Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk som funkar på både PC & Mac?


decibel

Rekommendera Poster

Hej!

Har en fråga angående externa hårddiskar mellan PC och Mac.

Om jag formaterar min externa hårddisk på min Mac i det såkallade "Mac OS Extended (Journaled)" formatet, kommer min PC då också kunna se och skriva på den?

Så det funkar på de båda olika plattformarna?

 

MVH

Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Windows datorer kan inte läsa och skriva Mac OS Extended format. Det finns vissa tredjepartsdrivrutiner för Macens filsystem men dessa måste installeras separat under Windows vilket är lite struligt om man skall använda disken på många olika datorer.

 

Mac OS X har support för att läsa NTFS volymer men har inte någon officiellt stöd för skrivning. Däremot kan man slå på support för NTFS write i Mac OS X Snow Leopard med lite trixande, även om detta inte stöds som default i operativsystemet:

 

http://hints.macworld.com/article.php?story=20090913140023382

 

Det enda egentliga format som officiellt stöds för läsning och skrivning av både Windows och Mac OS X är FAT32 men här är man begränsad till filstorlekar på 4 GB vilket många tycker är en stor nackdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur funkar det här med "macdrive" då?

Funkar det bra på PC för att läsa på en "mac formaterad hårddisk"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda egentliga format som officiellt stöds för läsning och skrivning av både Windows och Mac OS X är FAT32 men här är man begränsad till filstorlekar på 4 GB vilket många tycker är en stor nackdel.

exFAT finns och klarar filer upp till 64 ZiB, vilket borde anses vara tillräckligt för de flesta användares behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det finns fullt stöd för filsystemet via drivrutinen så är det inte något problem att läsa eller skriva till en partition på hårddisken. Däremot så ska man vara medveten om att man måste installera program som MacDrive på samtliga datorer som skall kunna läsa disken man använder. Något onödigt och kanske till och med omöjligt om man ska släpa runt disken mellan flera olika Windowsdatorer som man inte själv har administrativa rättigheter på.

 

Det man kanske ska vara lite försiktig med är hur man själv är inne och rotar på olika ställen. Det finns vissa skydd i operativsystem som generellt sett försöker förhindra användaren från att flytta filer som man inte borde flytta, ändra, radera, osv. Det bör man tänka på innan man börjar rota runt allt för mycket i andra operativsystems systempartitioner. Sedan brukar krypterade hemkataloger och annat inte vara åtkomliga från andra operativsystem vilket man bör tänka på innan man aktiverar dessa funktioner. Vill man använda kryptering ska man i så fall välja system som stödjs av samtliga operativsystem så som t.ex. TrueCrypt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exFAT finns och klarar filer upp till 64 ZiB, vilket borde anses vara tillräckligt för de flesta användares behov.

 

Jag har inte provat det själv men ryktet säger att exFat partitioner skapade i SL inte är läsbara för Windows 7 datorer. Support för Windows är också till viss del begränsad. Windows 7 stödjer filsystemet fullt ut, Windows Vista från SP1 och Windows XP från SP 2 men kräver separat installation av drivrutiner. Tidigare windows versioner stödjs inte. Man kanske bör tänka på att det fortfarande finns rätt mycket Windows XP datorer där ute... :)

 

Sedan ska det väl påpekas att exFat stödjer partitioner upp till 64 ZiB men maximala filstorleken är det mindre 16 EiB, dock är detta mer en akademisk diskussion då lagringsmedia tillräckligt stora fortfarande saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat det själv men ryktet säger att exFat partitioner skapade i SL inte är läsbara för Windows 7 datorer.

Jag tycker att det fungerar ganska bra här...

 

 

Sedan ska det väl påpekas att exFat stödjer partitioner upp till 64 ZiB men maximala filstorleken är det mindre 16 EiB, dock är detta mer en akademisk diskussion då lagringsmedia tillräckligt stora fortfarande saknas.

Det finns andra grejor som i praktiken begränsar redan innan det. Men jag håller med, det är av akademisk betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...