Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reklamationsrätt - batteri


TrickyRick

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vad som gäller om att reklamera batterier på MacBook Pros? Har en dator med AppleCare som är strax över ett år gammal vars batteri nu har börjat knasa sig. Mac OS säger mig att det bör bytas och hälsan är nära 80% trots att jag bara gått igenom ca. 100 cykler (Ganska långt från de utlovade 1000).

Enligt vissa täcks inte batterier av KKL då det anses som förbrukningsvara. Om man dock läser lagtexten nämns detta ingenstans. Jag inser ju att man inte kan reklamera ett batteri för att det slits, hade varit som att reklamera en bil för att däcken slits. Det borde ju dock finnas en rimlig livslängd som man kan anta att ens batteri borde leva upp till (Denna är specificerad av Apple: 80% kapacitet upp till 1000 cykler på min modell).

Enligt denna artikel finns inte heller något som kallas förbrukningsvara utan det är bara något som företag använder sig av för att försöka få konsumenter att tro att de inte har rätt till reklamation. Man ska också, enligt samma artikel, ha rätt att reklamera även så kallade förbrukningsvaror som defekta om de inte uppfyller "det som säljaren eller någon annan tidigare i säljledet utlovar eller vad man som köpare rimligen kan förvänta sig".

 

Finns det någon som har erfarenhet av något liknande och i så fall hur har det slutat? Känner mig ju inte direkt sugen att punga ut 2000 för ett nytt batteri till en dator som knappt är ett år gammal och som jag dessutom investerat i för ytterligare två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kalibrerat batteriet enligt Apples rekommendationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Är det någon som vet vad som gäller om att reklamera batterier på MacBook Pros? Har en dator med AppleCare som är strax över ett år gammal vars batteri nu har börjat knasa sig. Mac OS säger mig att det bör bytas och hälsan är nära 80% trots att jag bara gått igenom ca. 100 cykler (Ganska långt från de utlovade 1000).

Enligt vissa täcks inte batterier av KKL då det anses som förbrukningsvara. Om man dock läser lagtexten nämns detta ingenstans. Jag inser ju att man inte kan reklamera ett batteri för att det slits, hade varit som att reklamera en bil för att däcken slits. Det borde ju dock finnas en rimlig livslängd som man kan anta att ens batteri borde leva upp till (Denna är specificerad av Apple: 80% kapacitet upp till 1000 cykler på min modell).

Enligt denna artikel finns inte heller något som kallas förbrukningsvara utan det är bara något som företag använder sig av för att försöka få konsumenter att tro att de inte har rätt till reklamation. Man ska också, enligt samma artikel, ha rätt att reklamera även så kallade förbrukningsvaror som defekta om de inte uppfyller "det som säljaren eller någon annan tidigare i säljledet utlovar eller vad man som köpare rimligen kan förvänta sig".

 

Finns det någon som har erfarenhet av något liknande och i så fall hur har det slutat? Känner mig ju inte direkt sugen att punga ut 2000 för ett nytt batteri till en dator som knappt är ett år gammal och som jag dessutom investerat i för ytterligare två år.

 

Det finns ett utslag i ARN som handlar om ett laptopbatteri som slutade ladda inom datorns garantitid. Inte helt synonymt med ditt problem, men kanske kan vara till någon nytta att läsa om. Frågan är om Apple specificerar garantin för de olika komponenterna. Annars kanske du har något att komma med, eftersom Apple troligen inte vill gå emot ARN:s beslut.

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/Om-olika-garantier-galler-for-olika-komponenter-i-en-produkt-maste-koparen-fa-tydlig-information-om-saken/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett utslag i ARN som handlar om ett laptopbatteri som slutade ladda inom datorns garantitid. Inte helt synonymt med ditt problem, men kanske kan vara till någon nytta att läsa om. Frågan är om Apple specificerar garantin för de olika komponenterna. Annars kanske du har något att komma med, eftersom Apple troligen inte vill gå emot ARN:s beslut.

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/Om-olika-garantier-galler-for-olika-komponenter-i-en-produkt-maste-koparen-fa-tydlig-information-om-saken/

Bra länktips. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kalibrerat batteriet enligt Apples rekommendationer?

Jepp, det är efter den kalibreringen jag fick fram de siffror jag har.

 

Det finns ett utslag i ARN som handlar om ett laptopbatteri som slutade ladda inom datorns garantitid. Inte helt synonymt med ditt problem, men kanske kan vara till någon nytta att läsa om. Frågan är om Apple specificerar garantin för de olika komponenterna. Annars kanske du har något att komma med, eftersom Apple troligen inte vill gå emot ARN:s beslut.

 

http://www.arn.se/pr...ation-om-saken/

 

Ja, har letat lite efter beslut från ARN. Tyvärr är Apple ganska tydliga på den punkten. I deras avtal står att läsa:

b. Begränsningar. Planen omfattar inte:

(ix) Förbrukningsbara delar, såsom batterier, förutom vad gäller skydd för batteri enligt Planen för iPod eller om bristen berott på ett fel i material eller arbete;

 

Det jag hävdar är dock att jag har rätt att förvänta mig den livslängd på batteriet som de lovar i sin marknadsföring, med andra ord är det ett fel i material eller arbete då jag inte misskött mitt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ens pratat med apple? De gick ut ganska hårt med livslängden på sina batterier när unibody lanserades med sina inbyggda batterier. Värt att kolla på den keynoten.

 

Har faktiskt för mig att de angav att batteriet ska hålla datorns "livslängd" vilket jag minst anser är tre år och i praktiken minst fem år enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag väntar på svar från MacSupport för tillfället. Ville mest veta om någon annan varit med om något liknande för att ha lite föraning om vad man kan vänta sig.

 

Jo, jag har sett den keynoten och jag refererar till deras siffror (80% kapacitet efter 1000 cykler). Jag tycker också att ett företag som satsar så hårt på bärbara produkter och i övrigt håller så hög standard i fråga om kvalitet borde kunna leva upp till de förväntningar man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Du har svarat på frågan själv.

"det som säljaren eller någon annan tidigare i säljledet utlovar eller vad man som köpare rimligen kan förvänta sig"

Har svårt att tro att batterier inte skulle omfattas av KKL. Det är en produkt du köper av en näringsidkare med en viss förväntad prestanda. Levererar de inte vad som utlovats har du rätt att få problemet åtgärdat så länge du upptäckt och påpekat problemet i (rimlig) tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du har AppleCare, varför inte ringa till Apple direkt?

Du har ju gratis telefonsupport och kan få ett direkt svar och inte bara funderingar härifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog den till MacSupport. De svarade att de inte kunde göra något för tillfället, deras batteritest visade inga fel. Hade behövt få den inskickad för att de skulle titta på den och eventuellt byta batteri.

 

Deras policy är att de inte byter om inte deras automatiserade test visar att något är fel, ett dumt sätt att se på teknik tycker jag personligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta den till Kullander eller LanMaster i Malmö istället, de har lite mer serviceinriktad attityd än macsupport enligt mina erfarenheter....

 

EDIT: Håller med ovanstående om att du ska ringa apple och ta ett snack, du har gratis support i din AC och apple lovade runt om sitt nya batteri när de lanserade unibody. Leta efter den keynoten, har bestämt för mig att de lovade 800 cykler eller datorns "livslängd" vilket minst är tre-fem år.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...