Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Osäker funktion på hemknappen


martin991

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med hemknappen och det kan ha med uppdateringen till 4.2 att göra. Det kan dock vara så att felet uppstod ungefär samtidigt så det behöver inte vara kopplat till uppdateringen. Jag hoppas någon känner igen problemet och att det är lätt fixat. Vill ju inte gärna skicka iväg telefonen.

 

Knappen är i bra kondition, dvs att jag känner ett markant "klick" varje gång jag trycker på den och den har tidigare fungerat UA. De senaste veckorna har dock knappen/telefonen betett sig annorlunda än jag förväntat mig. Ofta händer inget alls vid första knapptryckningen men sedan vid andra fungerar det perfekt. Ibland blir resultatet av ett klick samma som ett dubbelklick, dvs till "snabbmenyn". Ibland fungerar det precis som det ska.

 

Är det någon som haft liknande problem med sin telefon? Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Flexkabeln som är till hemknappen har "2 små ben" som gör kontakt mot dockkontakten.

Offtast är det så att ett eller båda ben har dålig kontakt, detta beror i flesta fall på att de har gått sönder, i vissa fall är det smuts som gör att de har dålig kontakt.

Om telefonen är under garanti så ska du definitivt lämna in den. Om du inte har garanti kan du öppna och se efter hur det ser ut, och eventuellt byta ut hem flex kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har faktiskt samma problem! Och vet heller inte om det har med 4.2 att göra men det är riktigt irriterande!!!

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma med min iPhone, har varit sedan start. Ibland när jag trycker andra gången reggar den ett dubbelklick så jag får upp multitaskbaren. Har dock aldrig stört mig avsevärt på det utan lever vidare så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem men min i4. Vet inte om det har med 4.2 att göra. Men det händer inte speciellt ofta. Och kommer säkert inte hända om/när jag tar ner den till en 3 butik. Väntar tills det blir värre. Sen lämnar jag in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iPhone 4 och min hemknapp fungerade perfekt ...... tills jag uppaterade till 4.2

Jag har fått problem med hemknappen och det kan ha med uppdateringen till 4.2 att göra. Det kan dock vara så att felet uppstod ungefär samtidigt så det behöver inte vara kopplat till uppdateringen. Jag hoppas någon känner igen problemet och att det är lätt fixat. Vill ju inte gärna skicka iväg telefonen.

 

Knappen är i bra kondition, dvs att jag känner ett markant "klick" varje gång jag trycker på den och den har tidigare fungerat UA. De senaste veckorna har dock knappen/telefonen betett sig annorlunda än jag förväntat mig. Ofta händer inget alls vid första knapptryckningen men sedan vid andra fungerar det perfekt. Ibland blir resultatet av ett klick samma som ett dubbelklick, dvs till "snabbmenyn". Ibland fungerar det precis som det ska.

 

Är det någon som haft liknande problem med sin telefon? Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om det vore en mjukvarubugg borde väl alla få problemet eller tänker jag fel? Mig händer det nästan varje gång och är sjukt irriterande. Vill verkligen inte skicka iväg telefonen. Har ingen reserv som klarar micro-sim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också märkt det och även min bror, det verkar alltså vara en mjukvarubugg. Det betyder inte att alla får den, det beror kanske på vissa inställningar eller liknande. Jag har iPhone 4 och brorsan har iPod touch 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också märkt det och även min bror, det verkar alltså vara en mjukvarubugg. Det betyder inte att alla får den, det beror kanske på vissa inställningar eller liknande. Jag har iPhone 4 och brorsan har iPod touch 3G.

 

Eftersom långt ifrån alla verkar ha problemet så kanske inte Apple har koll på buggen. Då kanske den inte åtgärdas till nästa uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får hoppas på att Apple fixar det till nästa uppdatering för det finns nämligen en tråd om det på Apple´s egen supportsida! Dom flesta där har fått nya telefoner för det verkar vara hårdvarureleterat!!!

 

Länk:

 

http://discussions.a...83663

 

En länk till:

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=12837190

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får hoppas på att Apple fixar det till nästa uppdatering för det finns nämligen en tråd om det på Apple´s egen supportsida! Dom flesta där har fått nya telefoner för det verkar vara hårdvarureleterat!!!

 

Länk:

 

http://discussions.a...83663

 

En länk till:

 

http://discussions.a...sageID=12837190

 

Nja. Jag har snabbläst ett par sidor i bägge trådarna och där verkar flera löst problemet med att antingen dammsuga eller blåsa med tryckluft i "dockningskontakten". Något som jag tycker låter lite riskabelt. Iallafall att blåsa med tryckluft. Att få in damm under skärmen pga att du själv blåst med tryckluft. Det borde göra att garantin inte gäller.

 

Jag tycker det inte går att utläsa alls om det är hårdvarurelaterat eller ej. En del har fått sina telefoner utbytta(förmodligen pga damm eller liknande) och en del har löst problemet med dammsugare eller tryckluft. Vad som dock verkar vara gemensamt är att de flesta fått problemen efter senaste uppdateringen, vilket talar emot hårdvaruproblem.

 

Knepigt...

 

Jag tycker det verkar konstigt att inte fler användare här på Macworlds forum har problem då det diskuterats flitigt på apples supportforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att hemknappen på min iPhone 4 beter sig lite konstigt ibland. Det brukar bli bättre om jag stänger alla appar och startar om telefonen så jag misstänker att det är mjukvarurelaterat och att hemknappen strular när telefonen i övrigt börjar bli lite seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att ryktet inte stämde att 4.3 skulle komma i slutet av december. Den uppdateringen kanske löser problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skickat in min telefon nu för att det blev bara värre och värre. jag provade att fabriksåterställa två gånger och utan att lägga in min säkerhetskopia men det hjälpte inte. Så nu fick det vara nog, man blir ju helt galen av det!!!

Får de vad dom säger på Telenor.

Jag hör av mig när jag fått veta hur dom ställer sig till detta!

 

Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

Hur länge blir du utan telefon?

 

Vet faktiskt inte det.... men tror att det kan ta två veckor kanske... nu är det ju röd dag på torsdag så denna vecka blir det nog inte mycket gjort. men jag kommer skriva så fort jag vet vad dom gör med mitt ärende.

 

Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt att min iphone 4 är betydligt långsammare än annan ip 4. Provade att starta en app och sen klicka på hemknappen. Då återvände den andra iphonen snabbare hem än min. Samma sak händer om jag vill använda multitasking. Min ip4 multitask kommer upp långsammare ännu en gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upptäckt att min iphone 4 är betydligt långsammare än annan ip 4. Provade att starta en app och sen klicka på hemknappen. Då återvände den andra iphonen snabbare hem än min. Samma sak händer om jag vill använda multitasking. Min ip4 multitask kommer upp långsammare ännu en gång

 

Intressant!

Jag har många polare med 3GS, vilket jag också hade tidigare, och de brukar fråga om jag märker skillnad mellan ip4 och 3GS. Jag säger oftast nej medan andra kollegor som har ip4 säger ja. Jag upplever min också som seg. Ska kolla mot en 3GS imorgon. Återkommer med info.

Detta är lite OT men det vore intressant om det visar sig att flera har problemet med seghet och samtidigt problem med hemknappen.

 

Jag har själv ca 30-40 appar fördelade i mappar på två sidor. Slöar appar ned telefonen? Stänger ni alltid programmen i multitaskmenyn?

 

God fortsättning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just att för flera användare på de internationella forumen har problemet försvunnit när de kopplat in telefonen till datorn eller laddaren. För att sen komma tillbaka när de kopplar ur den.

Jag är på jobbet nu och kan inte testa själv men tänkte att någon här kanske har en laddare till hands. Jag kommer testa senare ikväll när jag kommer hem och skirver då här igen.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just att för flera användare på de internationella forumen har problemet försvunnit när de kopplat in telefonen till datorn eller laddaren. För att sen komma tillbaka när de kopplar ur den.

Jag är på jobbet nu och kan inte testa själv men tänkte att någon här kanske har en laddare till hands. Jag kommer testa senare ikväll när jag kommer hem och skirver då här igen.

 

Mvh Martin

 

Hmm. Testat nu. Det löste inte problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet försvann för mig när jag återställde som ny :P utan säkerhetskopia

 

Bra tips! Jag kommer vänta till nästa uppdatering av iOS men om det inte hjälper så kommer jag göra som du. Måste man ladda ned alla appar man köpt igen då eller hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...