Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27-tum startar om långsamt.


PhotoJoe

Rekommendera Poster

Jag söker efter ett tips på vad man kan göra för att snabba upp omstart och nedstängning.

 

I helgen som var fick jag upp ett problem i Skivverktyg om att nycklarna hade slutat fungera på hårddisken.

Jag valde då att formatera om hårddisken och återskapa den med hjälp av min TM-backup.

Allt detta gick riktigt smidigt och efter ca två timmar var jag "up and running" igen, kanonbra Apple!

Anledningen till varför nycklarna slutade fungera var att de förinstallerade RAM-kretsarna från Apple (Hynix 2x2GB) hade fallerat.

Trasiga RAM-kretsar brukar vara en ledande orsak till varför nycklarna på hårddisken slutar funka.

 

Problemet (mera ett I-landsproblem) som jag har är då att jag upplever att datorn är långsammare på att stänga av och att starta om.

Från avstängd till up and running tar det ca 30 sek, då jag har SSD-disk. Tidigare tyckte jag att det bara tog ca 15 sekunder att starta upp den. I alla fall tog omstarten tidigare bara 15 sekunder. Nu tar det ca 60 sekunder att starta om, från att jag tryckt på "Starta om" tills jag kan logga in på datorn igen. Den sega biten är just innan den startar om, då står den och funderar (ser bara skrivbordsbilden och muspekaren), sen efter omstart så kommer "pinnhjulet" upp under den gråa Apple-loggan och snurrar ett tag innan inloggningsrutan kommer upp.

 

Jag kanske är petig, men ska jag behöva göra en ren ominstallation för att få det flyta på som förut?

Jag har nollställt PRAM och SMC, reparerat rättigheterna, startat om i säkert läge...ja allt man kan tänka sig. Men inget påverkar omstarten. Har även testat att stänga av alla "menyprogram", som t.ex. Air Video, MediaLink etc.

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar-->Startskiva. Markera din hårddisk och stäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar-->Startskiva. Markera din hårddisk och stäng.

 

Det trodde jag inte behövdes göras längre, förstår inte vad det har att göra med nedstängning och omstart, men jag är villig att testa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trodde jag inte behövdes göras längre, förstår inte vad det har att göra med nedstängning och omstart, men jag är villig att testa. :)

Förmodligen letar Macen efter din gamla hårddisk fortfarande (under uppstarten) och väntar ett tag på den ska hinna varva upp. När Macen så småningom ger upp den disken letar den efter vilken bootbar disk som helst och hittar din nyformaterade. (Nej, den är faktiskt INTE densamma som din gamla. Den bara råkar ligga på samma fysiska plats/hårddisk.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen letar Macen efter din gamla hårddisk fortfarande (under uppstarten) och väntar ett tag på den ska hinna varva upp. När Macen så småningom ger upp den disken letar den efter vilken bootbar disk som helst och hittar din nyformaterade. (Nej, den är faktiskt INTE densamma som din gamla. Den bara råkar ligga på samma fysiska plats/hårddisk.)

 

Men det borde ju gå snabbare, då det är en SSD-disk.

Hur kan detta förklara den långsamma nedstängningen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det borde ju gå snabbare, då det är en SSD-disk.

Hur kan detta förklara den långsamma nedstängningen då?

Nej, den söker i (runt) 15 sekunder efter din gamla installation innan den ger upp. Den "vet" naturligtvis inte om din gamla installation ska dyka upp eller inte.

 

Den långsamma nedstängningen? Jag har läst ditt inlägg flera gånger och det handlar hela tiden om en långsam uppstart/omstart. Så du får nog förklara vad du menar.

 

EDIT: Varför inte bara testa mitt tips och se om det hjälper?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den söker i (runt) 15 sekunder efter din gamla installation innan den ger upp. Den "vet" naturligtvis inte om din gamla installation ska dyka upp eller inte.

 

Den långsamma nedstängningen? Jag har läst ditt inlägg flera gånger och det handlar hela tiden om en långsam uppstart/omstart. Så du får nog förklara vad du menar.

 

EDIT: Varför inte bara testa mitt tips och se om det hjälper?  :)

 

Jepp testa det han säger för det är en mycket trolig förklaring. Finns också andra sätt att berätta vilken volym som är blessed (välsignad) till systemet. Du kan söka på HFS och bless på nätet så hittar du säkert hur man kan göra detta.

 

Men det finns en annan grej du kan prova efter detta om detta inte hjälper. Pröva med att radera alla cache filer. Du kan göra det själv med att söka upp alla cache mappar som finns, hem katalogen och övriga system kataloger. Eller så tankar du ner ett verktyg som gör detta för dig.

 

Cache filer kan du radera säkert. Däremot kan man inte alltid radera plist filer säkert. Har själv liknande problem sedan jag gjorde några hårdskive modifieringar. Men det är lite problematiskt med mitt system då jag botar från en RAID 0 volym på 3 skivor. Så jag har inte gjort något åt mitt, startar systemet sällan utan det står på månader i sträck, oftast blir det en omstart endast efter en system uppdatering.

 

Däremot kan andra konstigheter gällade laddtider hända för applicationer, och då kan det vara bra att se över cache filerna samt rättigheterna. Men det brukar lösa sig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat nu och det blev ingen skillnad. Men jag hittade detta på nätet: http://parislemon.com/post/1567598780/a-mac-boot-up-and-shut-down-speed-fix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att Terminalkommandona som fanns via länken fick datorn att nu starta om och stängas av precis som tidigare, dvs nästan direkt. Så nu är jag nöjd! :)

Telly82: Det har ALDRIG handlat om uppstart, ENDAST om nedstängning och omstart. Alltså det som sker INNAN datorn startar upp vid en omstart.

 

Samma lösning finns även här: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2161196&tstart=15

Se inlägg sju! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från avstängd till up and running tar det ca 30 sek, då jag har SSD-disk. Tidigare tyckte jag att det bara tog ca 15 sekunder att starta upp den.

Telly82: Det har ALDRIG handlat om uppstart, ENDAST om nedstängning och omstart. Alltså det som sker INNAN datorn startar upp vid en omstart.

Jaså?  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? ;)

 

Ja, men det var bara en kommentar till det hela som jag inledde med, men det handlade främst om omstart och nedstängning som börjat ta onödigt lång tid. Nu är det löst iaf med Terminalkommandona. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...