Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lång tid att stänga av MacBook, varför?


LillaL

Rekommendera Poster

Har haft min Mac Book i en vecka nu och har vid två tillfällen haft problem med att stänga av datorn.

Båda gångerna har jag gått på äpplet och sedan stäng av

Då har "tänk"cirkeln dykt upp och sedan har det gått ca tio minuter innan jag vart tvungen att tvångsstänga av datorn genom att hålla ner on-knappen

 

Har inte arbetat i något speciellt program de två gånger de inte har fungerat som det ska

och undrar nu varför det blir så?

Någon som har en aning?

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något som stör din dator, kan vara något program du har installerat eller systemtillägg som inte är helt kompatibelt med den version av OS som din dator kör.

Omöjligt att svara på så här för vi vet ju inte vilka program du har i datorn eller hur du använder datorn.

 

Första åtgärden är att köra en säker start - starta datorn med skift-tangenten nertryckt.

Nu kommer datorn köra en självservice på sig själv och starta utan tredjepartstillägg.

Se om detta förändrar något i datorns beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa tillbehör som mobilt bredband, externa hårddiskar mm kan förlänga betänketiden avsevärt men 10 minuter låter fel. Om jag var du skulle jag slänga i installationsdvd-n och om installera OS X. Det händer enstaka gågner att det förinstallerade OS-et inte är 100%-igt. När du gör det så välj Radera och "Skriv över med 0-or" innan du ominstallerar! Det KAN vara ett litet fel på en sektor på hårddisken och om du skriver över med nollor, vilket tar kanske en timme, så plockas alla defekta sektorer bort och även den felkällan elilmineras.

...

Strulprogram som orsakar problem är torrenter och särskilt Transmit, Voddler kan ge problem, Spotify lika så. Om du raderar och ominstallerar OS X, installera då ett program i taget och se vilket som ställer till det. Släng inte in alla program igen!

...

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Det kan resultera i lång uppstart eller lång avstängning. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet som alternativ! Du väljer den enkelt genom att klicka på den som du vill ha som startskiva. Du har förmodligen bara en OS X att välja på. Detta är ett verktyg när man installerar flera olika OSX eller Linux och vill kunna byta och prova tex när man gör hemsidaor för att se att hemsidan fungerar på olika OS.

...

Skulle din dator framhärda i att tänka kan det vara hårddisken som inte mår bra och kontakta då Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren!

 

Känns dåligt att behöva blåsa ut datorn med tanke på att de enda program som finns installerade är de jag fick med out of the box

 

 

utöver det har jag bara installerat telenor mobila bredband och spotify, då är det någon av dem som spökar!

 

får testa att avinstallera de två programmen och se om det gör saken bättre!

 

Kommer säkert skriva igen om detta inte fungerar.

Typiskt min tur att få en dator som krånglar det första den gör :(

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kom på att jag vid de flesta tillfällena låtit det mobila bredbandet vara på när jag stängt av datorn, alltså att jag varken kopplat ifrån eller stängt av telenor mobila. Tror ni att det kan vara en bidragande faktor till att datorn haft problem med avstängningen?

 

Har nu testat att stängt av den och då har det funkat som vanligt!

 

Är som sagt nybörjare så har dålig koll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kom på att jag vid de flesta tillfällena låtit det mobila bredbandet vara på när jag stängt av datorn, alltså att jag varken kopplat ifrån eller stängt av telenor mobila. Tror ni att det kan vara en bidragande faktor till att datorn haft problem med avstängningen?

 

Har nu testat att stängt av den och då har det funkat som vanligt!

 

Är som sagt nybörjare så har dålig koll

 

Normalt sett ska det inte påverka. Men ofta är operatörernas/tillverkarnas programvara för att koppla upp uselt skrivna för OS X så det är mycket troligt att det kan strula. Det bästa är att enbart installera drivrutinerna och låta OS X nätverkshantering sköta upp och nerkoppling för att slippa strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

charleslindblom

Hej!

 

Jag har ungefär samma problem. Köpte en ny macbook pro 23 september. Har haft problem sedan dess. Har även lämnat in datorn på reparation. Apple hittade inget fel på datorn, så allt ligger hos telenor. Deras mjukvara är inte kompatibel med den nya MAC OS. (Även om dom säger att den är det) Jag har haft fullt upp sedan september. Min dator fastnar i blåskärm när jag stänger av den, hänger sig även när Stay Connected är påslagen.

 

Mitt ärende ligger nu hos reklamtionsavdelningen på telenor, hoppas på att häva köpet eftersom deras mobila bredband förstör min dator!!

 

Ring och prata med kundcervice, och häv köpet och skaffa vanligt bredband. Bra om det är fler som ringer och berättar om problemen.

 

Har även pratat med apple-care, dom är medvetna om problemet med telenors bredband.

 

/Charles

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt att telenors mjukvara skull göra så datorn inte kan stängas av. Har du prövat att "Kontrollera skivan" och "Kontrollera skrivbehörigheter" i Skivverktyg för att se så allt står rätt till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...