Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Låt inte Apple få sista ordet"


Telly82

Rekommendera Poster

Tekniskt svar: Apple för avtal (där det naturligtvis framgår vad som önskas) med repektive leverantörer vad som levereras till Apples tekniska plattform för tidningar/tidskrifter -- vilken vi ännu inte sett till. Förmodligen kommer denna plattform vara den bäst anpassade mot Apples produkter. Adobe har ju även visat lösningar, såsom Bonniers. En Disneyfiering av innehållsflödet har väl inte varit så förvånande, när det gäller Apple. Men precis som flera redan noterat finns inget som hindrar att det även erbjuds ocensurerad verklighet via t.ex. HTML5, Safari och webb. Flera tidningar har redan börjat den vägen istället för särskilda appar, den generella vägen över HTML5 (så länge produktleverantörerna kan hålla sig någorlunda till standard). Apple avtalar naturligtvis och kollar inte själva igenom materialet. Går någon emot avtalet så gäller naturligtvis andra bullar ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

I USA så har medborgarorganisationer och lobbyister en stor makt och de påverkar företag. I USA är det fullt möjligt att stämma Apple för att de tillhandahåller ett visst innehåll via iTunes. Ja, i USA är det alltså möjligt att stämma Apple för det som App-tillverkarna gör.

 

Detta må låta orimligt enligt svenska mått mätt, men i USA är detta fullt möjligt.

Som en App-tidning skulle skriva en viss saks om uppfattas som kränkande, så är det fullt möjligt att stämma Apple för detta - istället för utgivarna av App-tidningen.

 

Det är inte papperet man stämmer, utan det är distributören av tidningen - i detta fall Apple.

Och i USA är det fullt möjligt att stämma distributören.

 

Medborgarorganisationer och lobbyister kan dessutom verka för att bojkotta Apple och Apples produkter, om Apple tillhandahåller material som de inte gillar.

 

I USA finns ett enormt motstånd mot viss typ av material, exempelvis sexrelaterat.

USA är landet där skjutvapen är mer accepterat än kärlek mellan människor. Apple har inte instiftat detta, men som ett företag med USA som hemmamarknad kan de anses skyldiga sina aktieägare att anpassa sig till sin hemmamarknad.

 

 

Hårt... men förmodligen sant. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniskt svar: Apple för avtal (där det naturligtvis framgår vad som önskas) med repektive leverantörer vad som levereras till Apples tekniska plattform för tidningar/tidskrifter -- vilken vi ännu inte sett till. Förmodligen kommer denna plattform vara den bäst anpassade mot Apples produkter. Adobe har ju även visat lösningar, såsom Bonniers. En Disneyfiering av innehållsflödet har väl inte varit så förvånande, när det gäller Apple. Men precis som flera redan noterat finns inget som hindrar att det även erbjuds ocensurerad verklighet via t.ex. HTML5, Safari och webb. Flera tidningar har redan börjat den vägen istället för särskilda appar, den generella vägen över HTML5 (så länge produktleverantörerna kan hålla sig någorlunda till standard). Apple avtalar naturligtvis och kollar inte själva igenom materialet. Går någon emot avtalet så gäller naturligtvis andra bullar ...

 

Tack för svaret, blev inte riktigt klar över det hela dock.

Men vad jag förstår av vad du skriver (och även denna tråd på 99) så kan inte tredjepartsutvecklare distribuera sina program fritt utan allt måste passera Apples granskare för att andra skall kunna installera det på sin iPhone/iPad.

 

Men hur är det med innehåll som ständigt uppdateras (t.ex. tidningar och andra massmedier) distribueras detta också via Apple och dess granskare eller är det mer så att t.ex. DN skall distribuera sitt innhåll till iPad men att Apple då och då kommer göra stickprov och ta dem i örat om de inte sköter sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, när man svarar ibland förutsätter man för mycket. Så här kommer ett försök som förhoppningsvis ter sig lite tydligare. Så här: Apple har en App Store där man distribuerar en mängd olika tredjepartappar. Jag är själv utvecklare och det är verkligen kul att göra detta. Det är egentligen första gången någon har funnit på ett enkelt sätt att distribuera program direkt till slutanvändarna. Nå, detta App Store eller iTunes Connect som det heter från den sidan jag befinner mig, utvecklaren, så sänder man upp sin signerade (kodade, krypterade) app till Apple. De gör en mängd olika kontroller på appen, bland annant en hel del tekniska. Men de utför också en snabbare koll "manuellt" att se att själva programmet och eventuella innehållet följer Apples regler. Bland dessa regler finns att utvecklaren själv skall bedöma en lämplig åldersgräns. Så det finns alltså en gränskontroll som är precis som du misstänkte en mänsklig granskning. Nu är det så att Apple skall ju samarbeta med tidningar och tidskrifter över hela världen. Så de har gjort förmodligen en hel del intressant programmeringsarbete för detta. Det som nu Apple vill är att utgivarna av tidskrifterna etc. håller sig till Apples ramar. Om de håller sig till ramarna genom avtal så får de vara med och leka i den nya sandlådan, den nya appen eller vad det nu blir. Det är alltså detta som denna tråd har tagit upp: Apples begränsingar för att låta tidskrifterna vara med. Men. Det är redan nu så att det finns tidskrifter och tidningar som inte är distribuerade genom Apples försorg i den nya appen (som ingen här har sett) utan genom t.ex. Adobes plattform för publicering. Så det finns redan nu tidningar i egna appar som inte följer Apples policy som disktueras för den nya distributionen ("nya appen" som jag här kallar den, men som lika gärna kan vara en helt ny och omfattande publiceringsplattform). Vad några spekulerar i här i forumet nu är att Apple kanske gör detta med hänsyn till att de på sätt och vis står ansvariga för innehållet, om det sker genom deras nya app. Om Apple är ansvariga så måste de också kunna kontrollera vad de ansvarar för, genom regler som är en sorts censur. Ytterligare en spekulation som inte nämnts är att Apple kunde i princip ta bort ala dagens fria appar (som då inte förljer policyn) och endast tillåta sin egen plattform. Detta tror jag inte sker. Men man vet inte. Vi har ju en del kanske parallella händelser. I viss mån finns konkurrens till iTunes, men inte alls så omfattande kopplat till systemet. Till exempel tilåts Spotify, Pandora med mera. Vi kan ta FaceTime, Skype, Google Voice eller vad det nu finns av video/IP-telefoni som tillåts. Eller iBooks och Amazons Kindle-app som konkurrerar. Så det finns möjlighet att låta fler "appar" finnas samtidigt. Det tror jag också kommer att ske med Apples nya app. De kommer att låta tidningar existera parallellt om de vill det. Men de tillåter inte att vad som helst pulibceras genom den nya appen. Så Apple kommer inte att granska DN såvida DN inte väljer att köra genom Apples nya app. DN kan välja att köra en egen app, men på sätt och vis blir den då minuskel i bruset av appar som kommer .. idag ca 300.000 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

"Det handlar om vem som ska bestämma vad som ska publiceras. I Sverige är det, enligt grundlagen, ansvarige utgivaren. På Ipad är det Apple."

 

"Avtalen stipulerar att tidningen måste skicka en innehålls beskrivning som ska godkännas och Apple har rätt att därefter granska det faktiska innehållet. Apple kan också enligt kontrakten ta tillbaka sitt godkännande och tidningen måste lova att sluta publicera sådant innehåll som Apple inte längre godkänner."

 

"Apple ogillar också ... dem som driver med offentliga personer. Man vill heller inte vidareförmedla religionskritik."

 

"Företag som anser sig berättigade att utöva censur, som Apple ..."

 

http://www.aftonblad...ticle8270822.ab

 

Bedrövligt var ordet! Och eftersom jag alltid röstar med plånboken blir det ingen iPad innan Apple upphört med dessa dumheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Svensk grundlag gäller inte i USA, faktisk så gäller den bara i Sverige

2) Även KF (COOP för de unga) har valt att ta bort vissa tidningar från sina butiker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

1) Svensk grundlag gäller inte i USA, faktisk så gäller den bara i Sverige

2) Även KF (COOP för de unga) har valt att ta bort vissa tidningar från sina butiker

 

1) Amerikansk lag gäller heller inte i Sverige (som tur är ska man kanske tillägga...). Alltså kan inte Apple anpassa sin verksamhet i Sverige till amerikansk lag och rättspraxis

2) Det är skillnad på att inte sälja tidningar vars innehåll man inte gillar och på att censurera innehåll, dvs styra journalistiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2) Det är skillnad på att inte sälja tidningar vars innehåll man inte gillar och på att censurera innehåll, dvs styra journalistiken.

Men är det egentligen inte samma sak? Om Månadens Porr skulle ändra journalistisk(häpp!) inrikting så skulle ju COOP inte ha något problem att sälja tidningen? Alltså har de de facto censurerat journalistiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Men är det egentligen inte samma sak? Om Månadens Porr skulle ändra journalistisk(häpp!) inrikting så skulle ju COOP inte ha något problem att sälja tidningen? Alltså har de de facto censurerat journalistiken?

 

Nej, det är inte samma sak enligt mig. Om Coop i ett avtal krävde av alla tidningar att de inte fick skriva något taskigt om socialdemokratin eller något negativt om Israel, för att få säljas i Coops butiker så vore det samma sak. Coop försöker inte påverka innehållet i Månadens Porr. Med din logik kanske tom du som konsument censurerar Månadens Porr eftersom du kanske köper den om de byter inriktning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis borde tidningar kunna göra som Flipbook, dvs att kort annonsera och beskriva något för att sedan kunna öppna en webbsida med respektive innehåll. Avtalet kan väl knappst inkludera länkar? (Jo vi hade ju en sådan debatt för en del år sedan i Sverige där jag glömt hur det slutade och där det åtminstone figurerade en antydan av åtalsmöjlighet bara för att personen hade länkat till en "förbjuden" sida.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Troligtvis borde tidningar kunna göra som Flipbook, dvs att kort annonsera och beskriva något för att sedan kunna öppna en webbsida med respektive innehåll. Avtalet kan väl knappst inkludera länkar? (Jo vi hade ju en sådan debatt för en del år sedan i Sverige där jag glömt hur det slutade och där det åtminstone figurerade en antydan av åtalsmöjlighet bara för att personen hade länkat till en "förbjuden" sida.)

 

Jo, det var ju tom några killar som dömdes till långa fängelsestraff och mångmiljonskadestånd bara för att de länkat till "förbjudna sidor". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple stöder två distrubutionsplattformar i iOS. App Store är en, som är en butik där Apple har strikt kontroll. Webben är den andra, där Apple inte har någon kontroll alls. Med det menas inte bara vanliga hemsidor, utan det finns även vissa tillägg till HTML- och CSS-standarderna som ger möjlighet att utveckla (vad som liknar) vanliga appar med webbteknik. När iPhone först lanserades var detta det enda sättet att göra program till iPhone, minns ni? App Store tillkom senare.

 

VIsst är webbappar inte ett alternativ till "riktiga" appar när det gäller krävande spel etc., men för tidningar och liknande tycker jag att det fungerar bra. I praktiken är skillnaden att det inte går att hitta appen direkt i App Store, inget mer. Det blir lite mer reklamarbete för tidningen i fråga.

 

Så min åsikt är att Apple visst kan kontrollera sin egen butik som de vill.

 

(Apple har för övrigt en "butik" även för webbappar, även den under strikt kontroll: http://www.apple.com/webapps/)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte samma sak enligt mig. Om Coop i ett avtal krävde av alla tidningar att de inte fick skriva något taskigt om socialdemokratin eller något negativt om Israel, för att få säljas i Coops butiker så vore det samma sak. Coop försöker inte påverka innehållet i Månadens Porr. Med din logik kanske tom du som konsument censurerar Månadens Porr eftersom du kanske köper den om de byter inriktning?

Vad det handlar om är ju att vilken butik som helst är i sin fulla rätt att välja vilka produkter som man vill sälja. Om man gör det via ett avtal eller helt enkelt genom att strunta i att lagerföra produkten är ju bara en teknalitet i sammanhanget. Som jag ser det så censurerar inte Apple journalistiken, de säger bara att för att säljas i vår butik så måste den uppfylla vissa krav.

 

Jag tycker nu inte att Apple beter sig på rätt sätt, men det är å andra sidan ingen mänsklig rättighet att sälja sina varor på ICA, Konsum eller i App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag tycker nu inte att Apple beter sig på rätt sätt, men det är å andra sidan ingen mänsklig rättighet att sälja sina varor på ICA, Konsum eller i App Store.

 

Okej, vi är nog överens på sätt och vis. Och självklart finns ingen naturlag som säger att tex DN ska få sälja sin app genom AppStore. Apple får göra som de vill och jag visar vad jag tycker om det - med plånboken. Något annat har jag inte heller sagt - jag har inte föreslagit nån lag som ska hindra Apple att skriva avtalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som nu Apple vill är att utgivarna av tidskrifterna etc. håller sig till Apples ramar. Om de håller sig till ramarna genom avtal så får de vara med och leka i den nya sandlådan, den nya appen eller vad det nu blir. [...] Men. [...] det finns redan nu tidningar i egna appar som inte följer Apples policy som disktueras för den nya distributionen

 

OK, se om jag fattar nu:

1. Det finns en mytomspunnen publicerings-app avsedd för tidningar som Apple utvecklar men inte är klar med. Vill man publicera sig via den så är det Apples regler som gäller för innehåll.

2. Valfritt innehåll kan distribueras ut till iPad via andra publiceringssystem (Adobes?) utan att Apple lägger sig i själva innehållet. Är det en Adobe-app på iPad som då läser innehållet eller hur går det till?

 

Är det så det ligger till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det handlar om är ju att vilken butik som helst är i sin fulla rätt att välja vilka produkter som man vill sälja. Om man gör det via ett avtal eller helt enkelt genom att strunta i att lagerföra produkten är ju bara en teknalitet i sammanhanget. Som jag ser det så censurerar inte Apple journalistiken, de säger bara att för att säljas i vår butik så måste den uppfylla vissa krav.

 

Jag tycker nu inte att Apple beter sig på rätt sätt, men det är å andra sidan ingen mänsklig rättighet att sälja sina varor på ICA, Konsum eller i App Store.

Jag tycker att du kan vara väldigt klarsynt ibland. :ThumbsUp:

Har inget speciellt att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den gamle journalist jag är reser sig nackhåren av alla censurförlåtande inlägg i den här tråden. Riktigt otäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den gamle journalist jag är reser sig nackhåren av alla censurförlåtande inlägg i den här tråden. Riktigt otäckt.

Vad tycker du då om butiker och andra företag som aktivt väljer bort produkter som producerats av barnarbete?

Vad är skillnaden om du vill hävda att det finns någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den gamle journalist jag är reser sig nackhåren av alla censurförlåtande inlägg i den här tråden. Riktigt otäckt.

 

Ja, nu när situationen klarnat måste jag hålla med. Detta är självklart en censurliknande situation. Men egentligen är det inte Apple som är problemet - även om jag inte begriper varför de väljer att gå denna väg. Korkade fega amerikanska mediedistributörer finns det ju hur många som helst. Det är ju tidningarna som är dumma i huvudet. Varför går de med på detta? Det borde väl vara bättre att utveckla webben oavsett om den distribueras till mobiltelefonen Apmos eller läsplattan iPad? Hela deras trovärdighet står på spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, se om jag fattar nu: 1. Det finns en mytomspunnen publicerings-app avsedd för tidningar som Apple utvecklar men inte är klar med. Vill man publicera sig via den så är det Apples regler som gäller för innehåll. 2. Valfritt innehåll kan distribueras ut till iPad via andra publiceringssystem (Adobes?) utan att Apple lägger sig i själva innehållet. Är det en Adobe-app på iPad som då läser innehållet eller hur går det till? Är det så det ligger till?
Jo, sedan i september finns det diskussion om att Apple har en prenumerationsservice på gång, kanske den liknande iTunes eller rent av grnom iTunes distribution för tidningar. Denna diskuteras dock ej i Aftonbladets artikel. Där diskuteras endast påpekanden från Apple till vissa tidningar t.ex. Bildzeitung där man fick censurera bilder efter Apples önskemål. Dessa "regler" har distribuerats till (vissa) tidningar, och kanske finns de med en NDA (att inte kunna avslöja innehållet) till. Det är därför svårt att ta ställning till förutom de undantag som refereras i artikeln. Vad jag trodde detta forum också diskuterade var den ev. framtida prenumerationsmodellen (men jag inser ju nu att det inte var så). I denna som jag ser det kommer Apple hantera innehållet tämligen strikt, eftersom distributionen / betalningen kommer ske genom deras försorg. Det som journalistförbundet diksuterade var således inte specifikt denna okända modell utan de redan som det kan uppfattas utifrån ganska godtyckliga reglerna om innehåll. Jag har också svårt att se den väldigt stora skillnaden mellan Apples censur av mer "naketappar" (som fanns för ett tag sedan) och deras inblandning i tidningarnas publikationer såsom det refereras i Aftonbladet. Den inställningen kallar jag Disneyfiering, ett rosenrött betraktande av världen. (Naturligtvis med hänvisning till att Steve Jobs sitter med i styrelsen.) Jag tror dels inte journalistförbundets diskussion tagit del av händelserna kring "naketappar" som var för ett tag sedan, eftersom de nog då skulle se att Apple mycket väl har redan synpunkter på detta. Vad gäller detta med publiceringsystem så trodde jag också felaktigt att diskussionen här mer var fokuserad på kommande prenumerationsmodell (där betalningsmodellen förmodligen är den viktiga, kankse inte hur det syns, ev. både och). Diskussionen här är endast med tanke på Aftonbladet artikel. Men Apple censurerar exempelvis inte Wikileaks som finns att applicera under Flipbook. Därför är debatten här något utanför vad so. Kan observeras av Apple handlingar. Det var därför jag (felaktigt) också antog att det diskuterades prenumerationsmodellen (som nog kommer att ha en verklig censur kopplad till sig). Vidare, så kan nog inte Apple stoppa naketpubliceringar innan de kommer ut. Dessa appar tar ju innehållet förbi Apples kontroll. Apple kan konstatera faktum och hävda avtalsbrott. Med naketapparna kunde de bara ta bort de infrån AppStore ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med religiösa ställningstaganden och Apple har jag svårt att gå tillbaka i mitt minne för att se vilken typ av prejudikat de skulle kunna applicera där. Men jag tycker nog att det finns ett klart bekymmer kring Apple som avgränsande viss typ av publicering, åtminstone ur en (kanske idag föråldrad) demokratisk synvinkel. Vi har ju hört hur många är upprörda över hur Google censurerade i vissa fall och inte censurerade i andra fall innehållet på webben för Folkrepubliken Kina. Det finns mängder av intressanta aspekter på hur teknikutvecklingen och företagen och staterna kan kontrollera våra världsbilder. Det har ju senast lyfts fram viss amerikansk debatt som vill stänga ned Wikileaks, total teknisk blockering. Vi har manuella gränskontroller (som idag kanske är mer automatiserade) för vad som visas i webben för kineserna. (De har ju tagit fram precis världens officiellaste snabbaste dator nyligen.) Det har diskuterats att amerikanerna vill ha mer teknisk kontorll på internet, och därför har en del andra reagerat, men ännu har inte så mycket av parallella nätverk i samma storleksklass satts igång. Men jag tror vi mycket väl kommer få ökande censur på nätet, oavsett Apples ageranden. Det hänger samman som jag ser det mycket av rädsla för det ena och för det andra, religion, sexualitet, droger, osv. pick your choice. Sedan är väl historiskt sett frånvaro av censur mer ett undantag än norm ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du då om butiker och andra företag som aktivt väljer bort produkter som producerats av barnarbete?

Vad är skillnaden om du vill hävda att det finns någon?

Det där har ingen relevans vad gäller tryckfrihet. I sanning dumma frågor, även om jag som journalist alltid har hävdat att det inte finns några sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu när situationen klarnat måste jag hålla med. Detta är självklart en censurliknande situation. Men egentligen är det inte Apple som är problemet - även om jag inte begriper varför de väljer att gå denna väg. Korkade fega amerikanska mediedistributörer finns det ju hur många som helst. Det är ju tidningarna som är dumma i huvudet. Varför går de med på detta? Det borde väl vara bättre att utveckla webben oavsett om den distribueras till mobiltelefonen Apmos eller läsplattan iPad? Hela deras trovärdighet står på spel.

Tyvärr är det så att mediernas skiftande fokus från granskande och provokativ journalistik till en primär önskan att tjäna pengar ökar deras sårbarhet för yttre krav. Uttrycket ”publish and be damned” har alltid varit ett mantra för journalister, inklusive mig själv, men de ansvariga utgivarna har under de senaste decennierna tyvärr sett till att det sällan är en princip som efterlevs. Små tidningar är till och med rädda att fällas av PO/PON eftersom de då tvingas betala en straffavgift på ungefär 30 000 kronor (minns inte exakt siffra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en fiffig, och av Apple godkänd app:

http://itunes.apple....d374147489?mt=8

Garanterat inga tuttar eller annat snusk. biggrin.gif

 

Kommentar från nöjd kund:

Very instructive !!

by Cesar Chirinos Can't wait to Download it on my Kid's IPod.!! Now he can help me out as I Drive.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt skit i apparna och kolla på ordinare sida istället..

 

:totaltgalen::utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...