Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Marknadspris på Macbook Pro


stenofsweden

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har arbetat i projektform åt ett företag under 3mån.

I samband med min anställning så införskaffades en Macbook Pro i5 15" 2.4Ghz för ca 17000 inkl. moms (den är alltså 3mån gammal)

Jag har sedan använt den i mitt arbete men även privat hemma efter arbetstid.

 

När jag nu ska sluta kan jag få köpa ut macen eftersom den ej behövs i organisationen. Vilket pris bör jag betala för den, det ska vara marknadspris så det inte ses som dold lön eller förmån

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12-13 000 är mitt förslag, ta mac2sell och dra av 2000 och du får ca värdet på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12-13 000 är mitt förslag,

Det håller jag med om. Priset rasar för att du inte är den ursprungliga köparen och garanti är ett avtal mellan säljaren och den första köparen. Du kan inte heller åberopa reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

 

OBS: hittills har Apple varit snälla mot andrahandsköpare vad gäller garantin, men det vet vi inget om hur länge det fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det håller jag med om. Priset rasar för att du inte är den ursprungliga köparen och garanti är ett avtal mellan säljaren och den första köparen. Du kan inte heller åberopa reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

 

OBS: hittills har Apple varit snälla mot andrahandsköpare vad gäller garantin, men det vet vi inget om hur länge det fortsätter.

 

Även som femtehandsköpare kan du teckna AppleCare, det enda som krävs är ett serienummer.

Alltså är det osannolikt att Apple skulle ändra på garantipolicyn gentemot begagnatköparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även som femtehandsköpare kan du teckna AppleCare, det enda som krävs är ett serienummer.

Alltså är det osannolikt att Apple skulle ändra på garantipolicyn gentemot begagnatköparen.

Jovisst, men AppleCare är en annan sak. Det kostar 3495 spänn....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15k ungefär, 12-13k är för lite då tror köparna att du snott den. Men passa på att få den såld inan MBP uppdateras då tappar den en massa i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men AppleCare är en annan sak. Det kostar 3495 spänn....

 

 

Nu var det ju inte det vi diskuterade, utan Apples förhållande till produkten kontra nuvarande ägarförhållande.

Om man kan sälja ett AppleCare till en andrahandsägare vore det inkonsekvent att inte ur garantisynpunkt kunna godkänna samme ägare.

Det finns inget som hindrar att man har generösare garantiregler än vad konsumentlagarna säger, och Apple har visat sig hålla sig till generösare regler än vad lagens miniregler kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15k ungefär, 12-13k är för lite då tror köparna att du snott den. Men passa på att få den såld inan MBP uppdateras då tappar den en massa i värde.

 

Frågan var inte vad han ska sälja den för utan vad han ska köpa ut den från företaget för.

 

Angående garanti så ligger det intressanta i att det är ett företag som köpt datorn och det är köplagen som gäller, inte konsumentköplagen, vilket är två helt skilda saker.

Hur detta blir när en privatperson då köper ut datorn från ett företag är intressant. Men jag har ingen anledning att tro att apple skulle krångla med detta, det viktiga är att du ser till att datorns registreringsnummer/serienummer om företaget har registrerat det hos apple ändrar det till dig så ska eventuella frågor med apple inte ställa till problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...