Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel vid uppdatering av Imac


lillkati

Rekommendera Poster

Hejsan jag försöker nu uppdatera min imac och när den har laddat ner och jag klickar på omstart så ungefär när det är 50% kvar av installationen, så kommer det en ruta där det står ungefär " följande objekt gick inte att installera på grund av ett fel och ingen av uppdateringarna har installerats". vad är det för fel som jag gör eller min dator har? har en imac 21 tums från 2009 med osx 10.6.4. det jag vill uppdatera är uppdatering till osx 10.6.5 och itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att tala om vilka version du har av Mac OS X, och vad det är du vill uppdatera.

Gärna också vilken modell av iMac du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att tala om vilka version du har av Mac OS X, och vad det är du vill uppdatera.

Gärna också vilken modell av iMac du har.

 

Jag har en imac 21 tums från 2009 med osx 10.6.4. det jag vill uppdatera är uppdatering till osx 10.6.5 och itunes

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör någonting, kör en säker start. Detta innebär att datorn gör en självservice på sig själv och startar utan tillägg från tredjepartsleverantörer (som kan vara just de som strular). Den vanligaste källan till fel på Mac är program och tillägg från tredjepartsleverantörer som inte följer Apples riktlinjer för programmering.

 

En säker start kör du genom att hålla nere skift-tangenten när du startar datorn. När datorn är igång igen kan du prova med att starta om den och sedan köra uppdatering.

 

Jag rekommenderar att man alltid kör en säker start innan en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,

Ladda ner Comouppdateringen från Apples nedladdningssida och installera den

 

http://support.apple.com/kb/DL1326

 

när jag hade laddat ner filen och började installera den så kom det en ruta att " installationen misslyckades det finns ett fel i installationen " så nu undrar jag vad e det för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du säker start som föreslogs här innan?

 

Har du kört Skivverktyg och Kontrollera skiva.

Kanske en skivreparation är nödvändig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du säker start som föreslogs här innan?

 

Har du kört Skivverktyg och Kontrollera skiva.

Kanske en skivreparation är nödvändig

japp jag gjorde det och gjorde även en test att bara installera bara en uppdatering som Safari och det gick utan problem. så antagligen är de OS uppdateringen som ställer till det. är inte så sugen på att köra en skivreparation. men i värsta fall måste man de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du säker start som föreslogs här innan?

 

Har du kört Skivverktyg och Kontrollera skiva.

Kanske en skivreparation är nödvändig

 

om man gör en skivreparation rederas allt från hårddisken eller hur funkar det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde just en kontroll av skivan och fick att allt funkar fel fritt. så vad ska man nu göra, känns lite onödigt att göra en reparation om hd e fel fri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du Reparera Skivbehörigheter också?

 

nej det gjorde jag inte ska jag ta och göra de ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är att Insttallera om SnowLeopard från skivan, bara följ instruktionerna på skärmen, så får du ett nytt sustem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reparera skivbehörighet nu ska jag prova att installera uppdateringen nu eller ?

 

tack frö all hjälp hittils

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är att Insttallera om SnowLeopard från skivan, bara följ instruktionerna på skärmen, så får du ett nytt sustem

 

ber om ursäkt för min nybörjar kunskaper men är det så att allt på hd raderas om jag installerar om snow leopard eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det raderas inget av dina program eller egna filer.

Du har väl backup?

(Ska man alltid ha ha, EN hårddisk är inget säkert ställe att förvara viktiga filer på, bär vara minst TVÅ)

 

När du satt i installationsskivan, starta om och håll ner c-tangenten, följ instruktionerna på skärmen.

Använd inte skivverktyg denna gången, utan gör bara en enkel Systeminstallation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt för min nybörjar kunskaper men är det så att allt på hd raderas om jag installerar om snow leopard eller hur funkar det?

 

 

Nej, inget av dina installerade program, inställningar, mail eller något annat försvinner. Det enda som händer är att du får ett nytt fräscht system som du sedan måste uppdatera. Bör gå smärtfritt.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det raderas inget av dina program eller egna filer.

Du har väl backup?

(Ska man alltid ha ha, EN hårddisk är inget säkert ställe att förvara viktiga filer på, bär vara minst TVÅ)

 

När du satt i installationsskivan, starta om och håll ner c-tangenten, följ instruktionerna på skärmen.

Använd inte skivverktyg denna gången, utan gör bara en enkel Systeminstallation

 

självklart har jag det e ju bara det att installera om alla program skulle vara jäkligt jobbiggt men nu har jag fått svar och ska köra en test

tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera Skivbehörigheter innebär att installerade filers sorteringsadress ( enkelt uttryckt ) kontrolleras och justeras. OM ett fel har smugit sig in kan en fil ligga på fel ställe eller vägra öppna sig därför att namnet på filen och anropet inte stämmer till 100 %. Om den blir "reparerad" får den rätt adress och allt är väl. Av någon anledning så får man alltid några felmeddelanden över fast man har gjort en reparation och dessa kan man bortse ifrån. Denna åtgärd lämnar hårddisken i övrigt helt orörd.

...

Reparera skiva innebär att man lagar en trasig filstruktur. Den gör ingenting åt hårddisken rent fysiskt. Av olika anledningar kan "ryggraden" ( filstrukturen ) i OS X bli felaktig. Det kan ske genom en dålig installation, hårddisken har en trasig sektor ( sektor är den minsta delen på en hårddisk ) och då fungerar inte datorn som den ska. Är det ett enkelt fel kan man åtgärda det med åtgärden Reparera Skiva. Observera att man kan få upprepa denna åtgärd flera gånger innan felet är lagat! Är felet kvar efter första reparationen är det ganska normalt. Hjälper inte tre-fyra reparationer är det ominstallation som gäller. Reparationen lämnar hårddisken i övrigt helt orörd.

...

Om felen inte kan lösas annat än med ominstallation kan det bero på att hårddisken har fysiska problem. Oftast är det bara defekta sektorer som spökar. Men dessa kan ge mycket strul som visar sig i långsam dator och mycket badbollar som snurrar. När man ominstallerar kan det då vara god ide att radera hårddisken och välja alternativet Radera med 0-or. Detta tar en timme eller så, men åtgärden tar bort alla defekta sektorer ur drift så att man får en hårddisk som är som "ny". Det vanliga sättet att radera tar bara bort alla kopplingar mellan program, filer mm men alla sektorer är fortfarande med i den nya installationen. En defekt sektor är något man alltid får räkna med och orsakar oftast inga problem.

 

MEN ALLT SOM INNEBÄR INSTALLATION, REPARATION OCH ÖVRIGT PILL I MJUKVARAN RISKERAR ATT GÅ FEL. GÖR ALDRIG NÅGOT SÅDANT UTAN ATT HA BACKUP. HA ALLTID BACKUP. GÖR EN NY BACKUP INNAN DU GÖR NÅGOT MED DATORN. RISKEN ÄR EN PÅ 10.000 ATT NÅGOT GÅR SNETT, MEN FÖRLORAD DATA ÄR NÄSTAN ALLTID FÖRLORAD DATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde nu som ni tidigare sa och allt flöt på bra men gick fortfarande inte att installera updateringen och alla program funkar fint utom imove som inte går att öppna och alla filmer är bort hur kan man fixa att man får tillbaka filmerna och att imovie funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något är knas uppenbarligen..

 

Du kanske skulle radera skivan, formattera om den i Mac OS Extended och GUID partitionstabell.

Sedan installera om.

 

Vad använder du för Snowleopardskiva? Är det en skiva som tillhör den datorn, eller en köpt version av SnowLeopard (svart skiva)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något är knas uppenbarligen..

 

Du kanske skulle radera skivan, formattera om den i Mac OS Extended och GUID partitionstabell.

Sedan installera om.

 

Vad använder du för Snowleopardskiva? Är det en skiva som tillhör den datorn, eller en köpt version av SnowLeopard (svart skiva)

 

det är en köpt version av snow leopard som jag använder. dock blir jag orolig när jag märker att imovie stänger ner sig efter några sec efter att det har öppnas och Camtasia går inte alls att öppna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...