Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Högst upp på önskelistan i Mac OS 10.7


Pocahontas

Rekommendera Poster

Inbyggd avinstallerare.

 

Apple borde lagt in det redan i Mac OS 10.01 :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har tur så hämtar de in funktionen som används i ios till osx. problemet är väl program som adobe-serien och ms office som vill sprida filer över hela systemet kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med att en egen prefspanel för det hade varit mumma.

 

Problemet är alla program som inte följer standarden och inte tar alla filer med sig när man slänger "ikonen" i papperskorgen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det borde vara typ detta program, som är effektivare än Säker Papperskorgstömning.

Permanent Eraser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja att Apple lade till lite mer integration till facebook och så... men det sa de ju att de skulle fixa till 10.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Integration till Facebook? Men det finns ju redan massvis med det i Mac.

Ilife-paketet innehåller ju mängder med Facebook-knappar att trycka på, lite här och där.

Gah, jag tycker det är lite väl mycket... man ser ju detta F överallt!

 

Inte vill jag ha det på skrivbordet också. Det räcker och blir över att nästan alla program som följer med Macen har en Facebook-knapp att trycka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja att Apple lade till lite mer integration till facebook och så... men det sa de ju att de skulle fixa till 10.7.

Menar du då t.ex?

Zoonylk tömde just papperskorgen.

Eller vad menar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Integration till Facebook? Men det finns ju redan massvis med det i Mac.

Ilife-paketet innehåller ju mängder med Facebook-knappar att trycka på, lite här och där.

Gah, jag tycker det är lite väl mycket... man ser ju detta F överallt!

 

Inte vill jag ha det på skrivbordet också. Det räcker och blir över att nästan alla program som följer med Macen har en Facebook-knapp att trycka på.

 

Jag håller med. Facebook är som alla andra modeflugor något som mer eller mindre är bortglömt om några år. Funktioner i ett OS ska vara mer långsiktiga och generella. Det jag skulle vilja se är tex:

 

- Copy-and-paste med flera platser (gärna så många man själv önskar)

 

- Fönsterhanteringen där man fäller ihop fönstret till övre listen (som kom med MacOS 8.6 men försvann med OS X.) Ruggigt smidigt när man vill ha många fönster öppna utan att det blir soppa av allt

 

- Jag önskar även att Apple rensade upp sökfunktionen och lämnade över till användaren att bestämma tex förinställningen och om man vill söka bland alla sorter av systemfiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... - Fönsterhanteringen där man fäller ihop fönstret till övre listen (som kom med MacOS 8.6 men försvann med OS X.) Ruggigt smidigt när man vill ha många fönster öppna utan att det blir soppa av allt

 

- Jag önskar även att Apple rensade upp sökfunktionen och lämnade över till användaren att bestämma tex förinställningen och om man vill söka bland alla sorter av systemfiler

Just de båda! Det retar jag mig på att de inte fungerar som så. Bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktioner som saknas:

 

* Klipp ut i finder... Än bättre... En helt ny och bättre finder alltigenom!! Det har jag saknat sen... Alltid... Här är faktiskt Win ljusår före... Den enda finderfunktionen som är guld värd är spotlight...

 

* Ett alternativ att kunna kollapsa "verktygsfältet" överst på skärmen... särskilt nu när apple släpper låga skärmar (768)...

 

* Förbättrade energisparfunktioner som att man tex kan lägga in flashstöd och andra tunga processer i energischemat...

 

* Bättre katalogstruktur för iLife och andra biblioteksdelar så man bantar OSet rejält... Återigen, skall man kunna ha en dator med mindre diskar så krävs det smartare byggen de borde ju lärt sig en del av ios...

 

* Native stöd för NTFS

 

* Maximera fönster funktion

 

De är nog mina viktigaste punkter iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook är som alla andra modeflugor något som mer eller mindre är bortglömt om några år.

 

Japp precis som Internet som också är en fluga..

 

 

 

Finns ju inget som tyder på det, inget som varit i närheten och sen bara dött ut, men skulle hemskt gärna se en motivation på varrför du tror Facebook försvunnit om något år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp precis som Internet som också är en fluga..

 

Finns ju inget som tyder på det, inget som varit i närheten och sen bara dött ut, men skulle hemskt gärna se en motivation på varrför du tror Facebook försvunnit om något år..

 

Tjänster för att kommunicera med sin bekantskapskrets kommer och går, så är det bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten!

 

I väntan på en av förbättringarna jag efterfrågade ovan, har jag testat Magic Menu 3.0 under dagen nu... Och det är helt fantastiskt på min lilla 11 tummare... Helt plötsligt känns inte 768px höjd lika jobbigt... Så hett tips till alla användare med lågupplösta skärmar...

 

Googla (en annan fluga kanske :) ) bara på Magic Menu... Ett litet program som gömmer toplisten i mac os...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trimfunktion om man har SSD

 

Bättre flash eller förbättra eller gör HTML5 mer vanligt. Är iofs kanske nåt Apple kan göra nåt åt.

 

Klipp ut som man kan i Windows

 

Finderfönster i tappar.

 

Jag tycker att man borde kunna också synka lösen och bokmärken utan mobileme.

 

Det var det jag kom just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja att Apple lade till lite mer integration till facebook och så... men det sa de ju att de skulle fixa till 10.7.

 

Sådant kan man, som folk påpekat, ha i applikationer men tror knappast man vill integrera det för mycket i själva systemet.

 

 

Funktioner som saknas:

 

* Klipp ut i finder... Än bättre... En helt ny och bättre finder alltigenom!! Det har jag saknat sen... Alltid... Här är faktiskt Win ljusår före... Den enda finderfunktionen som är guld värd är spotlight...

 

* Ett alternativ att kunna kollapsa "verktygsfältet" överst på skärmen... särskilt nu när apple släpper låga skärmar (768)...

 

* Förbättrade energisparfunktioner som att man tex kan lägga in flashstöd och andra tunga processer i energischemat...

 

* Bättre katalogstruktur för iLife och andra biblioteksdelar så man bantar OSet rejält... Återigen, skall man kunna ha en dator med mindre diskar så krävs det smartare byggen de borde ju lärt sig en del av ios...

 

* Native stöd för NTFS

 

* Maximera fönster funktion

 

De är nog mina viktigaste punkter iaf...

 

Vet inte vad du tycker är bättre i Windows Explorer, förutom då att man kan klippa ut, jag tycker de båda har samma brister (dåligt med taggning, även om osx stödjer openmeta, inga flikar osv)

 

Energisparfunktionen håller jag med om. Vore guld att t.ex. stänga av flash och sänka ljus och lite sånt när man kör batteri.

 

Varför ska man stödja NTFS som är ett riktigt sunkfilsystem som t.o.m. MS ska byta bort...vore vettigare om alla kunde komma överens om öppna filsystem som är enkelt för alla operativsystem att implementera bra stöd för.

 

Maximera fönster tycker jag Apples kommande tanke är perfekt. Man ska inte, som i windows, maximera fönstret för sakens skull (skapa massa tom vit yta), utan ett maximerat fönster ska skapa en ny sorts vy som ger nya möjligheter med det stora skärmutrymmet.

 

 

Japp precis som Internet som också är en fluga..

 

Finns ju inget som tyder på det, inget som varit i närheten och sen bara dött ut, men skulle hemskt gärna se en motivation på varrför du tror Facebook försvunnit om något år..

 

Skulle man kunna tyda vad som är en fluga skulle inga företagsköp eller beslut gå fel i världen ;)

Ingen trodde väl att Lunarstorm skulle dö ut här i Sverige när de hade 3 miljoner användare för några år sen...?

 

 

 

Googla (en annan fluga kanske :) ) bara på Magic Menu... Ett litet program som gömmer toplisten i mac os...

 

Med tanke på att Yahoo och Altavista har legat runt 90% också så kan jag mycket väl tro att Google lika väl kan tappa om det kommer någon sökmotor som ger bättre resultat och träffar. Finns ingen anledning till att det inte skulle kunna ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Energisparfunktionen håller jag med om. Vore guld att t.ex. stänga av flash och sänka ljus och lite sånt när man kör batteri.

 

Varför ska man stödja NTFS som är ett riktigt sunkfilsystem som t.o.m. MS ska byta bort...vore vettigare om alla kunde komma överens om öppna filsystem som är enkelt för alla operativsystem att implementera bra stöd för.

 

Skulle man kunna tyda vad som är en fluga skulle inga företagsköp eller beslut gå fel i världen ;)

Ingen trodde väl att Lunarstorm skulle dö ut här i Sverige när de hade 3 miljoner användare för några år sen...?

Med tanke på att Yahoo och Altavista har legat runt 90% också så kan jag mycket väl tro att Google lika väl kan tappa om det kommer någon sökmotor som ger bättre resultat och träffar. Finns ingen anledning till att det inte skulle kunna ske.

 

 

Visst vore en funktion typ clicktoflash bra när man kör på batteri, men jag tror att 95% av alla användare skulle tycka att det är irriterade när deras flashspel, facebook mm inte "ser ut som vanligt" bara för att man kör på batteri. Man ska tänka på att vi som sitter på forumet besitter kunskap om datorer och system och representerar en droppe i havet av alla användare, resten är vill bara peka och klicka utan att tänka på vad som sker och tror att datorn är paj när det inte ser ut som vanligt.....

 

För övrigt så ändras ljusstyrka, tangentbordsbelysning mm automatiskt på min MBP mellan batteri och nät-drift. Allt beror ju på hur man ställer dessa nivåer under drift så sparas de som förval, dvs har man ställt in max skärmstyrka vid batteridrift och även vid nät-drift så ändras inte skärmstyrkan. Jag har 50% vid batteridrift och 65% vid nätdrift på skärmstyrkan, näst lägsta på tangentbordbelysning och 50% vid nätdrift.

 

NTFS har redan ett inofficiellt stöd inbakat i SL, aktiveras lättast via SL-ntfs

 

Håller med dig och Bo_H, tänk vad många sökmotorer och för den delen webbläsare som har ansetts som "standard" sedan nätet slog igenom i början av 90-talet. Det vi tar för givet nu kommer tveklöst att ersättas med något bättre som vi inte kan föreställa oss idag. Lysande exempel du anget med något som alla tog för givet som ett par år senare inte ens existerar längre. Kan hända google, kan hända facebook. Vem trodde att TOS (atari) eller WB (amiga) samt den hårdvara de körde på skulle försvinna ut ifrån arenan? Atari var störst inom musik och Amiga var den stora aktören inom bilder och video-produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Googla (en annan fluga kanske :) )

 

Jo, vi som varit med ett tag minns ju WebCravler, AltaVista och några andra sökmotorer som dominerade webben ett kort tag. Och vem minns inte Mosaik, Netscape, AOL, ICQ, Passagen, Torget.se, Lunarstorm, Internet Explorer etc etc - stora elefanter ett tag, bortglömda nästa månad. Och minns ni epostlistorna före forumepoken? Vad hette det där andra protokollet där man var med i användargrupper (UserNet, eller? Se där, har redan glömt namnet trots att det var det som "gällde" för femton år sen...)

 

Vad är det som säger att Google och Facebook inte går samma väg?

 

Edit: Såg nu att flera andra redan varit inne på samma spår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vi som varit med ett tag minns ju WebCravler, AltaVista och några andra sökmotorer som dominerade webben ett kort tag. Och vem minns inte Mosaik, Netscape, AOL, ICQ, Passagen, Torget.se, Lunarstorm, Internet Explorer etc etc - stora elefanter ett tag, bortglömda nästa månad. Och minns ni epostlistorna före forumepoken? Vad hette det där andra protokollet där man var med i användargrupper (UserNet, eller? Se där, har redan glömt namnet trots att det var det som "gällde" för femton år sen...)

 

Vad är det som säger att Google och Facebook inte går samma väg?

 

Edit: Såg nu att flera andra redan varit inne på samma spår...

 

UseNet har kommit tillbaka starkt, mycket på grund av NZB.

Tycker det är underbart att den äldsta fildelningslösningen har kommit tillbaka och är starkare och säkrare än nånsin. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst vore en funktion typ clicktoflash bra när man kör på batteri, men jag tror att 95% av alla användare skulle tycka att det är irriterade när deras flashspel, facebook mm inte "ser ut som vanligt" bara för att man kör på batteri. Man ska tänka på att vi som sitter på forumet besitter kunskap om datorer och system och representerar en droppe i havet av alla användare, resten är vill bara peka och klicka utan att tänka på vad som sker och tror att datorn är paj när det inte ser ut som vanligt.....

 

Vi menade nog inte att sådant skulle vara default, men att det skulle finnas en möjlighet att sätta energisparfunktionalitet på ett bredare plan än bara när skärmen ska släckas. Att man ska kunna välja att flash ska vara avstängt vid batteridrift, att musik kanske ska sluta spelas om man har 10% kvar av batteriet osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi menade nog inte att sådant skulle vara default, men att det skulle finnas en möjlighet att sätta energisparfunktionalitet på ett bredare plan än bara när skärmen ska släckas. Att man ska kunna välja att flash ska vara avstängt vid batteridrift, att musik kanske ska sluta spelas om man har 10% kvar av batteriet osv...

 

Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett tangentbordsvänligare Finder, som i mångt och mycket är musbaserat.

 

Exempelvis går det inte att gå till sidofältet med tangentbordet.

 

Vidare borde man kunna ange kortkommandon till mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...