Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från 8 mbit/s till 24 mbit/s internet


Edsbyn

Rekommendera Poster

Hej på er allihopa!

 

Vårt hem har just nu 8 mbit/s från tele2. På bredbandskollen ligger jag på 6.99 mbit/s. Vilket får anses som helt okej.

 

Det är så att vi är många som använder bredbandet samtidigt, då nån kollar på webb tv, samtidigt som någon spelar tv spel på internet mm.

 

Idag så blir vårt internet mycket långsammare ifall någon kollar på tex. svt play. Om jag då ska spela xbox live så laggar det inte sönder helt. Men man märker helt klart skillnad från när man själv använder hela bandbredden.

 

Kommer det bli skillnad om vi uppgraderar till 24 mbit/s?

Kommer någon kunna kolla på webb tv samtidigt som jag kan spela xbox live utan några problem med 24 mbit/s?

 

Just nu har vi 8 mbit/s och jag kommer upp i 6.99 mbit/s i bredbandskollen.se. Vad tror ni jag kommer komma upp i om jag skaffar 24 mbit/s?

Är det någon mer här som också har uppgraderat från 8 till 24 nyligen? Blev det någon större skillnad?

 

Tacksam för rådfrågor i detta dilemmat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi uppgraderade för 1 år sedan (Telia) 8mbit/s -> 24mbit/s.

på det har vi 4 datorer (ibland 5) där 3 är ständigt uppkopplade (1via kabel

eftersom det spelas online mkt ofta på den).

samtidigt så bytte jag router (g) till en TC m dual band (både g och n band)

 

m 8mbit/s gav det oftast 3 på det trådlösa nätet ...

beror säkert en del på routern.

 

m 24mbit/s ligger jag/vi på det trådlösa alltid runt 12-14 och det går smidigt som attan.

 

vi har inte bredbands-tv.

men kollar mkt på filmer on-line via datorn kopplad till tvn.

 

summa summarum:

vi har upplevt en rejäl skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagg har ingenting med bandbredd att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ADSL så är det inte säkert att du får 24 mbit/s (eller uppemot de sifforna), även om leverantören säger att de kan leverera. Där jag bor kan jag beställa 24 mbit/s från Telia, men eftersom jag inte kan få högre än sisådär 4-5 mbit/s så nöjer jag mig med 6 mbit-abonnemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det är med ADSL jag har hört att man får sämre hastighet desto längre bort man bor från stationen. Jag bor i ett villaområde i Uppsala så jag lär väll på hyffsat nära. Får jag runt 15-20 mbit/s så är jag nöjd. Det hoppas jag få ut då jag får runt 7 när jag har 8 mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor också i villa i Uppsala och kör Telia ADSL 24Mbit med en trådlös D-Link 655. Jag har runt 14-15Mbit ner och strax äver 2Mbit upp mätt med Bredbandskollen och det är jag nöjd med. Jag hade också runt 7Mbit ner då jag körde med 8Mbit abbonemang och jag tror inte du kan dra ngn slutsats vad du kommer få för fart med 24Mbit baserat på hastigheten du har med 8Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Jag beställer 24 mbit/s, 50 spänn mer per månad är ingen större deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor också i villa i Uppsala och kör Telia ADSL 24Mbit med en trådlös D-Link 655. Jag har runt 14-15Mbit ner och strax äver 2Mbit upp mätt med Bredbandskollen och det är jag nöjd med. Jag hade också runt 7Mbit ner då jag körde med 8Mbit abbonemang och jag tror inte du kan dra ngn slutsats vad du kommer få för fart med 24Mbit baserat på hastigheten du har med 8Mbit.

I mitt fall så kollade jag med Telia och avståndet till stationen gjorde att det inte var någon mening att teckna ett snabbare abonnemang, även om Telia gärna hade sålt det till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, nu blev jag fundersam. Såg att bredbandsbolaget har 60 mbit/s via telejacket. Någon mer som har det och kan bekräfta att det verkligen funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man få 60Mbit via telejacket så måste man nog bo i telestationen :)

Bor du nära Edsbyn?

 

haha, nej bor i uppsala.

 

Jag beställde faktiskt bredband 60. Han gav mig en hastighetsgaranti på 20-60. Kommer jag upp i 30-35 så duger det iallafall för oss, helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får återkomma med rapport!

 

Det gör jag gärna. Ska bli väldigt intressant att se om Bredbandsbolaget håller vad dom lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte precis från 1,5-2 till 12-24 ADSL från Telia. Har nu runt 17 i bredbandskollen, men märker ingen större skillnad på surfandet. Dessa överlastade webbplatser tar "evigheter" att rita på skärmen i alla fall.

Om jag laddar ner större filer går det ju märkbart snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte precis från 1,5-2 till 12-24 ADSL från Telia. Har nu runt 17 i bredbandskollen, men märker ingen större skillnad på surfandet. Dessa överlastade webbplatser tar "evigheter" att rita på skärmen i alla fall.

Om jag laddar ner större filer går det ju märkbart snabbare.

 

För mig är det ingen nyhet att det inte går så mycket snabbare att ladda vanliga hemsidor fylld med massor av text och bilder. Det är när flera datorer kör tunga saker samtidigt ( ladda ned filer, eller spelar onlinespel) som man märker skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...