Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27 laggar till under uppspelning av 1080p .mkv och flash


LukasPalsson

Rekommendera Poster

Hej. min iMac 27 har nu börjat lagga till ibland när jag kollar på youtube eller andra flashfilmer men även när jag spelar upp 1080p filmer, både på min TV som är kopplad till iMacen samt även när jag spelar upp direkt på iMacen. Inget jättelagg men helt plötsligt på invervaller av 5 min så laggar bliden till en halv sekund, vad kan detta bero på? Har inte varit såhär innan utan började för någon månad sedan men då enbart med att flash filmer laggade till men nu även .mkv filmer på 1080p.

Det kan väl inte vara prestandan? har en sent 2009 års modell med core i7 processor och 8gb ram varav 4 gb är kingston.

 

Någon som har varit med om ett liknade problem eller känner till en lösning så hade jag varit evigt tacksam.

 

Mvh Lukas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. min iMac 27 har nu börjat lagga till ibland när jag kollar på youtube eller andra flashfilmer men även när jag spelar upp 1080p filmer, både på min TV som är kopplad till iMacen samt även när jag spelar upp direkt på iMacen. Inget jättelagg men helt plötsligt på invervaller av 5 min så laggar bliden till en halv sekund, vad kan detta bero på? Har inte varit såhär innan utan började för någon månad sedan men då enbart med att flash filmer laggade till men nu även .mkv filmer på 1080p.

Det kan väl inte vara prestandan? har en sent 2009 års modell med core i7 processor och 8gb ram varav 4 gb är kingston.

 

Någon som har varit med om ett liknade problem eller känner till en lösning så hade jag varit evigt tacksam.

 

Mvh Lukas

 

 

 

Edit: Sen har jag även upptäckt att vissa flashspelare ger mig en två vita sträck längs kanten på höger och vänster sida. Vad är detta för konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Var femte minut? Du har inte mailprogrammet igång och den kollar efter e-post var femte minut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var femte minut? Du har inte mailprogrammet igång och den kollar efter e-post var femte minut?

 

Ska Mail påverka en så pass kraftfull dator verkligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska Mail påverka en så pass kraftfull dator verkligen?

Kraftfullheten har inte med saken att göra. Men att e-postprogrammet lägger beslag på internetlinan var femte minut kan ha med saken att göra.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var femte minut? Du har inte mailprogrammet igång och den kollar efter e-post var femte minut?

 

Jo det har jag är det där skon klämmer? Men som PhotoJoe sade Ska detta verkligen påverka en så pass kraftfull dator? Jag menar amn ahr ju sett youtube klipp på personer som startar 10 st 1080p filmer samtidigt utan lagg på denna macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftfullheten har inte med saken att göra. Men att e-postprogrammet lägger beslag på internetlinan var femte minut kan ha med saken att göra. :)

 

 

Jag förstår flash isåfall men fimer som ligger på hårdisken?

 

edit: och kan tillägga att det enbart laggar när det är fullscreen och när valet 1080P väljs under uppspelning både på tex Youtube och på .Mkv

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår flash isåfall men fimer som ligger på hårdisken?

Jag förstod det som att du inte spelade från hårddisken.

 

Men det kan ju hända att du har en trasig sektor på hårddisken (som går att läsa men tar tid). Den sektorn kanske läses av e-postprogrammet var 5:e minut.

 

Kör du INGENTING annat samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok hur skulle man fixa en sådan sektor? Kan ju tillägga att jag har några program igång samtidigt men inget som gör att den blir segare än om de ej var igång. Det konstiga är att det enbart gäller .mkv filmer på hårdisken och flashfilmer på webben som är i just formatet 1080p som har det här problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo det har jag är det där skon klämmer? Men som PhotoJoe sade Ska detta verkligen påverka en så pass kraftfull dator? Jag menar amn ahr ju sett youtube klipp på personer som startar 10 st 1080p filmer samtidigt utan lagg på denna macen.

 

Men de kör knappast varken mkv eller flash för sitt materia. Antagligen kör de en ren h.264 eller annant format som fungerar bra med quicktime. Använder du VLC för uppspelning av h.264 ska du ladda ner senaste varienten för OSX och välja att använda Apples decoder och inte den inbyggda. I senare versioner av VLC kan man välja. Den inbyggda är den som används på linux och andra system. Och är inte skärskilt bra för uppspelning hästlängder efter jämfört med Apples.

 

Själv skyr jag format som inte är standardiserade. Vilket varken mkv eller flash är. MPEG i alla sina varianter är och fungerar bra på Mac. h.264 är del 10 av MPEG4, mp3 är del 3 av MPEG1, AAC är del 3 av MPEG4. Du kanske börjar se mönstret.

 

Men ett problem jag sett med flash är att det sprider en massa filer över hårdskivan, och efter uppdateringar skulle jag inte förvåna mig on dessa blir häftigt fragmenterade. Ett alternativ är att ränsa datorn från Flash och installer om. Jag har samma problem med flash på min XP burk på jobbet. Men jag har nyligen avinstallerat allt flash från hemma datorn och ominstallerat det, pga andra probelm med flash. Och nu rullar flash filmer som tåget hemma i OSX. Nåja rullar som en vagn i utförs backen utan lok det vill säga. Snabbt men fullständigt utan kontrol och slutar var det nu råkar sluta. Men så är flash, inget vett och produkter är vettlös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok hur skulle man fixa en sådan sektor?

Om du har AppleCare så har du fått programmet TechTool. Kör det.

 

Annars kan du köpa programmet löst, eller liknande program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de kör knappast varken mkv eller flash för sitt materia. Antagligen kör de en ren h.264 eller annant format som fungerar bra med quicktime. Använder du VLC för uppspelning av h.264 ska du ladda ner senaste varienten för OSX och välja att använda Apples decoder och inte den inbyggda. I senare versioner av VLC kan man välja. Den inbyggda är den som används på linux och andra system. Och är inte skärskilt bra för uppspelning hästlängder efter jämfört med Apples.

 

Själv skyr jag format som inte är standardiserade. Vilket varken mkv eller flash är. MPEG i alla sina varianter är och fungerar bra på Mac. h.264 är del 10 av MPEG4, mp3 är del 3 av MPEG1, AAC är del 3 av MPEG4. Du kanske börjar se mönstret.

 

Men ett problem jag sett med flash är att det sprider en massa filer över hårdskivan, och efter uppdateringar skulle jag inte förvåna mig on dessa blir häftigt fragmenterade. Ett alternativ är att ränsa datorn från Flash och installer om. Jag har samma problem med flash på min XP burk på jobbet. Men jag har nyligen avinstallerat allt flash från hemma datorn och ominstallerat det, pga andra probelm med flash. Och nu rullar flash filmer som tåget hemma i OSX. Nåja rullar som en vagn i utförs backen utan lok det vill säga. Snabbt men fullständigt utan kontrol och slutar var det nu råkar sluta. Men så är flash, inget vett och produkter är vettlös.

 

Satte om utmatning till Mac Osx Open GL video output och det verkar ha hjälpt, inget lagg än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Finns många förklaringar till varför hämtade av e-post kan få film att hacka till.

 

Du kan ha 4, 8, 12 eller 16 gigabyte internminne. Oavsett vad, kör du ändå så pass minnesslukande/slösande program igång att internminnet är slut kommer växlingen mot hårddisk att sabba uppspelningen. Kombinera detta med en hårddisk som kanske är full, en internetförbindelse som är seg och inte orkar med flera samtidiga förbindelser. Finns många sätt att göra en snabb dator seg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många förklaringar till varför hämtade av e-post kan få film att hacka till.

 

Du kan ha 4, 8, 12 eller 16 gigabyte internminne. Oavsett vad, kör du ändå så pass minnesslukande/slösande program igång att internminnet är slut kommer växlingen mot hårddisk att sabba uppspelningen. Kombinera detta med en hårddisk som kanske är full, en internetförbindelse som är seg och inte orkar med flera samtidiga förbindelser. Finns många sätt att göra en snabb dator seg. :)

 

Ok några tips på att göra en seg dator snabb förutom då att enbart tömma den, köpa bättre internet och uppgradera till 16 Gb?:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sluta installera tjafsprogram. :)

 

Det är väl allt extra onödigt i kombination med för lite internminne och fylld hårddisk som gör en snabb dator seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta installera tjafsprogram. :)

 

Det är väl allt extra onödigt i kombination med för lite internminne och fylld hårddisk som gör en snabb dator seg.

 

Ok :) Ja där har du en poäng;) Men 8GB internminne är väl inte för lite eller? har vi verkligen redan gått förbi ådran när 4GB ansågs lagom och 8GB overkill:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

8 GB kan mycket väl vara för lite. Det beror helt och håller på hur du använder datorn, så du måste stämma av med storleken på "sidor ut" och "växelfil" i Aktivitetskontroll/Systemminne. Värden över noll på dessa samtidigt som "Ledigt minne" är mindre än 100 megabyte är tydligt tecken på du har minnesbrist. Ser du siffrorna för "sidor ut" och "växelfil" öka framför ögonen på dig så har du definitivt just nu brist på internminne.

 

Det hör inte till ovanligheterna att exempelvis torrent-program är så pass uselt skrivna att de plockar åt sig internminne och inte lämnar tillbaka det på rätt sätt. Finns några exempel på detta där inga program annat än OS X och Finder är igång men internminnet är ändå slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok :) Ja där har du en poäng;) Men 8GB internminne är väl inte för lite eller? har vi verkligen redan gått förbi ådran när 4GB ansågs lagom och 8GB overkill:)

 

4G räcker långt. Fortfarande.

 

Jag tror du stött på ett känt problem med Mac OS. Trodde det skulle ordna sig med 10.6.5, men icke.

 

http://discussions.info.apple.com/thread.jspa?threadID=2467019&start=0&tstart=0

 

Håller tummarna för att Apple löser det snarast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det där är inte alls "ett känt problem med Mac OS" utan typiskt för bitfel skapad i minneskretsarna för grafikkortet som i sin tur kan ha en rad olika orsaker. Felet har funnits lika länge som det har funnits datorgrafik. :)

 

TS problem handlar om något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inte alls "ett känt problem med Mac OS" utan typiskt för bitfel skapad i minneskretsarna för grafikkortet som i sin tur kan ha en rad olika orsaker. Felet har funnits lika länge som det har funnits datorgrafik. :)

 

TS problem handlar om något helt annat.

 

Jaså? Vilket fel syftar du på? För många är det känt. Och det är ett problem som, vad jag kommit fram till, ligger i Apples händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det ligger så klart i Apples händer eftersom de tillverkar och säljer datorer där det uppstår fel. Men det du länkar till är inte ett fel i OS X och är heller inte alls det problem som drabbar TS.

 

Vad du länkar till är en diskussion om krånglande grafikkretsar och det finns alltid någon promille, eller procent, där detta väldigt typiska grafikkortsfel uppstår. Ingen datormodell eller tillverkare går säker utan där det skiljer sig är hur tillverkarna, Apple, Ati, Nvidia etc. hanterar problemet i och utanför garantiåtaganden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger så klart i Apples händer eftersom de tillverkar och säljer datorer där det uppstår fel. Men det du länkar till är inte ett fel i OS X och är heller inte alls det problem som drabbar TS.

 

Vad du länkar till är en diskussion om krånglande grafikkretsar och det finns alltid någon promille, eller procent, där detta väldigt typiska grafikkortsfel uppstår. Ingen datormodell eller tillverkare går säker utan där det skiljer sig är hur tillverkarna, Apple, Ati, Nvidia etc. hanterar problemet i och utanför garantiåtaganden.

 

Tror du har fel. Åtminstone i mitt fall och många andra som klagar på ett segt system efter 10.6.4. Är ganska säker på att det är ett fel med Mac OS. Precis som i tråden, och andra trådar, och möjligen TS problem. Kanske något med en drivrutin för grafiken. För de flesta uppträder det som om en seghet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Länken du skickar visar ett fel som har existerat lika länge som det funnits grafikkort och är relaterat till trasig hårdvara eller buggig drivrutin som ritar skräp i bilden. TS fel handlar om att något var femte minut överbelastar datorn vilket får uppspelning av film att hacka till. Två olika saker.

 

Jag säger inte att ditt problem är icke-existerande. Jag säger att det är något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken du skickar visar ett fel som har existerat lika länge som det funnits grafikkort och är relaterat till trasig hårdvara eller buggig drivrutin som ritar skräp i bilden. TS fel handlar om att något var femte minut överbelastar datorn vilket får uppspelning av film att hacka till. Två olika saker.

 

Jag säger inte att ditt problem är icke-existerande. Jag säger att det är något helt annat.

 

Tror du måste läsa fler inlägg och vara mindre kategorisk och självsäker. Du kan ha rätt men jag tror det kan vara besläktat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...