanske bild och ljudspår. Satsa på en liten kurs i fotobehandling (eller ngt annat) med interaktiva enkla lösningar. Man behöver inte ta i så mycket men kanske visa exempelvis färgkombinationer, ljuskombinationer, vad bländare och fokus är etc. Så gärna MacWorld om ni vägar: satsa på något helt nytt! Jo, jag vet att svenska marknaden inte är så stor, men skriv då på engelska om inte edra avtal med IDG förbjuder det ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...