Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem att tömma papperskorgen på extern hårddisk

rydboholm1

Recommended Posts

Har då och då en extern hårddisk kopplad till min mac, och ibland slänger jag mappar och filer som ligger på den externa. När jag dock ska tömma papperskorgen (när den externa hårddisken är ikopplad) så fastnar alltid tömningen efter 4160 objekt, och sedan står den bara och tuggar.

Så, vad ska jag göra för att kunna tömma papperskorgen? Är smått desperat för utrymmet på den externa hårddisken frigörs ju inte.

Värt att nämna är att när jag kopplat ur den externa kan jag tömma papperskorgen (som dock inte innehåller de objekt som jag försökt slänga från den externa).

Kanske ingen bra lösning men jag kan inte heller tömma papperskorgen med Finder längre så jag gör det med Pathfinder istället.

Fantastiskt mycket bättre filhanterare dessutom.

Thomas Ytterberg

Att den fastnar kan bero på att en fil är stor och fragmenterad och därför tar en stund att radera. Det kan också bero på fel på filkatalogen, så det rekommenderas att du kör igång Skivverktyg och kör Skivkontroll på den externa hårddisken.

Har kört skivkontroll men visar ingenting. Smått desperat...

Så här står det när tömningen stannar: "Förbereder tömning. Objekt att radera: 4663.

Thomas Ytterberg

Tömning av papperskorgen tömmer alla papperskorgar på alla anslutna diskar, så problem med filkatalogen kan ligga på en annan hårddisk.

Annars, låt det stå över natten.

Det kan vara så att en del filer som ligger i papperskorgen är låsta, markera filerna i papperskorgen och visa info så får ni reda på om de är låsta eller ej. Ett annat sätt är att gå in under äpplet och tömma senaste objekt eftersom systemet kan uppfatta det som något program användes och då går det ej att tömma papperskorgen detta gäller för den interna och alla externa hårddiskar det skall också tilläggas att göra säker papperskorgs tömning,det innebär att det överskrivs med både ettor och nollor på hårddisken.

Håkan

Thomas Ytterberg

En väg runt det hela som jag sett fungerat vid något tillfälle är att göra en säker start och i det läget tömma Papperskorgen. Kan vara något du installerat, gärna något "smart" program som försöker blanda sig in processen att tömma papperskorgen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...