Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Låt inte Apple få sista ordet"


Telly82

Rekommendera Poster

"Det handlar om vem som ska bestämma vad som ska publiceras. I Sverige är det, enligt grundlagen, ansvarige utgivaren. På Ipad är det Apple."

 

"Avtalen stipulerar att tidningen måste skicka en innehålls beskrivning som ska godkännas och Apple har rätt att därefter granska det faktiska innehållet. Apple kan också enligt kontrakten ta tillbaka sitt godkännande och tidningen måste lova att sluta publicera sådant innehåll som Apple inte längre godkänner."

 

"Apple ogillar också ... dem som driver med offentliga personer. Man vill heller inte vidareförmedla religionskritik."

 

"Företag som anser sig berättigade att utöva censur, som Apple ..."

 

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article8270822.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Försvinner typ inte hela idén med tidningar på iPad om dom sätter sådan gräns? Vad ska det annars skrivas om? Uttrars livsstil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvinner typ inte hela idén med tidningar på iPad om dom sätter sådan gräns?

Jo, just det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det handlar om vem som ska bestämma vad som ska publiceras. I Sverige är det, enligt grundlagen, ansvarige utgivaren. På Ipad är det Apple."

 

"Avtalen stipulerar att tidningen måste skicka en innehålls beskrivning som ska godkännas och Apple har rätt att därefter granska det faktiska innehållet. Apple kan också enligt kontrakten ta tillbaka sitt godkännande och tidningen måste lova att sluta publicera sådant innehåll som Apple inte längre godkänner."

 

"Apple ogillar också ... dem som driver med offentliga personer. Man vill heller inte vidareförmedla religionskritik."

 

"Företag som anser sig berättigade att utöva censur, som Apple ..."

 

http://www.aftonblad...ticle8270822.ab

Trist och fullständigt onödigt av Apple.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist och fullständigt onödigt av Apple.

 

 

 

 

 

Om du lovar att betala allt de eventuellt blir skyldiga att betala p.g.a. stämningar om de tillåter vad som helst så skulle de säkert kunna göra det. Det handlar om att skydda sig själva och sin business, och med tanke på hur populärt det är att stämma allt och alla för allting hela tiden så förstår jag Apple mer än väl i det här. Vill du läsa det "ocensurerade" innehållet med massa smaskiga personangrepp, religiös pajkastning och annat "livsviktigt", så kan du ju alltid gå ut och läsa internetupplagan av valfri tidning på precis samma iPad. Dessutom ligger väl knappast aftonbladet, med sin politiskt korrekta hållning i någon direkt riskzon att få sitt innehåll nekat p.g.a. provocerande innehåll? ...Med sin älskade "Vi gillar olika-kampanj", där man uppmuntrar till mobbning på politisk toppnivå, är de nog dessutom de absolut sista som ska beklaga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lovar att betala allt de eventuellt blir skyldiga att betala p.g.a. stämningar om de tillåter vad som helst så skulle de säkert kunna göra det. Det handlar om att skydda sig själva och sin business, och med tanke på hur populärt det är att stämma allt och alla för allting hela tiden så förstår jag Apple mer än väl i det här. Vill du läsa det "ocensurerade" innehållet med massa smaskiga personangrepp, religiös pajkastning och annat "livsviktigt", så kan du ju alltid gå ut och läsa internetupplagan av valfri tidning på precis samma iPad. Dessutom ligger väl knappast aftonbladet, med sin politiskt korrekta hållning i någon direkt riskzon att få sitt innehåll nekat p.g.a. provocerande innehåll? ...Med sin älskade "Vi gillar olika-kampanj", där man uppmuntrar till mobbning på politisk toppnivå, är de nog dessutom de absolut sista som ska beklaga sig.

Du verkar ha missförstått det mesta. Journalistiskt materiel borde Apple helt enkelt inte ens försöka röra.

Du kan inte stämma papperet för vad som är skrivet på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcel_Proust

www.dn.se/kultur-noje/nyheter/apple-kritiseras-for-ipad-censur-1.1218421

 

Där finns allt; hela skalan från mer eller mindre paranoida brösttoner till sekteristiskt försvar. Seriöst, det är rätt intressant läsning: börja med det äldsta inlägget för att få något som liknar struktur på pajkastningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.dn.se/kultur-noje/nyheter/apple-kritiseras-for-ipad-censur-1.1218421

Tips: Klistra in HELA länken nästa gång, inklusive http. Då blir länken klickbar. så här:

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/apple-kritiseras-for-ipad-censur-1.1218421

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var det dummaste jag hört sen jag konfirmerade mig.Visst att dom vill skydda sig själva men då kanske det är dumt att starta en sådanhär verksamhet när dom ändå ska "cencurera" större delen av allt material.För vad lever tidningar på? Tja ... mycket skvaller och förvriden verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkar Apple en tv så kommer vi inte heller få titta på vad vi vill . . .. Enligt Apple`s tankesätt. . . .

 

 

 

Detta ÄR sjuk Apple men när är inte förvånad när det gäller Apple! Konstigt att dem inte har denna censur på datorerna, Apple TV och iPhone. Man kan ju komma in på vilken udda sida som helst på internet!

 

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är av sådana här anledningar jag inte fullständigt låser mig vid Apple. Alltså ingen Iphone eller Ipad hos mig. Det är äckligt att se hur DN, SvD, Expressen m fl. gör sig Ipadexklusiva, helt okritiskt dessutom. Med andra ord kanske deras alster passar bra för censuerande Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är av sådana här anledningar jag inte fullständigt låser mig vid Apple. Alltså ingen Iphone eller Ipad hos mig. Det är äckligt att se hur DN, SvD, Expressen m fl. gör sig Ipadexklusiva, helt okritiskt dessutom. Med andra ord kanske deras alster passar bra för censuerande Apple.

 

 

 

Tur att man kan koppla upp sig på nätet och kolla på:

 

www.dn.se

www.expressen.se

www.svd.se

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat.....att folk orkar skapa sådana här trådar och att tidningarna orkar att skriva skit.

 

Ok....Apple säger att t ex porr inte är ok i sina APPAR. SO WHAT?????

De skiter fullständigt i om folk SURFA efter porr....vad är problemet????????

 

Apple har all rätt att förbjuda vad dom vill i AppStore. Passar det inte så köp en annan platta då.

 

Har ni t ex tänkt på när Aftonbladet eller Expressen visar sina "TROSCHOCK" eller "BRÖSTVÅRTA"-bilder så är bilderna censurerade med en stjärna eller annat över det "känsliga" området?

 

Tycker inte att tidningarna ska kasta sten i glashus. De är inte ett dugg bättre själva.

Krig, våld och lemlästning går alldeles utmärkt att visa....en troskant eller tutte är superhemskt.

 

Så för att förtydliga....

Det finns ingen som helst censur på en iPad/iPhone/iPod Touch/ när man surfar i Safari eller någon annan webläsare.

Apple kan om de vill neka en applikation i deras AppStore men det är en helt annan sak.

 

Tänk er själva.

Ni skapar en produkt som NI vill att den ska vara. Ni gör den tillgänglig för allmänheten, OM de vill ha den.

Sen får ni skit för att ni själva inte vill ha vissa saker på den. Vad hade ni själva tyckt om de som gnällde då?

 

Ni BEHÖVER INTEköpa en iPad....det är HELT frivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att förtydliga....

Det finns ingen som helst censur på en iPad/iPhone/iPod Touch/ när man surfar i Safari eller någon annan webläsare.

Apple kan om de vill neka en applikation i deras AppStore men det är en helt annan sak.

 

 

Känns lite löjligt.

 

Man kan surfa på tex iPad med safari och gå in på tex www.expressen.se och läsa ALLA "nyheter" oavsett om det handlar om islam, israel, nakenchock, wikileaks och så vidare. Men om Expressen vill ha en app i Applestore så kan dem inte publicera samma nyheter från nätbilagan i appen.

 

"Vi tycker att vi har en moralisk skyldighet att hålla porren borta från Iphone. De som vill ha porr får köpa en annan telefon, förklarar Apples chef Steve Jobs enligt The Guardian."

 

Vill jag se porr på iPhone/iPad/Mac så är det bara att jag använder safari!

 

 

Känns lite verkningslöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk verkar inte tänka längre än vad näsan räcker.

En del tror att det är för att jävlas med mänskligheten som Apple inte vill ha in porr i AppStore.

Men grejen är den att Apple tillät den typen av applikationer innan och vad hände? Jo hela AppStore blev översvämmad av skitapplikationer där man skulle betygsätta fjortisar, skaka på tuttar osv, etc. Det gick fan inte att hitta vettiga applikationer bland topp 100 på grund av detta.

Seriösa programtillverkare som lagt ner åtskilliga timmar på sin Applikation syntes inte för alla applikationer med bilder på tjejer som inte tagit två minuter att tillverka.

Om Apple tillåter den typen av applikationer igen kommer AppStore på nytt att översvämmas av skit och AppStore kommer att bli sämre och sämre att använda till att till slut vara så jobbig att hitta seriösa saker i så att folk väljer andra alternativ än Apple.

 

Hade varit kul om människor hade stannat upp och tänkt innan de skriker censur och annat och istället fråga sig varför.

Man borde inte behöva tänka många sekunder innan man fattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det handlar om vem som ska bestämma vad som ska publiceras. I Sverige är det, enligt grundlagen, ansvarige utgivaren. På Ipad är det Apple."

 

"Avtalen stipulerar att tidningen måste skicka en innehålls beskrivning som ska godkännas och Apple har rätt att därefter granska det faktiska innehållet. Apple kan också enligt kontrakten ta tillbaka sitt godkännande och tidningen måste lova att sluta publicera sådant innehåll som Apple inte längre godkänner."

 

"Apple ogillar också ... dem som driver med offentliga personer. Man vill heller inte vidareförmedla religionskritik."

 

"Företag som anser sig berättigade att utöva censur, som Apple ..."

 

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article8270822.ab

 

 

Äh, visst inte alltid så kul när Apple cencurerar. Men vad det gäller regleringen av hur man driver med offentliga personer och såkallad religions kritik är det ju bara bra om det finns ett filter på.

 

Allt för mycket skit publiceras redan på bekostnad av "fri press". Så ja "literatur" som tas fram i ett enda syfte för att smutskasta någon, sakligt eller osakligt. Betackar jag mig från. Och just dessa två categorier som nämns är fullt av detta. Borde finnas något som heter publicering under ansvar också, där publicisten kan bli fälld.

 

Idag kommer oskaklig publiceringar allt för lindrigt undan. Idag räcker det med att man lägger in en liten notis om att ämnet behandlat då och då var osakligt.

 

Kolla någon gång texterna vid kalla fakta etc. Det förekommer att en liten text säger att programmet har som sändes xyz har dömts som osakligt. Men vad gör det skadan är redan skedd.

 

Så tack Apple för att de tillhandahåller en platform som är fri från sådant. Vill man läsa literatur av det slaget kan man ta till sig av dem på annat sätt. Ett bra sätt att se vinklad rapportering och skriverier är att läsa kvällsblaskorna. Eller läsa en bok om någon politikers eskapader, eller en bok som utövar religions kritik, ofta finnansierad av ett annat religöst organ.

 

Men jag är glad om det finns en platform som är fri från sådant tjafs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha missförstått det mesta. Journalistiskt materiel borde Apple helt enkelt inte ens försöka röra.

Du kan inte stämma papperet för vad som är skrivet på det.

 

 

 

 

Om Apple säljer något i sin programbutik, så kan de anses ha ansvar för innehållet. Även om inte du, eller jag, eller de allra flesta av oss skulle drömma om att skylla på Apple för att någon tar illa upp för något som publicerats i en iPad-upplaga av en dagstidning, så är det ingen som helst garanti för att de inte blir stämda och måste spendera en mindre förmögenhet på advokatarvoden och inte minst slösa dyrbar tid på rättsliga processer. Så man kan gapa bäst man vill om att Apple ska ge fan i vad som skrivs o.s.v. men då ska man också kunna garantera att Apple inte behöver riskera att bli stämda av någon som tycker sig ha blivit kränkt p.g.a. innehåll som Apple tillhandahåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var det dummaste jag hört sen jag konfirmerade mig.Visst att dom vill skydda sig själva men då kanske det är dumt att starta en sådanhär verksamhet när dom ändå ska "cencurera" större delen av allt material.För vad lever tidningar på? Tja ... mycket skvaller och förvriden verklighet.

 

Anser du att det är en stor förlust att inte få läsa renodlade personangrepp och osaklig religiös pajkastning så frukta icke, det är ändå inte särskilt många fjortisbloggare som kommer att ge ut några appar. Apple är garanterat inte ute efter att censurera lika mkt som de är ute efter att skydda sig själva från att bli stämda på mångmiljonbelopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att butiker censurerar är normalt. Har alltid förekommit. Sedan begynnelsen. Konsum säljer inte vilka porrblaskor som helst. Gubbtidningar dom har täcks över. Inga butiker säljer nazzetidningar. Leksaksbutiker säljer inte värsta vapenfeticherna. Högerbokhandel säljer inte Das Kapital. Ingen säljer Mein Kampf. En muslimsk butik nobbar att sälja reproduktioner av Vilks Muhammed-teckning. Etc. Etc. Alla som har en privatägd butik bestämmer själva vad dom säljer och inte vill sälja. Det är en mänsklig rättighet. Hade jag en butik så skulle jag inte sälja t.ex. Sverigedemokraternas tidning - om dom nu har någon. För att jag är emot yttrandefrihet? Nej, nej, nej. Jag behöver inte ens motivera varför - det är också en mänsklig rättighet - att vara tyst. Det är MIN butik - skaffa egen butik om ni saknar något eller gå vidare tills ni hittar vad ni vill ha. Det är inte en statlig eller kommunal verksamhet vi talar om. Butiken är inte ens ett offentligt rum. Det är privat område som frivilliga beträder som vill köpa något. Bara om en stat sorterar bort är det vidrigt. Eller en offentlig inrättning som t.ex. biblioteken. Men det är en helt annan femma.

Så Apple - så paranoida amerikanska nevrotiker dom är - utövar bara en mycket, mycket gammal mänsklig rättighet som också alla andra butiker utövar sedan tidernas begynnelse. Man kan tycka att dom är pinsamma, ruttna, omoraliska, storebrorsaktiga - men detta är alltså inget nytt under solen. Att det uppmärksammas speglar bara en enda sak; hur stora Apple håller på att bli.

Apples kontroll kommer inte i närheten av den kontroll som Bonniers har över det fria ordet i Sverige. Detta kan man också reflektera över när man läser Bonnier-journalisters upprördhet över ett företag på andra sidan jorden.

Apple är ett girigt multinationellt företag som bara bevakar sina intressen. Allt är helt normalt. Apple är ingen STAT och dom skriver inga lagar. Deras gudar och "folk" är aktieägarna. Dom får givetvis göra vad fn dom vill med sina butiker - sortera friskt i hyllorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hade jag butik skulle jag inte sälja tabloidskit över huvud taget...absolut inte Expressen :-D. Jag skulle sortera bort så mycket dynga att jag fick slå igen. Jag har därför ingen butik - är ej lämplig. :-D. Men detta har inget med mitt resonemang att göra alls. Såklart.

 

Men du säljer Aftonbladet, efter att ha kontrolläst varje nummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I USA så har medborgarorganisationer och lobbyister en stor makt och de påverkar företag. I USA är det fullt möjligt att stämma Apple för att de tillhandahåller ett visst innehåll via iTunes. Ja, i USA är det alltså möjligt att stämma Apple för det som App-tillverkarna gör.

 

Detta må låta orimligt enligt svenska mått mätt, men i USA är detta fullt möjligt.

Som en App-tidning skulle skriva en viss saks om uppfattas som kränkande, så är det fullt möjligt att stämma Apple för detta - istället för utgivarna av App-tidningen.

 

Det är inte papperet man stämmer, utan det är distributören av tidningen - i detta fall Apple.

Och i USA är det fullt möjligt att stämma distributören.

 

Medborgarorganisationer och lobbyister kan dessutom verka för att bojkotta Apple och Apples produkter, om Apple tillhandahåller material som de inte gillar.

 

I USA finns ett enormt motstånd mot viss typ av material, exempelvis sexrelaterat.

USA är landet där skjutvapen är mer accepterat än kärlek mellan människor. Apple har inte instiftat detta, men som ett företag med USA som hemmamarknad kan de anses skyldiga sina aktieägare att anpassa sig till sin hemmamarknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En ny tråd https://forum.macworld.se/topic/129237-apple-kraever-censur-i-ipad/page__pid__1380987 startades i ämnet, men den ströps med hänvisning hit.

 

Hur funkar det i USA/Sverige?

Kan tryckeriet få skit för att de trycker en bröstvårta i tidningen?

Kan ett webbhotell få skit för att de har en tidning med förkärlek för bröstvårtor som kund?

 

Vad händer om SVT råkar ha med ett, enligt Apple, förhärligande klipp på vapen i en dokumentär (antagligen skulle vissa klipp i den danska filmen Armadillo kunna klassas så) som finns tillgänglig på SVT Play? Försvinner appen då?

 

 

Edit Teckenfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknisk fråga:

 

Jag fattar inte problemet riktigt.

Har Apple på något sätt låst programvara och innehåll så att det enbart kan distribueras via dem? I så fall undrar jag hur 17 det går till. Sker det med juridik eller rent tekniskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...