Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upprätta VPN mellan Time Capsule och iPad


Slipstream

Rekommendera Poster

Hade storslagna planer på att genom att använda appen FileBrowser kunna vart jag än befinner mig i riket via iPaden likt via MacBooken komma åt Time Capsule och den externa hårddisk jag har kopplad till denna. Befinner jag mig i mitt lokala Wi-Fi är detta busenkelt att åstadkomma, men vad jag vill är alltså att komma åt detta även när jag är på 3G nätet - vilket tycks svårare.

 

För att detta ska vara möjligt har jag förstått att jag måste ordna en VPN-tunnel mellan iPaden och Time Capsule enheten. Nätverk och dess ädla konst är dock något som jag aldrig tycks lära mig förstå och än mindre bemästra.

 

Så min enkla undran är; finns det någon nätverksguru eller liknande som vet hur jag åstadkommer detta?? Jag har Googlat in till förbannelsen men inte lyckats finna någon hjälp för att lyckas.

 

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade storslagna planer på att genom att använda appen FileBrowser kunna vart jag än befinner mig i riket via iPaden likt via MacBooken komma åt Time Capsule och den externa hårddisk jag har kopplad till denna. Befinner jag mig i mitt lokala Wi-Fi är detta busenkelt att åstadkomma, men vad jag vill är alltså att komma åt detta även när jag är på 3G nätet - vilket tycks svårare.

 

För att detta ska vara möjligt har jag förstått att jag måste ordna en VPN-tunnel mellan iPaden och Time Capsule enheten. Nätverk och dess ädla konst är dock något som jag aldrig tycks lära mig förstå och än mindre bemästra.

 

Så min enkla undran är; finns det någon nätverksguru eller liknande som vet hur jag åstadkommer detta?? Jag har Googlat in till förbannelsen men inte lyckats finna någon hjälp för att lyckas.

 

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Hej!

Det går inte att ordna en VPN tunnel till en Time Capsul. Du måste upprätta VPN tunneln till en dator till vilken Time Capsul är ansluten.

Jag har upprättat en VPN tunnel på min Mac mini server. Det var mycket enkelt.

Du får googla lite efter något program som du kan ha på din dator som fungerar som en VPN server.

Den inbyggda i Mac OS X server 10.6 är mycket bra. Du behöver också en brandvägg som släpper igenom VPN anslutningar.

 

 

Kom ihåg 2 saker.

 

L2TP protokollet är betydligt säkrare än Microsofts PPTP protokollet.

Det går att hacka PPTP protokollet.

 

Hoppas att du hittar något VPN program.

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...