Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Önskar köpråd avseende nya slutna hörlurar, ej inear!

mawam

Recommended Posts

Hallå!

Har idag vart förbi Siba samt Onoff för att testa och troligen köpa nya hörlurar till min ip4. Men jag fick varken pröva dem eller lyssna på någon modell så det vart inget köp. Är det verkligen ett orimligt krav att jag ska få provlyssna på dem innan köp? Jag vart iaf nekad :(

Tänkte ringa mediamarkt imorgon och se om de tillåter/erbjuder denna möjlighet.

Iaf så har jag satt en maxgräns på 1000kr. Möjlighet att kunna styra ip4 via kontroller på sladden är inget krav då jag troligen kommer använda blåtands skarv.

Har som sagt tittat lite på några Sennheiser modeller samt Skullcandy men har även funnit via www ett par AKG 518 som såg intressanta ut.

Visst går det att bara köpa någon testvinnare men har jag inte en liten poäng i att vi alla hör olika och därför kan provlyssning guida mig bättre än ev tester?

I alla fall några åsikter, förslag och tankar om köp av nya slutna hörlurar?

Tack på förhand!

Det bästa alternativet torde vara att gå till Hifiklubben, där får du garanterat lyssna innan du köper, de kommer i princip tvinga dig att lyssna innan du får springa iväg med dem.

Kunskapen hos de stora handlarna är pinsamt låg, undantag finns förstås, men det handlar för dem till 99 % bara om att kränga iväg mycket på kort tid. De mindre handlarna är mer måna om sina kunder och desto mer om sin egen kunskap om produkterna de säljer ett kan tänka sig att skaffa hem till dig.

För runt tusenlappen kan du få fina Denon-lurar. Jag äger, kanske inte helt oväntat, själv ett par av äldre årsmodell.

Det är bara att lyssna, precis som med högtalare, och själv komma fram till vad du gillar för ljud. För det tycker jag absolut du skall få, och kunna kräva, att göra.

Iphonebutiken

Med blåtandsskarv så antar jag att du menar att du strömmar ljudet till hörlurarna?

Om du lägger 1000 kr på ett par hörlurar så känns det lite dumt att försämra ljudet genom att strömma det genom bluetooth.

Har testat en del högtalare och visst, det funkar ganska bra. Men om man har slutna over-ear så kommer du troligen höra skillnaden ganska rejält :-/

Om du är ute efter lite ljudkvalité så skippa Skullcandy. Imponerar inte på mig, jag har själv ett par från Denon som jag tycker lirar riktigt bra. Knalla till HIfiklubben om du har möjlighet och skippa Bluetooth till ett par lurar för de pengarna om du vill njuta lite av dom!

Med blåtandsskarv så antar jag att du menar att du strömmar ljudet till hörlurarna?

Om du lägger 1000 kr på ett par hörlurar så känns det lite dumt att försämra ljudet genom att strömma det genom bluetooth.

Har testat en del högtalare och visst, det funkar ganska bra. Men om man har slutna over-ear så kommer du troligen höra skillnaden ganska rejält :-/

Tackar för alla synpunkter!!!

Detta är dock minst sagt problematiskt. Jag mailade alla tillverkare som jag var/är intresserad av samt även butikskedjorna ifråga (ej Hifiklubben då ni säger att där får man testa) och svaren har än så länge vart negativ, tyvärr.

Skullcandy, AKG, Onoff, Media Markt har ej svarat alls.

Siba ringde faktiskt upp och där sa de att jag visst skulle kunna få pröva hörlurar i deras butik, trots tidigare negativt svar. Men jag har ännu ej vart förbi några fler butiker. Vill helst veta säkert att jag kommer få pröva hörlurarna innan jag far iväg på fler eventuella "bomtester".

Media Markt ringde jag även igår och fick då vet att jag inte alls kunde få testa hörlurar hos dem och något mail svar har jag ännu ej fått.

Sennheiser håller jag på och mailar med just nu. Lite olika svar och väntar ännu på klart besked. De säger bl.a att jag visst kan få testa deras hörlurar på Media Markt, detta trots att Media Markt själv sa till mig via telefon att detta ej är möjligt så jag vet inte vilka jag ska tro på.

Denna historia kommer fortsätta och jag återkommer med mer info ASAP. Jag har som sagt för avsikt att köpa hörlurar för max 1000 kr men vill helst testa dem innan eventuellt köp och detta är som ni märker lite problematiskt :)

Jag har ett par Sony MDR-V700-lurar, som är några år gamla, fast med mycket bra ljud. Enda nackdelen är att dom trycker lite väl hårt på öronen. Därför använder man ogärna dom mer än någon timme i sträck.

Detta kan vara en sak att tänka på.

Gå till vilken hifi-affär som helst och du får garanterat prova flera stycken. Lurarna är kanske lite dyrare där än på Mediamarkt, men servicen är värd det.

En av mina döttrar har Skullcandy och det låter skit. Ta något riktigt istället - Sennheiser, AKG m fl - tillverkare som bara gör bra lurar.

Stirra dig inte blind på tester för det kommer nya modeller hela tiden så testerna blir snabbt inaktuella. Lyssna själv, tänk på att basen inte ska mullra utan vara distinkt (många missar det). Och känn framför allt efter hur de sitter. Det spelar ingen roll hur bra hörlurarna låter om de ger dig krypkänslor och öronsvett efter en halvtimma.

Var förbi Media Markt och där fick jag pröva alla modeller jag önskade. Till slut vart det ett par AKG K518 som både lät bra och satt bra! Testade diverse dyrare modeller och hörde ingen större skillnad varför dessa dög till mig!

Tackar för alla synpunkter och tips!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...