Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Supporttid för Snow Leopard

fred6633

Recommended Posts

Hej,

Jag har nu använt Snow Leopard i tre problemfria månader efter att ha konverterat från Windows. Jag har egentligen ingen önskan att uppgradera när det kommer ett nytt operativsystem. Samtidigt vill jag ju ha de senaste säkerhetsuppdateringarna installerade.

Så jag undrar hur länge det kommer att finnas säkerhetsuppdateringar och buggfixar för Snow Leopard.

Fredrik

När du kommit in i Macvärlden ska du sluta tänka Windows.

Mac gör datortillvaron bekymmersfriare.

Din fråga går inte att besvara

Än mer lugnande kanske det är att få veta att det fortfarande kommer uppdateringar till 10.5 Leopard

Så du kan vara lugn för att det dröjer länge innan 10.6 är för gammal

Vi är ju bara uppe i 10.6.5..kommer nog minst ett par till, 10.6.6 och 10.6.7, innan vi behöver köpa 10.7

När du kommit in i Macvärlden ska du sluta tänka Windows.

Mac gör datortillvaron bekymmersfriare.

Jag är medveten om att nästan tolv års windowsanvändande har gjort mig lite skadad. Dock inte obotligt hoppas jag...

Ibland vet jag inte riktigt vad jag skall göra med all ledig tid som tidigare åtgick till datorkonfiguration.

Då kör jag vidare med Snow Leopard ett bra tag till.

Tanken är att Mac OS 10.7 ska komma till sommaren 2011, hur det blir med det får vi se, Apple är luriga..

Finns många som fortfarande kör med version 10.4 Tiger som kom i april 2005

Här kan du se vad som funnits och komma skall

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Hur länge ungefär kan jag förvänta mig att hårdvaran räcker till? Jag köpte min iMac 21.5 i september.

Varje gång man uppgraderade Windows måste man byta ut datorn på grund av ökade systemkrav.

Den frågan var svårare att svara på, men så länge de kör med Intel och inte byter till annat så ska du nog inte oroa dig.

Så länge din dator inte går sönder rent maskinellt, och du stannar kvar vid Snowleopard kan den gå kanske 10 år..

Min iBook G3/500 köpt 2001 rullar fortfarande med Mac OS 10.4 , fått byta hårddisk en gång, och det var för att jag tappa den en decimeter från bordet...

Har en PowerMac G4 från 2003 som fungerar utmärkt med Leopard..

Snarare så att datorerna håller på att förändras..nog ingen som vet hur en dator ser ut om 5 år, mer än de som håller på med utvecklandet..

Jag kör fortfarande 10.5 och tycker det fungerar ypperligt.. kanske blir en uppgradering när 10.7 släpps om det medför en ordentligt förbättrad användarupplevelse..

Om jag trots trots allt får lust att uppgradera till Lion, vad är systemkraven jämfört med Snow Leopard? Kanske inte är någon större skillnad?

Om jag trots trots allt får lust att uppgradera till Lion, vad är systemkraven jämfört med Snow Leopard? Kanske inte är någon större skillnad?

Systemkraven vet vi ingenting om, men det vore ju förödande av Apple att sätta dem så högt att ett år (eller några få år) gamla datorer inte kan använda Lion.

Som jämförelse kan Snow Leopard installeras på datorer från 2006.

Hur länge ungefär kan jag förvänta mig att hårdvaran räcker till? Jag köpte min iMac 21.5 i september.

Varje gång man uppgraderade Windows måste man byta ut datorn på grund av ökade systemkrav.

Jag har en gammal PowerBook G4 som kör Tiger. Datorn är 7 år gammal och jag använder den mest till att titta på DVD-filmer, men den fungerar. Jag har även en 4 år gammal iMac med Leopard som jag använder dagligen. Den är lite småseg ibland, men jag tror att den egentligen bara behöver lite mer minne. Med andra ord skulle jag säga att du kan räkna med 3 års obehindrad användning av hårdvaran och eventuellt ytterligare något/några år om du slänger i lite mer minne.

Som parantes så släpps (väl?) fortfarande säkerhetsuppdateringar till OS X 10.4 Tiger, eller till alldeles nyligen iallafall. Inte i den intensiteten som till OS X 10.6 eller fortfarande 10.5 för den delen. Men ju äldre de är, ju mognare och "färre" funktioner har de (mot nyare system) som kan vara en säkerhetsrisk.

Med det i bakhuvudet så kommer verkar de uppdatera de tre senaste systemen efterhand som säkerhetsrisker uppkommer som kan drabba dem. Sen är det ju så att ju äldre OS det är, ju allvarligare fel får det vara för att rättas till.

Angående hårdvaran så bör det inte vara något problem. Troligtvis kommer alla system yngre än tre år att kunna uppgradera utan problem, möjligtvis behövs mer minne i de system med enbart 2 GB minne är en bra gissning. Apple brukar normalt sett vara generösa med systemkraven om man bortser från OS X 10.6 som slopade stödet för en processor som slutade levereras för fyra år sedan, PPC-processorn från Motorola.

10.4 Tiger släpptes den 29 april 2005.

Den sista (eller i alla fall senaste) säkerhetsuppdateringen till Tiger kom den 10 september 2009, det vill säga strax efter att 10.6 Snow Leopard släppts (28 augusti 2009).

Källa: wikipedia.org

10.4 Tiger släpptes den 29 april 2005.

Den sista säkerhetsuppdateringen till Tiger kom den 10 september 2009, det vill säga strax efter att 10.6 Snow Leopard släppts (28 augusti 2009).

Källa: wikipedia.org

Stämmer det... fundersam.gif

Visserligen är det längesedan 10.4.11 släpptes, men nog har det kommit mindre fixar efter det?

Är ju som på windows och deras servicepacks, mellan de stora släppen kommer där mindre uppdateringar som fixar enskilda fel.

Jag är inte helt säker på att det stämmer (därför var jag noga med att ange källa), men jag tror att det gör det. Om man går in på Apples supportsidor för Tiger är "Security Update 2009-005" det senaste som finns att ladda ner.

Säkerhetsuppdateringen som kom därefter var den första som bara kom till Leopard och Snow Leopard. Det är naturligtvis inte omöjligt att det kommer fler säkerhetsuppdateringar till Tiger, men det är väl ganska osannolikt.

Däremot har det väl kommit små uppdateringar till Safari 4 (och andra program som kan köras på Tiger) betydligt senare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...